Bila anak sudah pandai mencuri.

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua...
lupakan entry sendu sekejap tadi...
Ada perkara lebih penting
selain bersedih dan berduka..hehehehe..

Ok..semalam ingat tak entry pasal
anak2 kita yang nak apa yang dia lihat??
tak baca lagi klik sini..ok...kena baca tau.:p

pagi ni kita nak cerita pasal anak yang
dah masuk alam persekolahan,
yang suka mencuri.bagi anakyang yang
dialam pra persekolahan mungkin dia nak ambil
pun depan2 kita,tak mencuri ok.
kita nampak jadi boleh kita larang waktu tu jugak..kan??

Yang kita nak bincangkan ni anak2 yang dah bersekolah ni..
apa punca sebenar dia mencuri??
puncanya dari rumah la.
sebenarnya bila mak ayah di rumah kurang jujur
itu boleh jadi penyebab anak2 cenderung untuk mencuri.

Peribadi rakan sebaya,
ada rasa dendam,antisosial
dan kemiskinan jugak adalah punca utama..

bukan la maknanya kalau anak dia mencuri
sah dan pasti amak ayah dia ni pencuri.
makna kat sini bila kita tak jujur
dalam satu2 perkara tu,
anak memerhatikan sikap kita tu..
dia kan fikir..
"oh..macam ni rupanya kalau kita nak
sesuatu kita kena buat dengan sembunyi2.."

kalau kita tahu anak kita mencuri
jangan diam kan saja.jangan fikir
bila kita bersuara itu akan memalukan dia.
kita kena cepat2 bertindak.mintak dia kembalikan
semula apa yang dia ambil.
Dia kena hadapi risiko malu tu bila dia buat kesalahan.
ini sebahagian dari pengajaran untuk dia.

Ada anak2 mencuri sebab di rumah
dia tak dapat apa yang dia nak.
kita sebagai ibu bapa bukan lah
di minta penuhi apa saja kehendak anak2..
cuma bila sesuatu yang dia nak tu
tak menyusahkan kita dan memudaratkan dia
apa salahnya kita beri..kan??
lagi2 kalau dia tengok kawan dia ada,tapi dia tak de.
sedih kan??kalau kita tak mampu
berterus terang dengan dia..

sama2 kita didik anak kita
supaya cemerlang dalam hidup..
bukan sekadar cemerlang masa peperiksaaan saja..

sekian.

Post a comment

12 Comments

  1. sbb tu dr dlm prot lg dh kena didik anak..hehe xkn tggu dh besr br nk didik..ishh payah woo gitu..smoga kita sama2 cemerlang dlm mendidik ank2 =)

    ReplyDelete
  2. tak setuju kalau nak salahkan ibu bapa .

    well , maybe ada case yang , anak2 'belajar' dari ibu bapa . direct atau indirect .

    tapi , tak semua .

    banyak punca lain . seperti , as stated , rakan sebaya , persekitaran sekeliling , status kewangan dan kehendak anak2 tak dipenuhi .

    peace . =)

    ReplyDelete
  3. anak tok imam pun mencuri... adakah tok imam pun tak jujur.. tak smua manusia perfect kan..
    boleh jd pengaruh rakan sebaya..

    ReplyDelete
  4. tu yg bahya mak bapak bohong..lama2 anak mencuri... kih kih kih

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Diana

    mohon agar zuriat kita cemerlang di dunia dan cemerlang di Akhirat
    Insyaallah

    Wassalam

    ReplyDelete
  6. huuuu
    dari kecik lagi kene didik kan kak
    aduhai
    terutama dr cakap
    cakap kalo bohong
    lelama jadi pencurilah
    aduhaiiii

    ReplyDelete
  7. yg mano salah kene la tegur...

    ReplyDelete
  8. aduhhh bahaya nie ..
    mohon dijauhkan
    tapi dulu masa ieda kecik2 mcm tuu jugak
    bukan bohong sbb lepas buat tuu cakap jugak kat mak abah ekkeke

    ReplyDelete
  9. bukan budak sekolah je mencuri, orang tua pon ada jugak. huh! (emo pulak :)

    ReplyDelete
  10. masa kecik2 dulu, mak shera selalu pantau shera dan adik - beradik... kira macam spy la... balik je rumah kalau ada yang tak kena, terimalah akibatnya...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)