Thursday, 18 August 2011

Maisara::kata ganti nama

Assalamualaikum...

Selamat malam semua...
lama tak cerita pasal maisara.
rajin dah sekarang ni...tolong kemas umah..
tolong lipat kain..
ok la kan..lagipun yang buat sepah pun dia..
sapa lagi nak kemas kalau bukan dia sendiri..

Mulut je yang makin tak reti nak diam..
ada je benda nak becakap..
kalau tengok tv rasa macam dia belakon sama dengan
pelakon yang dalam tv tu..
berlaga2 skrip dalam tv dan luar tv.
tak tau nak dengar yang mana satu..

satu yang aku dan ayah dia suka tentang
cara dia bercakap bila dia bahasakan diri dia
selain dari "saya" dan "maisara"

~anak ayah
~anak ibu

contoh nya gini la..

MAISARA:ibu..ANAK IBU ni dah lapar la..nak makan.

MAISARA:jom la pi kedai..ANAK AYAH teringin nak makan ais krim.

ha..macam tu la cara maisara bahasakan diri dia.

bukan tu je..
gelaran lain untuk ayah=SUAMI IBU.
contoh gini la..

MAISARA:kejap lagi SUAMI IBU nak balik makan ke?

Macam tu jugak bila dia bercakap dengan ayah dia..

MAISARA:ini semua ISTERI AYAH yang masak untuk ayah ni..

Tak tau la mana dia dapat tu..
tapi kalau "anak ibu" dan "anak ayah" tu
memang selalu kami berdua bahasa kan gitu
dengan dia..

"sayang anak ibu ni...".
atau pun..
"anak ayah ni bijak.."

jadi dia terikut2 dengan apa
yang kami cakap..
hehehe..

sekian...



26 comments:

  1. comel giler..

    pndai plak gunakan pd tempat yg betul..

    hahah

    ReplyDelete
  2. shera suka baca entri pasal maisara ni... setiap yang dia buat mesti seronok... kak, gambar maisara ada lagi tak? nak tengok lagi telatah maisara... :)

    ReplyDelete
  3. wah..bagus ny anak akak 2..budak2 yg pndai b'ckp neh sonok d'layan..

    ReplyDelete
  4. hasil didikan y sempurna dan bijak dr orang tua.. mmg membuatkan anak2 semakin bijak berbicara..

    tahniah diana dan en suami.
    MAISARA mmg hasil didikan y baik

    ReplyDelete
  5. bila dididik dengan betul, jadi eloklah si anak.....

    ReplyDelete
  6. PR Tertarik dgn n3 ni.. kata org melentur buluh biar dari rebungnya.... Congratz...

    ReplyDelete
  7. akak.. sy rasa maisarah terpengaruh ngan drama melayu kot..

    ReplyDelete
  8. keh3...kiut yer...nanti besar cari abang yer dik....:)

    ReplyDelete
  9. biaselah sis..budak mmg sengn akan terikut dgn kte2 orng dewasa...

    ReplyDelete
  10. cara dia ckp best laa.. bunyi sopan jaa ^^

    ReplyDelete
  11. bijak sungguh si maisara ni, jrg bdk2 nk gn kt gnti nm sebegitu...

    ReplyDelete
  12. alahai maisarah anak ibu...

    ReplyDelete
  13. xpe akak..janji bahasa dia guna tuh elok didengar..comel ar maisara bahasakan panggilan camtuh hehe

    ReplyDelete
  14. hehe..maisara ni kan..
    pandai die tukar kata ganti nama..
    tak sabar nak tunggu damia besar lak..hehe

    ReplyDelete
  15. kita yang mencorak anak-anak kan..so begitu lar coraknya anak yang terhasil.

    ReplyDelete
  16. wah.... hbt ank akk.. mst chomel kn... cm best je ade ank ni :) hihihihi

    ReplyDelete
  17. aghahahaha anak2 kan .. mcm2 hal :)

    ReplyDelete
  18. hehe...memandai je anak ayah ke anak ibu sebenarnya ni..

    ReplyDelete
  19. bijak betul la maisara ni..geram pulak!!

    ReplyDelete
  20. hehehehee yelah tu kot kak.dye dgr akk ckp lah tu kot.hehehe

    ReplyDelete
  21. cerdik sungguh..
    pandai susun ayat gtu..

    ReplyDelete
  22. keletah/kerenah anak2 ni kadang2 buat kita nak gelak pun ada, nak marah pun ada..haha!

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();