Skip to main content

Maisara:makan

Assalamualaikum...

Selamat malam semua...
tengah makan lagi ke???
sudah2 la tu...heheheh..

gamba ni maisara edit sendiri

selalu maisara cakap kat aku gitu la kalau
ayah dia dah bangun dari meja makan
tapi aku masih dok mengunyah...

maisara:sudah2 la tu ibu..tak takut gemuk ke??

Sibuk je...
mcm la kongsi perut dengan dia...

maisara cukup susah nak makan
benda2 yang selain dari
nasik,sup ayam,udang goreng,sosej,
kek,vitagen,air suam,donut,roti canai,
aiskrim,yogurt.
nampak tak??boleh kira dengan jari je
apa benda yang dia makan..

kadang2 geram jugak sebab kita penat2 masak,
susah payah beli,tapi dia kata "tak mau".
penah sekali aku paksa dia makan sambil terjerit2
macam orang giler.masa tu paksa dia makan donut.
dengan linangan airmata dia suap donut ke mulut dia,
sejak tu la baru dia tau donut sangat sedap..

Tak kan hari2 nak terjerit2 kot.
kang jadi giler pulak aku..
kemudian aku guna cara lain yang di saran
oleh pakar..;p

aku buat gini...

Ibu:awak kena makan tau.kalau ibu masak apa2
awak kena makan.kalau ayah beli makanan awak kena makan.
tak boleh buang2.membazir kalau tak makan.
makanan tu Allah yang bagi.kalau kita tak makan nanti
Allah akan ambik semula semua makanan2 tu dan kita
tak de makanan lagi..bukan setakat Dia ambik makanan je.
tapi dia ambik astro,dia ambik air,semua dalam umah kita
ni Dia ambik semula.awak nak macam tu???

punye la panjang aku cakap kat dia..
dengan lemah lembut sopan santun..
korang tau dia jawab apa??

Maisara:tu la..maisara tak suka semua tu..
tak payah la masak yang maisara tak suka..
membazir tau.jangan membazir.nanti
Allah ambik balik semua yang Dia bagi kat kita.

camno den tak poning!!!
belum rasa dah kata tak suka..


sekian...

Comments

  1. Saya pun slalu jerit suruh anak makan. Belum rasa dah kata tak suka....tensen dibuatnya....

    ReplyDelete
  2. sy lom leh jerit kt anak sbb lom ada anak . Lau jerit wt sakit anak tekak je . Tp best kn melayan kerenah budak yg pndai ckp neh .

    ReplyDelete
  3. kn pk cara lain pulak tuh utk bg dia mkn...... hehehe...

    ReplyDelete
  4. maisarah bijak menjawb....heee

    ReplyDelete
  5. heeheheee... pndai dia jwb... :)

    ReplyDelete
  6. sian jgk tgk umi masak pas tu cakp umi dah kenyang dah

    ReplyDelete
  7. hahaha x bole paksa kak.. nanti kak yang penin. Saya pun memilih bab makanan sampai mak dah jenuh nak suruh makan.

    ReplyDelete
  8. hahaha... pintar betul maisara jawab... kak, adik - adik lelaki shera pun semua susah nak makan... kalau nasi memang boleh dikira setahun berapa kali je makan... bln puasa ni, sahur hari2 kena goreng nuget... mak shera pun dah pening nak masak apa...

    ReplyDelete
  9. tak banyak makan pun pipi chubby..syiok cubit ni..hehe

    payah la klu die pandai menjawab balik..die tak suke makan eh kak?

    ReplyDelete
  10. hahaha.. maisarah..maisarah.. sabar je lah... teringat juga dulu.. bila mak dah masak macam2.. tapi sy dok terperuk je depan komputer sampai mak perli, "hah tak payahlah makan nasi tu, makan komputer je lah, lagi kenyang."... adusss.. mak sudah merajuk.. huhuhu..

    ReplyDelete
  11. saya pun cerewet sebenarnya. hehe

    ReplyDelete
  12. hahaha..pandai betul ek maisara pusing cakap terkena pulak kat batang idung diana tu..kihkihkih

    ReplyDelete
  13. maisara ada bakat jadi lawyer neh hehe..pandai dia jawab ngan jawapan yang boleh wat kita pening hehe..

    maybe akak boleh guna kaedah merajuk..hehe..anak-anak mesti akan mengalah jua kalau tengok mak dia merajuk hehe..sapa x sayang mak hehe..

    ReplyDelete
  14. hahaaa..boleh pulak dia menjawab camtu yer..bijak2..=D

    ReplyDelete
  15. pandai menjawab ni susah sikit nk counter balik, hukk...

    ReplyDelete
  16. budak ni bijak so jgn main2 ....kena guna pakar ni baru ok kot,,,,keh3

    ReplyDelete
  17. hehe...comella gambar maisara kena edit...=D

    ReplyDelete
  18. kehkeh.. sungguh petah maisara berkata2 ye...

    ReplyDelete
  19. sama kesnya macam anak sulung saya ada. belum rasa dah cakap tak nak.. pening nak bagi makan..

    ReplyDelete
  20. hehe..sama la saya pun terjerit-jerit suruh m.hakim makan benda2 yang sedap, sekarang ni udang n sotong pun dia dh ble makan..tp duriannn ttp dia xnk lgsung cubaa,
    saya pun x sampai hati laa nk paksa lebih2..nti muntah lak..

    ReplyDelete
  21. Pening gak eh, kalu anak bijak bercakap dan cerdik berfikir ni. Kita lak yang letih melayan.. heheh sabor jek lah.

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum Diana

    itu tandaMaisara seorang anak yg cerdik dan solehah

    Wassalam

    ReplyDelete
  23. mcm kak liza le kecik2 dulu susah nak makan. tak pe diana, dia makan ikut perlu je.. asal sihat & cergas dah ok. toksah risau sangat. kadang sikap kita masa kecil dulu perlu sbg panduan utk jaga anak. memang pening pun.. he..he.. bijak maisara ikut saper kalau tak maknya.

    ReplyDelete
  24. hehee... budak bijak la anak akak..
    macam mak saya ada jaga budak gak. dia suka makan ikan masak lemak je.. mak saya pun masak lauk tu hari-hari, tapi sikit je la.. untuk dia sorang.
    mak kata, yelah.. nak bagi budak makan.. nak bagi budak sihat..

    Huhuuu.. :)

    ReplyDelete
  25. caya lah maisara..sep sikit :P

    ReplyDelete
  26. heehee.....budak2 nih pandai...ada2 aje dia bg alasan..heehee...

    ReplyDelete
  27. haha mcm kes laki sy la kakkkk..boleh kira dgn jari je apa dia mkn..sobsob~

    tp ada kwn sy mmg gitu cara nk soh ank dia mkn..cth durian la..ank dia sebok kutuk busuk.skali ayh dia tenyeh kt mulot ank dia sambil nangis2 ank dia..skali ank dia ckp, "eh sdp la papa.." hahaha camno la ank sy sok kan =)

    ReplyDelete
  28. kurang mkn xpe diana..jnaji maisara sihat..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …