Skip to main content

MAISARA:membazir

Assalamualaikum...

Aku selalu suruh maisara berjimat.
terutamanya dalam bab2 elektrik dan air..
selalu pesan kat dia bila buka peti sejuk kena tutup rapat2..
lepas buka tv kena tutup bila
dah tak nak tengok..

Alhamdulillah dia boleh ikut..
kadang2 aku pun dia
pesan tutup lampu lepas keluar dari bilik..
kalau ayah dia tak tutup kipas lepas sembahyang
dia siap mengadu lagi kat aku..

Maisara:ibu..ayah ni membazir saja..
bukan nak tutup kipas lepas sembahyang..

Ada satu hari tu,
dalam jam 7 lebih suami aku balik untuk
buka puasa..
suami aku buka pintu dan terus ke dapur..
tetiba maisara masuk ke dapur dan cakap..

Maisara:Ayah..lepas buka pintu
jangan lupa tutup tau...membazir saja...!

Ayah:??????

hahahahah...


sekian....


Comments

  1. bgus...kecik dah diajar berjimat cermat...tp konsep tu kene betulkan sikit hehe

    ReplyDelete
  2. hahahahaha....terkedu si ayah....

    ReplyDelete
  3. kecil-kecil da faham erti berjimat-cermat. bagus2 ;)

    ReplyDelete
  4. ekeke..baru le ternganga si apak

    ReplyDelete
  5. hahaha tak tutup pintu pun membazir.. aduss

    ReplyDelete
  6. nice, kena ajar dari kecil..melentur buluh biar lah dari rebungnya

    ReplyDelete
  7. haha point tu dh btol..tp salah situasi daa..=P

    ReplyDelete
  8. hahaha... habislah semua pintu kena tutup lepas ni...

    ReplyDelete
  9. Hahaha maisara, maisara.. Pendek kata semua bnda kena tutup, kalo x membazir je. hehe

    ReplyDelete
  10. hahaha..tp mmg membazir pun kalau dlm umah pasang aircond kan?bazir letrik.kelakar juga maisara ni..mesti diana dan suami terhibur kan.

    eh lupa nak tny,camner nak minta blog direview tu?

    ReplyDelete
  11. hahahahahaha pintu pun nk jimat eh.

    ReplyDelete
  12. hehe..dia takut angin masuk bayk..nati membazir..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …