10 JUS BUAH YANG PALING BAIK UNTUK TUBUH

Assalamualaikum...

Selamat pagi..
suka minum jus??siapa la yang tak suka..kan??
tambah2 jus yang segar..wah!telan2 air liur dah ni..hehhehe..
pagi ni aku nak kongsikan dengan korang 10 jus yang
terbaik untuk tubuh badan kita..

1. Delima
Buah ini kaya akan antioksida.jus delima merupakan buah yanmg paling sihat sebab kandungan antioksida yang paling lengkap dan beragam berbanding dengan buah2 yang lain. Antioksida bermanfaat untuk mencegah barah dan penuaan .

2. Anggur
Buah ini juga kaya dengan antioksida. Rasanya agak asam bercampur manis. ia membuktikan bahawa anggur sesuai untuk menjaga kesihatan jantung dan mengurangi tekanan darah tinggi.

3. Blueberry
Buah-buahan kelompok berry juga kaya antioksida dan vitamin C dan serat. Antioksida dan vitamin dalam blueberry sesuai untuk menyembuhkan radang sel tubuh dan otak yang disebabkan oleh proses penuaan

4. Ceri hitam
Ceri hitam termasuk keluarga berry yang terkenal dengan antioksidanya. Juga mengandung vitamin C berdos tinggi. kajian membuktikan bahwa kandungan nutrisi ceri sesuai untuk mengurangi radang otot yang disebabkan terlalu kerap berolahraga.

5. Acai beri
Di luar negeri, buah ini dinamakan The New Superfood. Ini kerana khasiatnya yang sesuai untuk membantu mengurangi berbagai jenis barah. Acai beri boleh dibeli di supermarket besar dan terkemuka.

6. Oren
Jus oren paling banyak penggemarnya di dunia. Selain kerana rasanya, juga kerana kebaikannya. Selain mengandung antioksida, oren juga padat vitamin C. Nutrisi ini bagus untuk otot, kulit, peredaran darah, dan pertumbuhan tulang (limau mengandungi kalsium).

7. epal
Segelas jus apel segar setiap hari sama lah dengan jantung yang sihat. epal mengandungi banyak fitonutrien yang mampu memecah kolesterol jahat di dalam tubuh. epal juga kaya serat dan vitamin C.

8. Tomato
Tomato juga mengandung fitonutrien, iaitu likopen dan betakaroten. Keduanya termasuk antioksidan yang kuat. Tomato juga mengandungi vitamin E yang bagus untuk kulit. Kandungan nutrisi dalam tomato bagus untuk menurunkan tekanan darah dan sebagai daya tahan tubuh.

9. Lobak
Kandungan vitamin A pada lobakl lebih tinggi berbanding buah lain. Selain itu buah ini juga merupakan sumber vitamin B, mineral, kalsium, klorina, zat besi, magnesium, sodium, sulfur alami. Semuanya baik untuk menjaga metabolisme tubuh supaya bekerja dengan baik.

10. Strawberi
Buah berwarna merah segar ini mengandung elagik yang dapat mengurangkan risiko berkembangnya barah. Kandungan kalium dalam stroberi juga dapat mengendalikan tekanan darah tinggi. Strawberi juga mengandung zat besi yang berfungsi mengaktifkan sel darah merah.

jom minum jus!

sekian...
Previous
Next Post »

16 komen disini

Click here for komen disini
sea_lavender
admin
21 September 2011 at 09:43 ×

jus epal jd pilihan~~hehe bg jantung sihat =D

Reply
avatar
Mrs.Yie
admin
21 September 2011 at 09:44 ×

akak suka jus ciku tapi sekarang ni buah ciku susah betul nak jumpa..dah nak pupus agaknya..huhu

Reply
avatar
YanaMIB
admin
21 September 2011 at 09:54 ×

jus oren and epal mmg favvy lah..tp nk buat sendiri al-femalas..harap kedai je buat =.=

Reply
avatar
Mamachia
admin
21 September 2011 at 09:56 ×

suka semua, kecuali tomato...x suka baunya..

Reply
avatar
ArulchelseA
admin
21 September 2011 at 10:19 ×

tq utk info ni.. suka jua oren... kih kih kih

Reply
avatar
padin
admin
21 September 2011 at 10:30 ×

selalu minum jus oren, lobak dan epal je jus buah lain belum cuba.. anggur macam best je hee

Reply
avatar
Sofya
admin
21 September 2011 at 10:45 ×

paling suka jus oren...
jus epal+saleri plak baik untuk org kencing manis
dgr kata jus kurma pun banyak khasiat tapi belum cuma he3 makan buah kurma lagi sedap kot

Reply
avatar
hyz
admin
21 September 2011 at 10:48 ×

slalu minum, orange, apple, tembikai laici ( x de senarai T-T ), carrot. yang lain2 tak penah rasa lagik... heheh

Reply
avatar
JIJI YU
admin
21 September 2011 at 11:16 ×

in buah sume memahal ni kak

Reply
avatar
My Aisy
admin
21 September 2011 at 11:39 ×

info bagus nih...mmg sedap pun jus buah2 nih...

Reply
avatar
21 September 2011 at 11:43 ×

sedapnye pepagi ni pekena jus ye.. tentunya jus oren..atau epal+oren.. double nutrition.. heh

Reply
avatar
Ati Masrif
admin
21 September 2011 at 12:10 ×

dalam banyak2 tu
yang penah rasa epal jeh

yg boleh telan dek tekak
pun rasanya epal gak ..hehe

Reply
avatar
Saiazuan
admin
21 September 2011 at 12:16 ×

ala pisang xde lak..

Reply
avatar
21 September 2011 at 12:27 ×

ramai jgak dok pomot acai beri tu ^^

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment