PUPUDAK-KUIH TRADISIONAL MASYARAKAT BANJAR

Assalamualaikum...

Selamat petang semua..
siapa orang banjar kat sini??angkat ketiak...
jangan angkat tinggi2..ada bau..
heheheh...



kalau anda orang banjar mesti tahu ni kuih apa..
ini lah kuih pupudak..
atau pun dalam bahasa banjar yang pekat sikit
depa panggil sunduk lawang.
sunduk lawang tu makna lain nya ilah palang pintu..
ha!ambik kau gigit palang pintu..heheheh

Tak ramai orang banjar dimalaysia ni yang tahu buat kuih ni.
tapi kalau kat indonesia kuih ni masih
dijual kat tepi2 jalan tu..
menurut kawan aku la..

Aku tak tahu la
apa bahan istimewa untuk buat kuih ni..
makan pun tak pernah.
tapi menurut kata kawan aku tu
kuih ni dalam nya melekit dan manis..
dibuat dari tepung ubi kayu
dan ada gula melaka jugak..

Ada yang pernah makan atau
pernah buat kuih ni???
nak kena tanya makdara terdiva nih...:)

sekian...
Previous
Next Post »

15 komen disini

Click here for komen disini
ziana
admin
20 September 2011 at 15:45 ×

ala tak pernah makannnnn...camno nk dapat

Reply
avatar
kakcik
admin
20 September 2011 at 15:54 ×

Palang pintu pun orang makan ya? :)

Reply
avatar
20 September 2011 at 16:01 ×

mcm pernah dengar . haha . banjar kat perak pon ade org banjar kann ?

Reply
avatar
JIJI YU
admin
20 September 2011 at 16:03 ×

sekali je makan benda ni

Reply
avatar
munna
admin
20 September 2011 at 16:11 ×

first time dgn nama kuih ni...

Reply
avatar
misya
admin
20 September 2011 at 16:18 ×

tak pernah makan dan tengok pun

Reply
avatar
20 September 2011 at 16:32 ×

mcam pulut panggang pun ada ...mcm mana rupa isi dia arr?

Reply
avatar
20 September 2011 at 16:52 ×

tak pernah makan lagi dengar nama adalah. sedap ke?

Reply
avatar
20 September 2011 at 17:01 ×

haha! jgn ditanya pada ambo nih! sbb nama jer kacukan jawa+banjar, pupudak tu pun baru tu dengar..

nak kena berguru dgn makcik kat pengelih timur..
dia ckp remeh nak buat sbb nak kena tengok step by step..kira kalau bg resepi jer kompom pupudak jadi jadi cekodok..hahahahaharu!

Reply
avatar
20 September 2011 at 17:18 ×

Abah keturunan banjar juga..tp cm tk ponah makan ni..hehehe

Reply
avatar
Mrs.Yie
admin
20 September 2011 at 21:31 ×

sekali tengok bentuk kuih tu macam pulut lepe pun ada..hehe..pulut lepe bahasa ganu kalau belah sana x tau le panggil apa.. :)

Reply
avatar
mrs redzuan
admin
21 September 2011 at 00:08 ×

tak penah dengo kuih ni LAGIPUN SAya jawa.hehe

Reply
avatar
My Family
admin
9 November 2014 at 21:40 ×

Dimana boleh dapat kuih pupudak ini. Sila sms pd sys .....0107915889 . Terima kasih .

Reply
avatar
My Family
admin
9 November 2014 at 21:40 ×

Dimana boleh dapat kuih pupudak ini. Sila sms pd sys .....0107915889 . Terima kasih .

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment