Wednesday, 17 August 2011

Puasa korang tu berkualiti ke tidak??

Assalamualaikum...

Puasa tak hari ni???
soalan cikgu2 tadika nih...heheheh...

Korang ada baca tak entry kat blog ASSOYFINGER67..
entry ni..cer baca sekejap.

Bila aku habis je baca entry tu
benda pertama yang aku ingat ialah
perbualan aku dengan suami masa buka puasa minggu lalu..

Suami:nak makan nasik??

Aku:tak pe la..tak lapar pun..

Suami:Allah mudah kan puasa tu sebab tu tak lapar..

harini lepas baca entry tu aku terpikir pulak
aku bukan buat kerja yang berat2..
masak pun bagi aku mudah je..tu bukan kerja berat pun..
adakah itu buat puasa aku tak berkualiti?

kemudian teringat pulak juadah2 berbuka..
hebat..tak sama macam mereka2 kat iraq,somalia..
terpikir lagi...
berkualiti kah puasa aku tu??

korang boleh tak kalau berbuka
sekadar segelas air sirap dan kurma??
mulut kata boleh hati memberontak...

"ini je??penat tau posa hari ni...
mana boleh makan ni saja...tak boleh
jadi ni.lepas ni kena pi cari nasik kandaq jugak.."

time azan memang la minum air dan makan kurma ja..
lepas tarawih kalau boleh imam tu
pun dia nak telan..

kita ni kira beruntung tau ..
puasa pun dalam keadaan cuaca yang
kejap panas kejap hujan...
tak de la sampai panas terik macam kat Baghdad nun..
suhu depa tau berapa??51 darjah celsius.

jadi yang korang merungut2 lapar la..
penat la...panas la...
gastrik la..
perut masuk angin la..
dan segala mak nenak lagi alasan korang tu,
cuba la fikir keadaan mereka2 kat sana..

jangan la mengeluh...
itu buat puasa korang tak de kualiti...

sekian...

13 comments:

  1. puasa mesti sabar dari segala.... salam ramadan dan menyambut ketibaan syawal..

    ReplyDelete
  2. teringat semalam bukak puasa merasa kuah kari je. pastu minum carrot susu segelas....terus terdampar keletihan...huhu...lepas mgrb, relaks2 lagi...kol 8.30 mlm baru makan nasi...

    ReplyDelete
  3. berpuasa melatih kite bersabar .........tp ade je segelintir ttp kata "lapar",,haisshshh

    ReplyDelete
  4. lepas trawih baru makan dengan lahapnya

    ReplyDelete
  5. ehh... mana ada mengeluh, relek je!!

    ReplyDelete
  6. kita perlu banyakan bersabar...walau apa pun dugaan yg melanda...

    ReplyDelete
  7. anak murid awe banyak la merungut lapar dan penat....awe jawab satu jerk..tak nak lapar dan penat jangan main2..hehe

    ReplyDelete
  8. semoga puasa kali ni dirahmati Allah

    ReplyDelete
  9. smoga semua puasa kita diterima Allah ^^

    ReplyDelete
  10. lepas ni ingat nak berbuka puasa mkn kurma je la..heheee tapi kurma tak beli lagi la...hehe

    ReplyDelete
  11. alhamdulilah..mmg sgt beruntung sebb kita berada dingre yg alhamdulilah semunya ad..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();