PUPUDAK-KUIH TRADISIONAL MASYARAKAT BANJAR

Assalamualaikum...

Selamat petang semua..
siapa orang banjar kat sini??angkat ketiak...
jangan angkat tinggi2..ada bau..
heheheh...



kalau anda orang banjar mesti tahu ni kuih apa..
ini lah kuih pupudak..
atau pun dalam bahasa banjar yang pekat sikit
depa panggil sunduk lawang.
sunduk lawang tu makna lain nya ilah palang pintu..
ha!ambik kau gigit palang pintu..heheheh

Tak ramai orang banjar dimalaysia ni yang tahu buat kuih ni.
tapi kalau kat indonesia kuih ni masih
dijual kat tepi2 jalan tu..
menurut kawan aku la..

Aku tak tahu la
apa bahan istimewa untuk buat kuih ni..
makan pun tak pernah.
tapi menurut kata kawan aku tu
kuih ni dalam nya melekit dan manis..
dibuat dari tepung ubi kayu
dan ada gula melaka jugak..

Ada yang pernah makan atau
pernah buat kuih ni???
nak kena tanya makdara terdiva nih...:)

sekian...
PUPUDAK-KUIH TRADISIONAL MASYARAKAT BANJAR PUPUDAK-KUIH TRADISIONAL MASYARAKAT BANJAR Reviewed by Diana Rashid on 15:30:00 Rating: 5

15 comments:

  1. ala tak pernah makannnnn...camno nk dapat

    ReplyDelete
  2. Palang pintu pun orang makan ya? :)

    ReplyDelete
  3. mcm pernah dengar . haha . banjar kat perak pon ade org banjar kann ?

    ReplyDelete
  4. first time dgn nama kuih ni...

    ReplyDelete
  5. tak pernah makan dan tengok pun

    ReplyDelete
  6. mcam pulut panggang pun ada ...mcm mana rupa isi dia arr?

    ReplyDelete
  7. tak pernah makan lagi dengar nama adalah. sedap ke?

    ReplyDelete
  8. haha! jgn ditanya pada ambo nih! sbb nama jer kacukan jawa+banjar, pupudak tu pun baru tu dengar..

    nak kena berguru dgn makcik kat pengelih timur..
    dia ckp remeh nak buat sbb nak kena tengok step by step..kira kalau bg resepi jer kompom pupudak jadi jadi cekodok..hahahahaharu!

    ReplyDelete
  9. Abah keturunan banjar juga..tp cm tk ponah makan ni..hehehe

    ReplyDelete
  10. sekali tengok bentuk kuih tu macam pulut lepe pun ada..hehe..pulut lepe bahasa ganu kalau belah sana x tau le panggil apa.. :)

    ReplyDelete
  11. tak penah dengo kuih ni LAGIPUN SAya jawa.hehe

    ReplyDelete
  12. Dimana boleh dapat kuih pupudak ini. Sila sms pd sys .....0107915889 . Terima kasih .

    ReplyDelete
  13. Dimana boleh dapat kuih pupudak ini. Sila sms pd sys .....0107915889 . Terima kasih .

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

About Me

Powered by Blogger.