Skip to main content

Puasa korang tu berkualiti ke tidak??

Assalamualaikum...

Puasa tak hari ni???
soalan cikgu2 tadika nih...heheheh...

Korang ada baca tak entry kat blog ASSOYFINGER67..
entry ni..cer baca sekejap.

Bila aku habis je baca entry tu
benda pertama yang aku ingat ialah
perbualan aku dengan suami masa buka puasa minggu lalu..

Suami:nak makan nasik??

Aku:tak pe la..tak lapar pun..

Suami:Allah mudah kan puasa tu sebab tu tak lapar..

harini lepas baca entry tu aku terpikir pulak
aku bukan buat kerja yang berat2..
masak pun bagi aku mudah je..tu bukan kerja berat pun..
adakah itu buat puasa aku tak berkualiti?

kemudian teringat pulak juadah2 berbuka..
hebat..tak sama macam mereka2 kat iraq,somalia..
terpikir lagi...
berkualiti kah puasa aku tu??

korang boleh tak kalau berbuka
sekadar segelas air sirap dan kurma??
mulut kata boleh hati memberontak...

"ini je??penat tau posa hari ni...
mana boleh makan ni saja...tak boleh
jadi ni.lepas ni kena pi cari nasik kandaq jugak.."

time azan memang la minum air dan makan kurma ja..
lepas tarawih kalau boleh imam tu
pun dia nak telan..

kita ni kira beruntung tau ..
puasa pun dalam keadaan cuaca yang
kejap panas kejap hujan...
tak de la sampai panas terik macam kat Baghdad nun..
suhu depa tau berapa??51 darjah celsius.

jadi yang korang merungut2 lapar la..
penat la...panas la...
gastrik la..
perut masuk angin la..
dan segala mak nenak lagi alasan korang tu,
cuba la fikir keadaan mereka2 kat sana..

jangan la mengeluh...
itu buat puasa korang tak de kualiti...

sekian...

Comments

  1. puasa mesti sabar dari segala.... salam ramadan dan menyambut ketibaan syawal..

    ReplyDelete
  2. teringat semalam bukak puasa merasa kuah kari je. pastu minum carrot susu segelas....terus terdampar keletihan...huhu...lepas mgrb, relaks2 lagi...kol 8.30 mlm baru makan nasi...

    ReplyDelete
  3. berpuasa melatih kite bersabar .........tp ade je segelintir ttp kata "lapar",,haisshshh

    ReplyDelete
  4. lepas trawih baru makan dengan lahapnya

    ReplyDelete
  5. ehh... mana ada mengeluh, relek je!!

    ReplyDelete
  6. kita perlu banyakan bersabar...walau apa pun dugaan yg melanda...

    ReplyDelete
  7. anak murid awe banyak la merungut lapar dan penat....awe jawab satu jerk..tak nak lapar dan penat jangan main2..hehe

    ReplyDelete
  8. semoga puasa kali ni dirahmati Allah

    ReplyDelete
  9. smoga semua puasa kita diterima Allah ^^

    ReplyDelete
  10. lepas ni ingat nak berbuka puasa mkn kurma je la..heheee tapi kurma tak beli lagi la...hehe

    ReplyDelete
  11. alhamdulilah..mmg sgt beruntung sebb kita berada dingre yg alhamdulilah semunya ad..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …