Friday, 19 August 2011

Tak balik kampung sebab ada rumah sendiri??

Assalamualaikum...

Wah..pagi ni banyak betul lagu raya
kat radio...
seronok la rasanya,...

aku nak tanya korang ni...
betul ke bila kita dah umur 40-50 tahun
dan anak2 dah besar kita tak perlu balik raya kat kampung.
kita raya kat rumah sendiri je..

balik kampung pun sekadar melawat je..
tak de lah sampai nak bermalam
dan berkumpul sampai 2,3 hari..

sebabnya aku tengok ramai yang buat gitu..
bila dah tua raya kat rumah sendiri je..
padahal mak ayah masih ada kat kampung..
tapi tak balik raya pun..
untuk tolong masak2 ke,tak de..
cuma balik melawat.pi pagi balik tengahari...

korang boleh tak macam tu??
ada rasa tak nak buat macam tu??


sekian..

22 comments:

  1. eh tak lah
    skrg pun ieda masih balik kg ayah
    even nenek dah tiada
    tgk kelapangan
    skrg nie kalau balik cuma mak dan ayah je lah
    kami2 nie akan ikut mak dan ayah ikut giliran ..
    tahun nie ieda tapi x dpt balik sbb kewangan x mengizinkan
    tetapi kenangan di kg nenek sebelah ayah
    sentiasa dlm ingatan :) mana boleh lupa kan :))

    ReplyDelete
  2. bg rara selagi ada mak ayah tu balik lah kg,jgn lah pk pasal sbb dh tua ke apa.kalau ada anak cucu,angkut sume ank cucu balik kg,barulah meriah raya,kecuali kalau org tu mmg tak suke ramai2 n suke raye sorg2.hehee

    ReplyDelete
  3. bg anum, anum suka kg,
    so insyaallah selagi anum suka anum akan balik

    ReplyDelete
  4. mak ayah saya walau dah bercucu ni, raya tetap dorang balik kg. So, kalau saya tak boleh nak ikut...beraya je lah kt rumah mertua (dekat sikit). Nanti2 baru balik beraya ngan mak ayah bila dorang dh balik ke rumah sendiri.

    ReplyDelete
  5. klau de org tua lg..blik kg rasanya..tp klau memang dah kat kg tk perlu lah nk blik kg..tunggu anak2 blik je..

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum..

    trime kasih sudi bertandang dan komen di blog saya..

    saya amat menghargai..

    semoga berkunjung semula ya..

    selamat berpuasa dan salam perkenalan

    ReplyDelete
  7. kampung ada..tp dah takde sape..balik pun rasa kosong je..cuma melawat kubur..

    ReplyDelete
  8. selagi org tua ade kat kampung..pulanglah...

    kalu esok2...anak2 kita buat camtu kat kita..guane rasanya yer..huhu

    saya setiap kali cuti skolah atau cuti raya..mesti blik klate..jenguk org tua..

    ReplyDelete
  9. selagi ada sedara mara kat kampung tu balik la..biar ingat sikit suasana kat kampung tu..xde feel rase nye kalau tak balik kampung ^^

    ReplyDelete
  10. so far famili sy and mertua sume jenis blk raya..erm klu kes sy ni mmg xde kg..sume duk KL, dekat² lak tu dgn rmh..anytime boleh dtg..hihi~ tp klu ada kg tu blk laaa..kena pk klu kita wat gitu kt makpak kita, sok ank kita lak wat kita gitu..sanggup ke? haa =)

    ReplyDelete
  11. selagi mak ayah ada, elok le balikkan. kalau tak ada pun, ziarahlah kubur mereka.

    ReplyDelete
  12. elok le balik...kalau mak ayah ade lagi

    ReplyDelete
  13. kiteorang dah berpuluh tahun tak balik kampung pagi raya...selalu lepas2 zohor baru balik... sebab..atuk nenek dah tak de... ade kampung pon dekat jer..kuarge kiteorang pulak sangat besar..mak ade cucu2..anak buah dah ramai n besar... kalau semua balik kampung..siyes tak de tempat langsung nak tidor n keadaan jadi lebih huru hara...pagi raya pulak berebut bilik air sampai ade yang terpakse tinggal solat sunat raya..bagi saye langsung tak seronok kalau macam tu..dan kiteorang lebih meriah beraya kiteorang dulu sebelum balik kampung nak ziarah sedare mara dan kubur...

    ReplyDelete
  14. balik la. namapun raya. lgpun selagi mak dan ayah masih ada, kan.

    ReplyDelete
  15. insyaAllah selagi masih ada mak/abah kat kg tetap akan balik berhari raya bersama mereka.
    selagi mereka masih hidup kita anak2 ni lah yg kena berbakti kepada mereka, jgn bila dorang dah takde baru nak menyesal

    ReplyDelete
  16. kalau diana sebut umo 50 tu mungkin diorang sendiri pun dah ada cucu..cucu nak balik beraya rumah diorang pulak..jadi diorang x dapatlah balik raya lama2 kat rumah org tua diorang tu..hehe

    ReplyDelete
  17. arwah ayah dulu ada pesan..
    bila ada rumah sendiri kena beraya di rumah sendiri dulu sebab kesian kat sedara n budak2 yang nak beraya datang tapi pintu tertutup..
    tapi itu bukan alasan xbalik raya umah mak ayah terus...

    ReplyDelete
  18. keluarga mertua ema masih balik kampung tiap2 raya...kecuali FIL ema kena kerjalah..tp stil balik juga lepas raya...rayakan sebulan...

    tp belah keluarga ema..tak baliklah..sebab masing2 dah tak ada mak ayah dah...balik pun sebab masih ada lagi sedara mara..

    ReplyDelete
  19. rasanya kalau aku punya kesempatan masa yang agak bagus,aku pasti balik kampung.tapi kalau masa tuh ada tugasan penting,so aku rasa baik raya kat umah jer.

    tapi sekarang aku tak duk rumah sendiri.

    ReplyDelete
  20. tetap balik kampung kalau boleh nak duduk kat kampung je terus hahaha

    ReplyDelete
  21. ui..selagi parents ade, lagi tu la balik kampung kot. walaupun ada umah snediri. xmeriah..hehe

    ReplyDelete
  22. kalau shera tak nak la buat macam tu... walaupun dah ada rumah sendiri, berkumpul ramai - ramai dgn keluarga besar tetap best... balik kampung tetap paling terbaik...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();