Skip to main content

Pesanan untuk adik-adik...

Assalamualaikum....

Adik2 yang masih muda dan belum bekeluarga...
waktu ni adik2 masih belum faham
makna sebenar kehidupan dan tanggungjawab...
waktu ini adik2 hanya
fikirkan tanggungjawab pada diri sendiri
dan ibu bapa..

Satu hari nanti..
saat adik2 sudah punya keluaraga
dan anak2,adik2 akan faham
betap luas dan besarnya tanggungjawab
yang perlu adik2 pikul..
setiap tanggungjawab
perlu di sulam dengan pengorbanan...

dalam rumahtangga bukan hanya ada gelak tawa..
ianya penuh dengan pancaroba..
setiap pancaroba dan dugaan
memberi pengalaman yang mematangkan...
saat melahirkan hingga membesarkan
anak2 adalah saat yang paling mencabar bagi
kami sebagai ibu bapa...

sepanjang tempoh itu..
pengorbanan,kesetian,kehormatan,
tanggungjawab,kewajiban
sentiasa teruji..

tak ada ibu bapa yang
tak merasai lelah dah payah dalam mendidik anak2...
tapi kami diamkan dan tak kan mengeluh
kerana rasa kasih sayang dan tanggungjawab yang terkalu kuat.
waktu inilah kesabaran sangat2 diperlukan.

adik2...
akan tiba masanya itu
semua untuk adik2 lalui...
harus tabah dan kuat...
kalau letih lepaskan keluhan...
berhenti sekejap...
kemudian teruskan perjalanan..

jangan sesekali berapa puas
dengan apa yang ada...
Bukan tidak besyukur..
tapi bila kita rasa puas itu buat
kita berhenti dan malas...


sekian...

Comments

  1. terima kasih atas peringatan kak...awe tak kan kahwin selagi tak dapat nak bagi kesengan dan bantu parents...:)

    ReplyDelete
  2. nape bulu roma tegak je bace entry akak ni?huhu..paham kak..walaupun tak kahwin lagi boleh bayangkan besar tanggungjawab lepas dah berkeluarga nanti..pesanan yang bermakna :)

    ReplyDelete
  3. harap ia lebih disebarkan..gaya nasihat zaman moden ni senang sket muda2 zaman skrg ni nk follow

    ReplyDelete
  4. ingat pesan akak nih. belum khwin pun brt rasanya, klau dah khwin, tentulah lg berat kan,tanggungjawab lg besar.

    ReplyDelete
  5. ya kak...

    ila faham dan terima nasihat akak...walaupun xkawin lagi...tapi bila tgk mama dan abah...dah boleh faham dah cmna kehidupan neh...

    banyak tgjwp ibu bapa neh...fikirkan hal anak2...

    ReplyDelete
  6. terima kasih banyak - banyak kak diana... shera harap shera mampu menjalani setiap dugaan dan cabaran pada masa akan datang dengan sebaik - baiknya...

    ReplyDelete
  7. baek akak..pesanan bergune nih :)

    ReplyDelete
  8. baik kak. terima kasih untuk peringatan ni.

    ReplyDelete
  9. wah..mcm pakar motivasi la k.diana.

    Tp mmg betul, p'kahwinan bkn yg indah2 je..mcm yg selalu digambarkan. Tanggungjawab pun berat.

    ReplyDelete
  10. banyak jugak tanggungjawab kena fikir kan kakak ?
    :)

    ReplyDelete
  11. aduh.. rindu mak... patutla selama ni mak tak pernah mengeluh sy buat salah.. syg mak aku..! opss... tersasar komen.. sori akak..

    ReplyDelete
  12. terima kasih aka ats peringtn yer..incya-Allah.. akan diingt..

    ReplyDelete
  13. thanks akk atas nasihat nie. :)

    ReplyDelete
  14. ye kak diana..

    pesanan nih akan diingat.al maklumlah,rumah masih belum ada tangga.hihi

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …