Skip to main content

Ramadhan Terakhir

Assalamualaikum....

Korang tengok tak tadi drama kat tv3 tu..
Drama ramadhan terakhir..
best kan drama tu..
banyak pengajaran yang kita boleh dapat dari drama tu..



Aku ni jarang2 minat tengok drama bersiri..
tapi drama ni memang aku tengok hari2..

kalau korang belum tengok
esok jam sepuluh setengah malam
tengok tv3..
belum terlambat untuk korang
menyelami pengajaran yang ada dalam drama ni..

yang paling terkesan sekali
bila mana drama ni buat kita berfikir
macam mana kita nak menghadapi musibah dalam hidup kita.
bukan sekadar menyerah saja..

Setiap apa yang berlaku
itu adalah ujian dalam hidup kita...
ujian2 itu pulak akan merubah hidup kita
bergantung pada cara kita menanganinya..

buruk cara kita tanganinya..
buruk la yang datang...
macam tu jugak sebaliknya...

ingat tau ..malam esok..
lepas tarawih..:p

sekian..


Comments

  1. memang best citer ni...pompuan tu adik kak ogy..

    ReplyDelete
  2. wah.terima kasih bgtau..hehe.pc da lame tak tnegok tv mlm2, kna tgk nih..;)

    ReplyDelete
  3. shera pernah tengok citer ni... tapi tak berapa ikut sangat... nak try tengok balik la... ramai juga kata citer ni best...

    ReplyDelete
  4. bila tgk drama ni, saya jadi sangat marah tgk watak mak dia. rasa nak sepak laju2 je. hahaha

    ReplyDelete
  5. ayie mmg sudah semestinye tgok..kalo tidak dpt tgok..tgok pkol 3am punye..ad siaran ulgn..huhu

    ReplyDelete
  6. sejak puasa ni, aku lama tak tengok tb tau.



    Err,

    ReplyDelete
  7. ala lama dah pangkah drama2...keh3...sibuk hal lain...

    ReplyDelete
  8. ramai orang cakap best. tapi tu la, tak berkesempatan tengok lagi.

    by the way, salam kenal. follow ur blog:)

    ReplyDelete
  9. tak dapat nak tengok...takde tv..huhuhu...

    betul2, setiap musibah yang datang dalam hidup kita kena hadapi dengan sebaik2nya..

    ReplyDelete
  10. huuhuh ieda x pernah sempat nak tgk D ..

    ReplyDelete
  11. x pnh smpat tgok tv, keje punye psl...balik keje, mata wes kuyu...ha3

    ReplyDelete
  12. awal2 hr tu x tgk sgt..tp skrg x miss dah

    ReplyDelete
  13. bini dia garang betul..ish..sape la pelakon yg pegang watak tu ek..hidup betul watak dia..

    ReplyDelete
  14. memang tengok cerita ni..ingatkan semalam nak buat entry ni..tp entah terus blur saja...

    malam tadi sakinah dah sebut nama tuannya itu 'papa' memang dah agak pun sakinah tu anak isteri pertama..

    dan sakinah juga mempunyai penyakit..kepalanya botak...tunggu saja episod seterusnya nanti...hehehe

    ReplyDelete
  15. Watak Mazni tu dilakunkan oleh Fazlina Ahmad Daud, adik pelakun OGY Ahmad Daud.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …