Skip to main content

sahur apa jam 1,2 pagi??

Assalamualikum...

Selamat pagi semua...
selamat bersahur...
ada yang tak bangun sahur lagi ke??
rugi la...
kenapa rugi.??
ye la...
dah la tak dapat makan...
pahala bersahur pun tak dapat..

ada orang yang bersahur jam 12-1 pagi..
sahur ke tu??
ingat ni rancangan singgah sahur ke..??
singgah sahur ye la..
jam 1 pagi dah bersahur..hehhe..
kalau dok kat oversea nun lain la..
sahur jam 2 pagi gitu..
kita kat malaysia ni tak kan nak sahur jam 1,2 pagi???hehehe


Ada jugak yang tak suka bersahur..
sedangkan Nabi saw bersabda..

"Bersahur ada keberkatan.
Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya
walaupun hanya meminum seteguk air.
Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur."

lagi satu kalau nak tau..
waktu sahur adalah waktu yang
paling mustajab untuk berdoa kepada
Allah s.w.t.

jom sahur...:)
sambil sahur kita dengar sesuatu untuk
menginsafi diri...




sekian..

Comments

  1. tgh nak sahur nie kak..singgh blog akak sat..hehe btw, selamat bersahur..

    ReplyDelete
  2. umie baru je abes sahur ni =)
    selamat bersahur tuan blog =)

    ReplyDelete
  3. Bukan senang nak bangun sahur...
    Lagi susah nak menginsafi diri..

    Selamat Berpuasa :)

    ReplyDelete
  4. amik pluang berdoa ni.. smoga tercapai hajat, amin ^^

    ReplyDelete
  5. kalau kul 1-2 pagi tu tandanya makan lewat malam
    hehehe

    ReplyDelete
  6. baru lepas sahur tadi... shera ada ramai juga kawan2 yang tak berapa rajin bangun sahur...

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah selamat dah bersahur..

    hehehe.. akak blog tu bakal ditutup jugak nanti...

    ReplyDelete
  8. SALAM,
    BARU TADI SELESAI BERSAHUR. SELAMAT BERPUASA

    ReplyDelete
  9. baru lepas sahur ni kak..tahun ni tak penah lagi sahur tak bangun..hehe..sebabnye kat rumah sahur boleh makan nasi, baru semangat nak sahur..:)

    ReplyDelete
  10. saya bersahur... walaupun malas heheheh

    ReplyDelete
  11. saya x pnh mis sahur..wpun poso ganti, hehe...dah biasa d ajr begitu
    ada segelintir mereka yg x sk sahur n sahur kul 12 ke ats..b4 mrk tdo...

    ReplyDelete
  12. Terimakasih berkongsi info. Insaf.

    ReplyDelete
  13. oo, baru tahu waktu sahur , paling mustajab untuk berdoa..amin,

    ya allah semoga dipermudahkan urusan kawan-kawanku..

    ReplyDelete
  14. sahur juga membezakana puasa org islam dan puasa bukan org islam

    ReplyDelete
  15. diorang malas nak bangun sahur jam 5 pagi la tu..huhu

    ReplyDelete
  16. tak pernah miss sahur lg setakat ni :)

    ReplyDelete
  17. selalu sahur jam 5 pagi... setakat ni tak kandas sahur lagi

    ReplyDelete
  18. kalau 1-2 pagi tu bkn sahur diana. tu namanya makan lewat.

    ReplyDelete
  19. sy suka sahur lambat2 skit..lagi best kalau tido dulu..pastu kena bangun utk makan..baru rasa macam bulan puasa..kalau makan pkul 1-2 pg tu bulan biasa pun selalu buat..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  20. selalu terkantoi untuk bersahur.tapi harap waktu subuh pulak jangan ada yang terkantoi.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …