Tuesday, 9 August 2011

mengandung ke???

Assalamualikum...

Selamat pagi..
malam tadi tak sempat nak buka blog
sebab bertolak balik dari kedah
jam 8:30 malam..
sampai pulau pinang dah nak dekat jam 11 malam..
jadi pagi ni baru dapat buka blog.

buka je blog baca la komen2 korang...
yang bestnya ramai yang ingat aku mengandung bila
baca entry tentang maisara semalam..
sebenarnya aku tau lagi mengandung ke tak..
tak kompem pun lagi..
harap2nya ada la rezeki untuk keluarga kami..

satu sebab kenapa aku berharap sangat
ialah sebab nak raya ni..
tau2 je la.bila raya semua sedara mara balik kampung..
dan sah2 soalan "bila nak tambah lagi sorang?"
tu akan keluar dari mulut depa.
aku rimas sebenarnya soalan tu..
lemas nak menjawab.tambah geram bila bertanya pulak
di depan orang ramai.tak dilayan nanti kata kita sombong pulak...

Benda ni bukan kita boleh suka2 hati nak dan tak nak..
ianya pemberian dari Allah..
jadi ada kalanya apa yang kita mintak
tak dapat macam orang lain..
kalau setiap kali kita mintak terus dapat
tak de lah istilah "ujian dari Allah " tu...

Lagipun maisara bukan nya umur belas2 tahun..
baru umur 4 tahun..
kalau lewat sikit dapat adik
pun aku tak kisah sangat.
cuma rimas bila orang lain pulak yang kesah kan dengan masalah aku..

cemana ye orang yang tak de anak tu
menghadapi "kaki soal selidik" ni..?hahhaha...

panjang pulak cerita
pasal diri sendiri...:p

sekian...

34 comments:

  1. kalo rezeki tak kemana kan wak~

    ReplyDelete
  2. tu la susahnya orang kita ni..ada anak ramai salah,x de anak salah,dapat anak jarang2 pun salah..habis,apa yg betul??huhu..emo pulak dah..hikhik..

    ReplyDelete
  3. hehehe kalu mengandung pun lagi baek..rejeki dibulan ramadan hee

    ReplyDelete
  4. Biasalah diana..perkara mcm nie mmg berlaku dlm masyarakat kita. so kalau org tanya jawab je lah. kadang² bersyukur jugak..sekurang²nya dorang amek berat tentang kita. Itu salah satu doa jugak tue kina rasa..so x mo marah².. senyum je.

    ReplyDelete
  5. soklan cliche..br2 kawen org ty, "eh dh peknen lom??" bila dh ada ank org ty "bila nk tmbh lg..?" haha mmg xpernah stop soklan2 gitu =)

    insyaAllah ada rezeki akak tu..klu kompem kecoh kt blog tau..kita buat entry mengandung beramai²...mcm ramai je peknen bln pose ni..weehuuu syokkk! ^____^

    ReplyDelete
  6. akak yg dah ada anak tiga dan besar2 pun org dok tanya juga bila nak tambah diana.. harap2 ada rezeki diana di bulan ramadhan ni..

    ReplyDelete
  7. betul2, kalau ada rezeki mesti ada kan
    hehhehe

    ReplyDelete
  8. Akak masih beruntung coz telah di kurniakan anak. macam amy lagi perit kak , keluarga kedua belah pihak ok lagi tapi yang x tahan mulut kawan2 dan saudara mara. ada kawan yang baik tapi bila saat nak meluahkan dia katanya pulak kita mandul sedangkan amy dah berjaya hamil 3 kali cuma rahim x kuat je , saudara mara lak cakap x nak anak lagi ke , dah lame rasanya dah kawen, x usaha ke , penat dah nak ajwab..x kan la amy ni dok goyang kaki tunggu rezeki tu sampai tanpa perlu berusaha..tapi tue lah mulut orang kan skg ni amy buat bodoh je, kalau org tanya lebih2 amy bahsakan balik.gerammmmm sangat!

    ReplyDelete
  9. Kita tak boleh nak tutup mulut orang, jadi biarkan sahaja mereka bercakap sampai lenguh mulut!

    ReplyDelete
  10. sumbat kan mulut dorg dgn lemang..hehe..asik tanye benda yg same je..bese la 2 kak..arap2 ade la rezeki yer..:)

    ReplyDelete
  11. hehehe..benda nie subjektif gak laa depends pada keluarga orang tu sendiri..ade yang suka anak dia jarak dekat2 and ade yang suka gap dia jauh skit..hehehe..ape2 pun all the best gak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  12. ahaaaaaaaaaa ieda doakan utk D :))

    ReplyDelete
  13. eemmm..kakD nak kongsi sikit masalah dpt ank lambat ni...

    bg kakD senang ja nak jwb bg soklan2 bila nak mengandung ni...

    kakD akan ckp tolong la doa2kan sama utk kami...& tanya balik soklan kat sapa yg tanya tu...sapa yg tak mau ank kan?dah tu buat apa la kita kawen kalau setakat nak bg jadi peneman tido ja...bg lepa rasakan....(tu jahat tu menghasut)

    ekceli kakD pun dah hampir 8tahun baru dpt farah tau....

    ReplyDelete
  14. dulu lps kawen 6 bln baru dpt anak tapi rasanya selama 6 bulan tu stress sngguh nak jwb soalan pasal bile nak dpt anak.haduhai.

    ReplyDelete
  15. tu mmg soalan yg ditujukan oleh org melayu kite kak.kalau yg belum kawen tnya bile nk kawen,kalau yg dh kawen tny bile nk beranak.bile dh beranak tanya bile nk tambah ag.

    ReplyDelete
  16. ada rezeki tk ke mana..abah plak org duk tanya2 bila nk tambah lg satu..satu apa??bini ka??hahaha..mampus melayang pinggan mangkuk

    ReplyDelete
  17. saya doakan akak cepat tamabh sorang lagi anak..amin..

    ReplyDelete
  18. be strong..
    pedulikan pe org kate.

    ReplyDelete
  19. mmg susah nk hadapi pengkaji selidik ni...hehee

    ReplyDelete
  20. manusia kadang2 ketandusan soalan ke nak tanya hurmm kelakar pun ada ,geram pun ada ... hehe ..insyaAllah ada nanti ..

    ReplyDelete
  21. malas nak layan orang yang sebok nak tanya macam2...

    ReplyDelete
  22. belalang Jr. yg baru umo 2 tahun lebih ni pun org dah sibuk2 tnya bila nk tmbh...penin2...

    ReplyDelete
  23. doa banyak2 kalau ada rezeki tak kemana kan..

    ReplyDelete
  24. haha..sis kalo susah sgt ckap shje.. Allah blom nk bg rezeki.. terima shje apa yg ad..

    ReplyDelete
  25. kalau yg berpendidikan tinggi @ bagus agamanya biasanya tak akan menyakiti hati org dgn soalan2 begitu. Setakat tanya anak berapa, ok lah.

    problem camni biasanya berlaku bila kita balik kg..kat bandar ni okey je. sume org faham rezeki anak adalah kerja Allah.

    ReplyDelete
  26. takpe kak.. berusaha lagi ye utk dptkan adik utk maisara, setiap usaha pasti membuahkan hasil.. hehehe

    ReplyDelete
  27. harapnya ade le rejeki tu..kembor ke..ehehe

    ReplyDelete
  28. saya suka dgn cerita ini sb jika awak preggy..sama la ngan saay jugak...hehehhe..

    insyaAllah ada rezeki awak diana....

    ReplyDelete
  29. Itula orang sekarang, macam Myra lak dah penat nak menjawab bila orang tanya bila lagi nak dapat baby.. Last2 buat dono jela smbil tersenyum :)

    ReplyDelete
  30. pernah terkena waktu mula2 kahwin..yg tanya bukannya org tua..tp budak kecik saja..haish..cam nak lempang pun ada

    ReplyDelete
  31. hye kak diana... bile bc entry akak nie kan, teringah kat kakngah deno. Kakngah deno anak sorang mcm kak diana.. Umur 3 tahun (adam khaleef).. kesian kakngah deno, kalau ada sedara yg dah lama tak jumpa dtg umah, mesti tanya kakngah... "bila nak tambah sorang lagI.." " bila nak dapat adik adam nie..?" "adam taknak adik ke.." dah takde rezeki lagi, nak wat mcm mana kan... kakngah deno sabor je bile org tanye mcm tu..

    kak diana pun sabar je la.. :)

    ReplyDelete
  32. buat2 mengandung la kak kalau byk sangat org tanye..hihi..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();