Thursday, 18 August 2011

Pesanan untuk adik-adik...

Assalamualaikum....

Adik2 yang masih muda dan belum bekeluarga...
waktu ni adik2 masih belum faham
makna sebenar kehidupan dan tanggungjawab...
waktu ini adik2 hanya
fikirkan tanggungjawab pada diri sendiri
dan ibu bapa..

Satu hari nanti..
saat adik2 sudah punya keluaraga
dan anak2,adik2 akan faham
betap luas dan besarnya tanggungjawab
yang perlu adik2 pikul..
setiap tanggungjawab
perlu di sulam dengan pengorbanan...

dalam rumahtangga bukan hanya ada gelak tawa..
ianya penuh dengan pancaroba..
setiap pancaroba dan dugaan
memberi pengalaman yang mematangkan...
saat melahirkan hingga membesarkan
anak2 adalah saat yang paling mencabar bagi
kami sebagai ibu bapa...

sepanjang tempoh itu..
pengorbanan,kesetian,kehormatan,
tanggungjawab,kewajiban
sentiasa teruji..

tak ada ibu bapa yang
tak merasai lelah dah payah dalam mendidik anak2...
tapi kami diamkan dan tak kan mengeluh
kerana rasa kasih sayang dan tanggungjawab yang terkalu kuat.
waktu inilah kesabaran sangat2 diperlukan.

adik2...
akan tiba masanya itu
semua untuk adik2 lalui...
harus tabah dan kuat...
kalau letih lepaskan keluhan...
berhenti sekejap...
kemudian teruskan perjalanan..

jangan sesekali berapa puas
dengan apa yang ada...
Bukan tidak besyukur..
tapi bila kita rasa puas itu buat
kita berhenti dan malas...


sekian...

18 comments:

  1. terima kasih atas peringatan kak...awe tak kan kahwin selagi tak dapat nak bagi kesengan dan bantu parents...:)

    ReplyDelete
  2. nape bulu roma tegak je bace entry akak ni?huhu..paham kak..walaupun tak kahwin lagi boleh bayangkan besar tanggungjawab lepas dah berkeluarga nanti..pesanan yang bermakna :)

    ReplyDelete
  3. harap ia lebih disebarkan..gaya nasihat zaman moden ni senang sket muda2 zaman skrg ni nk follow

    ReplyDelete
  4. ingat pesan akak nih. belum khwin pun brt rasanya, klau dah khwin, tentulah lg berat kan,tanggungjawab lg besar.

    ReplyDelete
  5. ya kak...

    ila faham dan terima nasihat akak...walaupun xkawin lagi...tapi bila tgk mama dan abah...dah boleh faham dah cmna kehidupan neh...

    banyak tgjwp ibu bapa neh...fikirkan hal anak2...

    ReplyDelete
  6. terima kasih banyak - banyak kak diana... shera harap shera mampu menjalani setiap dugaan dan cabaran pada masa akan datang dengan sebaik - baiknya...

    ReplyDelete
  7. baek akak..pesanan bergune nih :)

    ReplyDelete
  8. baik kak. terima kasih untuk peringatan ni.

    ReplyDelete
  9. wah..mcm pakar motivasi la k.diana.

    Tp mmg betul, p'kahwinan bkn yg indah2 je..mcm yg selalu digambarkan. Tanggungjawab pun berat.

    ReplyDelete
  10. banyak jugak tanggungjawab kena fikir kan kakak ?
    :)

    ReplyDelete
  11. aduh.. rindu mak... patutla selama ni mak tak pernah mengeluh sy buat salah.. syg mak aku..! opss... tersasar komen.. sori akak..

    ReplyDelete
  12. terima kasih aka ats peringtn yer..incya-Allah.. akan diingt..

    ReplyDelete
  13. thanks akk atas nasihat nie. :)

    ReplyDelete
  14. ye kak diana..

    pesanan nih akan diingat.al maklumlah,rumah masih belum ada tangga.hihi

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();