Skip to main content

Tak matang langsung!

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua...
bercerita pasal kesilapan..

Biasanya kesilapan
pasti akan dikaitkan dengan tidak matang..
kalau ada orang yang lumba haram..
kita akan kata..

"budak2 ni.
nampak sangat tak matang nya..
benda tak elok gini pun tak boleh fikir baik buruk nya..
tak matang langsung.."

betul ke bila kita buat silap
itu bermakna kita tak matang??
adakah orang yang matang saja yang tahu
bertindak dengan betul??

kita tengok blogger yang menyumpah2 dalam
setiap post dia..sampai ada yang mengaku tak de dara..
itu pun kita kata blogger yang tak matang..

bagaimana nak nilai seseorang tu
matang atau tidak??
sebab bagi aku dalam diri setiap
orang ada satu sikap dia yang tak matang..

pendapat korang..
betul ke orang yang melakukan kesilapan itu
adalah orang yang tak matang????


sekian...

Comments

  1. komen klise ; sume orang buat silap muehehheh

    alahhh tu nak tunjuk matang lah tu woih heheh

    ReplyDelete
  2. Susah nak kata - mungkin bukan kerana tak matang tapi kerana tak guna akal fikiran yang waras...

    ReplyDelete
  3. semua org buat silap..sbb tu kita kena selalu hati2 dr mendekati perkara yg akan menyeret kita lbh jauh dr landasan...

    ReplyDelete
  4. tak semua rahsia boleh didedahkan dalam blog..

    ReplyDelete
  5. seorang yg matang akn bfikir dulu sblum bertindak

    ReplyDelete
  6. yg dah matang pun masih melakukan kesilapan...adat manusia biasa...

    ReplyDelete
  7. bergantung pada kesilapan yg dilakukan..ada gak org yg matang buat silap..kita manusia biasa..ada kelemahan tersendiri

    ReplyDelete
  8. kalau jenis yg suka post pasal maki hamun, mengutuk dan mengata mmg tak suka.. kalau nk lepas geram pn biarlah bertempat.. mmg hak individu tapi kne la jaga gak perasaan orang lain terutama maruah diri sendiri..

    ReplyDelete
  9. susah nak cakap D ..
    yg pasti memang ada sikap ketidakmatangan dlm diri setiap orang .. :)

    ReplyDelete
  10. setiap orang pon buat silap.so,sebelom condemn orang,kenalah tengok diri sendiri dulu...ye dak :D

    ReplyDelete
  11. hehehe,depends lah kt seseorg.ouh ya,mmg lah dlm diri kte mesti ade blah side yg tidak matang.Kui3 :p

    thanks utk iklan awk tu. :)

    ReplyDelete
  12. yang pastinya manusia tak lepas dari melakukan kesilapan.... orang yang melakukan kesilapan yang sama berulang kali tu yang x matang. tak pandai berfikir... hehe

    ReplyDelete
  13. orang tak matang selalu tersilap.
    tapi orang yang matang kadang2 turut melakukan kesilapan.

    bezanya, org yang matang akan sedar yg dia dah pun buat silap. org tak matang pulak akan terus hanyut.

    matangnya seseorang tak bergantung hanya pada usia seseorang. org tua pun banyak yang tak matang dan buat tindakan bodoh.

    ps:biarkan luncai terjun dgn labu2nya.

    ReplyDelete
  14. entah la.. trpulang pada pndangn diri sndiri..

    ReplyDelete
  15. susah nak jawab soalan ni.. kita manusia ni memang tak sempurna. kematangan seseorang tu pun tidak pada semua sudut.. ada kalanya dlm sesuatu keadaan/suasana/situasi dia blh jd matang, adakala sebaliknya.

    ReplyDelete
  16. buat silap bukan bermaksud tak matang...cik tom xsetuju..ciktom rs dr kesilapan tue la akan mematangkan lg segala tindakan kita...tp bukan la bermaksud kita xmatang bila buat silap...siapa yg xpernah buat silap kan..huhu..

    ReplyDelete
  17. semua insan tak sempurna..kekdang terlepas jugak dan tak salah jika kt saling mengingatkan..

    ReplyDelete
  18. setiap manusia ada khilafnya dan soal matang atau tidak tu susah sikit kita nak nampak..dari segi sudut lain dia akan menunjukkan sikap matang tapi sebaliknya mugnkin berlaku bila dalam keadaan situasi yg lain pula..

    ReplyDelete
  19. payah nak cakap kalau dah tuapun buat salah gak tak matang gak.. bukan tak matang tapi buat2 tak matang... entahler...

    ReplyDelete
  20. pemahaman matang setiap orang berbeza kan,,,

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …