Sunday, 7 August 2011

Maisara::keracunan makanan

Assalamualaikum...

Selamat malam...
dah nak tidur??
aku sekarang kat kedah.
jadi aktiviti bw terpaksa dibekukan buat masa ni..hehehe..
mana yang aku tak singgah lagi tu harap bersabar ye..

Bercuti di kedah
memang best terutamanya bab makan2..
boleh kata nasib aku memang agak baik la
di kedah ni kalau dalam bab makanan..
sebabnya mana2 kedai aku pi
boleh kata semua sedap2..

bercakap bab makan,
semalam masa aku ke kedai nampak la
ada orang jual laksa.
oleh sebab maisara nak sangt makan laksa
aku pun beli la sebungkus untuk dia..

sampai kat rumah je
aku buka2 laksa tu bubuh dalam pinggan dan terus bagi
kat maisara..
sambil masak aku dengar
maisara merungut2 la..

"apa yang bau busuk ni bu...??"

"busuk nya..."

"tak lalu nak makan busuk2 macam ni.."


Ibu:kenapa???

Maisara:bau busuk ni...maisara tak nak makan la..

aku ambik pinggan dia dan bau laksa tu..
ya allah..kuahnya dah bau busuk.

Ibu:awak ada makan tak??

Maisara:ada..makan sikit saja...

aku rasa macam nak pi serang je
tuan kedai tu.
mujur masa tu dah nak dekat buka puasa..
nak pi kedai dia tadi petang,dah tak dan sebab
nak balik kedah dah..
jadi hari selasa nanti aku nak pi
ajar dia cara2 berniaga dengan betul..

tambah membara marah aku ni
bila hari ni maisara cirit birit...
kalau muntah2 memang aku saman dah dia..

buat masa ni maisara dah ok la sikit.
tak de dah asyik nak ke tandas..
minyak yu yi pun dah tinggal
setengah botol dah...
nak bagi minum susu pekat manis
dia memang tak minum susu tu.
tengok dia pun dah nak main dan lari sana sini..
jadi senang la sikit hati ni..

jaga ko penjual laksa.!!!

sekian...

32 comments:

  1. bagi dia makan segelen kuah laksa basi! huh!

    ReplyDelete
  2. uit, tapi memang kekadang penjual bazaar ni tak amek kesah pasal makanan tu dah tak elok ke ape ke.. janji dapat duit.. ish.. camne ek orang bleh sanggup buat mcm tu

    ReplyDelete
  3. isyh3...kesiannye...
    hmmm,camni lah kalau menjual kire nak ambik utung je...kualiti tolak tepi jauh2...

    ReplyDelete
  4. herm..grenty dia guna kueh bila tu..btw, jadi peniaga kne betol and jujr..

    ReplyDelete
  5. habaq mai kat cheq kedah tang mana tu beli laksa?? Berani dia juai laksa busuk kat maisarah noh...

    ReplyDelete
  6. pergh memang melampau la laksa dah busuk camtu.

    ReplyDelete
  7. amboi garangnye.. org kata kalo cirit birit ni bagus minum teh o pekat.. bagi sembelit skit.. orang katala bukan saya.. :P

    ReplyDelete
  8. klau bau busuk & berbuih kuah laksa tu mmg basi ar...

    ReplyDelete
  9. mesti depa perhangat kuah saki baki hat semlm punye...ish..x jujur sungguh rezeki x berkat camtu.

    ReplyDelete
  10. tu yang risau bila beli di kedai nie huhuhuh

    harap2 marisa ok ya D ..

    ReplyDelete
  11. kesiannya kat maisara.. teruk betul la penjual laksa tu... bulan puasa pun buat benda - benda macam ni... aduhai...

    ReplyDelete
  12. kita bakor ! kita bakor ! hahaha

    ReplyDelete
  13. ksian maisara..bdk2 kan. saya pun keracunan mknn 2minggu lps. sampai muntah byk, cirit birit..

    pengajaran, kalo rasa mknn tu mcm lain je..cpt2 berenti.

    ReplyDelete
  14. Pantang betul kalo bli mkanan kat kedai, tp mkan tu dh rosak. kalo xsdap blh trima lg, at least ko tak pndai msk. Drp ko blh msk tp duk jual mkan dh xelok, apa hal??

    Kesian Maisara..

    ReplyDelete
  15. setakat posa hari ke-8
    ni..kak ati tak pernah makan
    luaq lagi

    semoga maisara cepat semboh..amin

    ReplyDelete
  16. kedah kat mane tu?sy dok kedah ni..

    ReplyDelete
  17. nk menjual ni..kene ada ilmu tafsir diri gak..ibarat kata kita yg nk mkn..mesti msk betul2..apatah lagi nk jual..jgn hrpkan untung je..xbaik berniaga gini..xberkat..dpt dosa lagi..

    ReplyDelete
  18. melampau betul peniaga yg mcm ni.. kita juga yg jadi mangsa.. Alhamdulillah maisara dah okey dan tak apa2.. dlm pada kita beringat2 dan memilih2 nak membeli di luar tu, kdg2 nasib tak baik dpt juga makanan yg dah tercemar mcm tu kan diana..

    ReplyDelete
  19. guna ikan tak fresh gamaknya. Pastu peram kuah sampai seminggu.

    ReplyDelete
  20. patutnya dah tahu dian pergi serang terus...nak berniaga tahu nak untung..barang elok atau tak ..tak diambil kisahnya

    ReplyDelete
  21. THE LEKAT LEKIT STORY
    @
    bukan kat kedah ni..
    laksa tu beli masa dok kat pulau pinang.

    ReplyDelete
  22. laksa bukan beli kat bazar tapi kat kedai.kedai depan umah ni.beli sebungkus untuk maisara je.tak tau pulak nak jadi macam ni..

    ReplyDelete
  23. kesiannya maisara,,patutnya dia kena peka bukannya fikir nak untung je.

    ReplyDelete
  24. hah siap lah k.diana dtg meyerang.hehehe.yg peliknya kak.org yg jual tu tak bau ke eh.hmm sabar jelah/

    ReplyDelete
  25. thn ni mmg insap aa xbli sgt mknan kt bazar..serik dh dpt makanan basi..huh! nmpk nau x ikhlas meniaga dorg ni kan..=.=

    klu nk bli pn mesti cari gerai yg dh familiar..xpun restoren..yg mmg terjamin kualiti makanan dorg =)

    ReplyDelete
  26. sian maisara...
    yg lin penah baca, nk baik cirit birit minum air berasaskan koko..cam milo ke, coklat panas ke..

    susu kena elakkan. :D

    sekadar perkongsian bersama. moga maisara cpt sembuh.

    ReplyDelete
  27. kesian kat maisara.. len kali kena cek dulu la sebelum bagi..

    ReplyDelete
  28. uishh..diorg ni kdang pk untung jek..kdng cara penyediaan pun dah fail, sbb tu mknan cpt rosak, pastu men jual jek..haishhh..sian maisara

    ReplyDelete
  29. uishh..diorg ni kdang pk untung jek..kdng cara penyediaan pun dah fail, sbb tu mknan cpt rosak, pastu men jual jek..haishhh..sian maisara

    ReplyDelete
  30. ya rabbi..sian maisara,,pas tu skang ni maisara cane kak?dah ok lom?

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();