Skip to main content

ANAK,IMAN DAN NAFSU

Assalamualaikum...

selamat pagi semua...
malam tadi hujan jadi sedap je tidur..
tambah pulak badan letih sebab siang nya
makan angin..kan??
heheheh...

banyak blog nak kena singgah hari ni..
jadi aku bangun awal semata2 nak buat blog je..hahahah..
ok la..untuk pagi ni cuma nak kongsikan kata2 ni...
******************************
Pabila anak2 di didik dengan agama
maka membesar dan suburlah hatinya dengan iman.
Pabila anak2 di didik dengan harta dan kemewahan dunia
semata maka membesar dan suburlah nafsu dan syahwatnya.

********************************

Bentuk alah anak2 kita
dengan kesimbangan dunia dan akhirat..
insyaallah..akan indah lah hidup nya...


sekian...

Comments

  1. Assalamu'alaikum dan selamat pagi Diana. :)

    ReplyDelete
  2. Manusia sering lupa apabila dah dikaburi dgn wang ringgit berjuta ! kita yg sedang2 ni mmg boleh berfikir kan..hanya doa agar anak menjadi seorang yg baik nanti..

    ReplyDelete
  3. pagi! kak diana.. hehe
    yeahh, anak2 perlu didik dengan seimbng diantra dunia and akhirat..incya-Allah..

    ReplyDelete
  4. SALAM,
    SETUJU SANGAT DGN N3 INI.

    ReplyDelete
  5. perkongsian pagi yg indah seindah cuaca di pagi hari ini juga


    trima kasih Diana

    ReplyDelete
  6. Anak tu kai putih... ibubapa kena corakkan dengan akidah dan pegangan agama yg tinggi

    ReplyDelete
  7. thanx friend .. moga kita dijauhkan dari sifat2 nie ..

    miss u lah D :)

    ReplyDelete
  8. moga Allah bimbing kita jadik ibu-bapa yang salih dan membentuk keluarga yang diredhai Allah

    ReplyDelete
  9. akan ikut cakap akak nih..:)

    ReplyDelete
  10. belajar dari kesilapan lalu
    demi kebaikan masa depan ...

    ReplyDelete
  11. lewat 1/2 jam nak ucap selamat pagi kat akak..hehe :)

    ur got a point kak..sebagai ibu bapa tugas mendidik anak dengan didikan agama adalah tanggungkawab utama..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  12. anak2 ibarat kain putih, ibu bapalah yang akan mencorakkan mereka..

    ReplyDelete
  13. tu semua,,pro dan kontra,,dunia,,,nice entry kak,, :)

    ReplyDelete
  14. hi akak..btul tue ibu bapa la yg mencorakkan masa depan anak2..so didik la sebaiknya..heee

    ReplyDelete
  15. insyaAllah..kena balancekan didikan duniawi dan ukhrawi =)

    ReplyDelete
  16. patotla kebanyakan anak2 org kaya ni digambarkan sbgai seorang remaja yg teruk.. hehe..

    kan bagus kalau diseimbangkan harta dunia dan akhirat..

    ReplyDelete
  17. keep balance omputih kata.

    bukan takat didik,serapkan sekali dalam hati.lau tak ikut jugak,salahkan anak.


    (macam aku)

    ReplyDelete
  18. insyaAllah =]
    moga saya mendidik anak saya nnti dengan penuh ketatasusilaan dunia akhirat!

    ReplyDelete
  19. Anak2 adalah tanggungjawab ibu bapa, dan semua yang ada disekeliling supaya mereka menjadi insan yang berguna..

    ReplyDelete
  20. betul2..ct setuju sangat2 sbb dlm kluarga ct pOn gitu...huhu..ajar ank2 dr kecik lau nk dia jd baik...bile besar2, masing2 ada ego..susaaah sgt nk bentuk..huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …