Skip to main content

Dari 50 boleh cecah 60 ni..

Assalamualikum...

selamat petang...
kenyang perut suka hati..lepas tu gemuk...
sejak start puasa sampai hari ni mana2 kita pi
kita akan dijamu dengan makan..makan..makan..
sampikan aku sendiri dapat rasa badan aku dah
makin membulat..ada baju2 yang dah tak mampu menampung
lemak2 aku ni.
jadi hari ni aku akan kembali
mengamalkan gaya hidup sihat dan tak nak lagi
makan macam tiada lagi esok.

Berniat je memang mudah.
tapi nak mengamalkan nya susah oi..
tambah2 negara kita ni memang mewah bab2 makan.
setiap tahun itu la azam nya..
tapi sekerat jalan je azam tu...

Aku sejak kecik memang ada ciri2 gemuk tu..
bila ada yang mengata dan meminggir
baru aku nekad nak turunkan
berat badan.mula la bersenam mengalahkan atlit..
makan pun bercatu..
alhamdulillah..berjaya jugak turun 20kg dalam tempoh
setahun..

Lama tu..
setahun...
tapi nak gemuk semula mudah je..
2,3bulan dah naik 5kg..

aku dah ada pengalaman menurunkan
berat badan sebelum ni..
jadi rasanya tak de masalah untuk
seimbangkan semula apa yang terlebih ni.
harap2 sebelum raya haji
berat aku kembali semula ke 50kg..
sekarang korang tau berat aku berapa???
57!

hahahha...

sekian....

Comments

  1. lega sbb masih maintain di bawah paras 50 :)

    hehe

    ReplyDelete
  2. oklah tu diana, saya dah 60kg..huhu

    ReplyDelete
  3. ohhh same lah kite sis.sis tinggi bape?sis diet cane?x mkn nasi ke?

    ReplyDelete
  4. rara..
    @
    akak tak makan nasik.
    makan roti dengan salad je..
    pagi tengahari malam itu je akak makan..

    ada orang kata
    tak elok tinggal nasik..
    bahaya..
    tapi setakat ni akak tak makan nasik
    tak de lagi la doktor marah
    dan cakap cara tu menjejaskan kesihatan..
    sebab ada je negara2 yang orangnya tak makan nasik,tak jadi masalah pun.

    ReplyDelete
  5. betul kate diana tu, nasik tu cuma makanan ruji kat negara kite, orang negara lain pulak makanan ruji depa. Just pilihan karbohidrat sebab tu sumber tenaga.

    ReplyDelete
  6. 57?yeaaaaaaaa...ada geng! berat kita sama.miza pun tgh berazam nak kurus sblm raya haji ni.lemak diperut masa peknen hari tu ni membukit..huhu

    ReplyDelete
  7. wow ada dlm 12 kg utk berat kita sama kak..ngee~ sy lak jenis ssh gemok ssh nk nek berat bdn..dh peknen 4 bln ni br la merasa berat 45kg..hihi mtk2 time peknen je lah berat nek..pas bersalin maintain blk..amin~ =)

    ReplyDelete
  8. jom kongsi rahsia diet tu kalau tak keberatan

    ReplyDelete
  9. boleh je kalau nak makan nasi,,tapi ada cara dan kuantitinya,,,,saya penah diet tapi makan nasi,,,turun 24 kilo dalam masa 3 bulan,,tapi untuk perempuan tak tau la kot,,hormon lain kan,,,

    ReplyDelete
  10. 57 tu masih dalam normal kan? hehee aku aritu last timbang masa lepas raya 69 ekekee.. naik 6kg masa sebelum abes puasa

    ReplyDelete
  11. saya naek sepuluh kg..minggu ni turun 5

    ReplyDelete
  12. dik jaga sikit nak naik senang nak turun bercinta, cik ina cakap melalui pengalaman.

    ReplyDelete
  13. hehee..ok laa tu kak..blum sampai 60 lg..hehehe..actually berat badan sy turun gak ari tu 2KG..hehe..rasa syok jer..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  14. berat naik sampai 46kg... tapi skrg dh mula turun balik sbb bilik kt tingkat 4

    ReplyDelete
  15. Salam..saya nak share link ni...ada jugak la tips kurus..

    http://tinyurl.com/yeay-aku-dah-kurus

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …