Skip to main content

Maisara::kata ganti nama

Assalamualaikum...

Selamat malam semua...
lama tak cerita pasal maisara.
rajin dah sekarang ni...tolong kemas umah..
tolong lipat kain..
ok la kan..lagipun yang buat sepah pun dia..
sapa lagi nak kemas kalau bukan dia sendiri..

Mulut je yang makin tak reti nak diam..
ada je benda nak becakap..
kalau tengok tv rasa macam dia belakon sama dengan
pelakon yang dalam tv tu..
berlaga2 skrip dalam tv dan luar tv.
tak tau nak dengar yang mana satu..

satu yang aku dan ayah dia suka tentang
cara dia bercakap bila dia bahasakan diri dia
selain dari "saya" dan "maisara"

~anak ayah
~anak ibu

contoh nya gini la..

MAISARA:ibu..ANAK IBU ni dah lapar la..nak makan.

MAISARA:jom la pi kedai..ANAK AYAH teringin nak makan ais krim.

ha..macam tu la cara maisara bahasakan diri dia.

bukan tu je..
gelaran lain untuk ayah=SUAMI IBU.
contoh gini la..

MAISARA:kejap lagi SUAMI IBU nak balik makan ke?

Macam tu jugak bila dia bercakap dengan ayah dia..

MAISARA:ini semua ISTERI AYAH yang masak untuk ayah ni..

Tak tau la mana dia dapat tu..
tapi kalau "anak ibu" dan "anak ayah" tu
memang selalu kami berdua bahasa kan gitu
dengan dia..

"sayang anak ibu ni...".
atau pun..
"anak ayah ni bijak.."

jadi dia terikut2 dengan apa
yang kami cakap..
hehehe..

sekian...



Comments

  1. comel giler..

    pndai plak gunakan pd tempat yg betul..

    hahah

    ReplyDelete
  2. shera suka baca entri pasal maisara ni... setiap yang dia buat mesti seronok... kak, gambar maisara ada lagi tak? nak tengok lagi telatah maisara... :)

    ReplyDelete
  3. wah..bagus ny anak akak 2..budak2 yg pndai b'ckp neh sonok d'layan..

    ReplyDelete
  4. hasil didikan y sempurna dan bijak dr orang tua.. mmg membuatkan anak2 semakin bijak berbicara..

    tahniah diana dan en suami.
    MAISARA mmg hasil didikan y baik

    ReplyDelete
  5. bila dididik dengan betul, jadi eloklah si anak.....

    ReplyDelete
  6. PR Tertarik dgn n3 ni.. kata org melentur buluh biar dari rebungnya.... Congratz...

    ReplyDelete
  7. akak.. sy rasa maisarah terpengaruh ngan drama melayu kot..

    ReplyDelete
  8. keh3...kiut yer...nanti besar cari abang yer dik....:)

    ReplyDelete
  9. biaselah sis..budak mmg sengn akan terikut dgn kte2 orng dewasa...

    ReplyDelete
  10. cara dia ckp best laa.. bunyi sopan jaa ^^

    ReplyDelete
  11. bijak sungguh si maisara ni, jrg bdk2 nk gn kt gnti nm sebegitu...

    ReplyDelete
  12. alahai maisarah anak ibu...

    ReplyDelete
  13. xpe akak..janji bahasa dia guna tuh elok didengar..comel ar maisara bahasakan panggilan camtuh hehe

    ReplyDelete
  14. hehe..maisara ni kan..
    pandai die tukar kata ganti nama..
    tak sabar nak tunggu damia besar lak..hehe

    ReplyDelete
  15. kita yang mencorak anak-anak kan..so begitu lar coraknya anak yang terhasil.

    ReplyDelete
  16. wah.... hbt ank akk.. mst chomel kn... cm best je ade ank ni :) hihihihi

    ReplyDelete
  17. aghahahaha anak2 kan .. mcm2 hal :)

    ReplyDelete
  18. hehe...memandai je anak ayah ke anak ibu sebenarnya ni..

    ReplyDelete
  19. bijak betul la maisara ni..geram pulak!!

    ReplyDelete
  20. hehehehee yelah tu kot kak.dye dgr akk ckp lah tu kot.hehehe

    ReplyDelete
  21. cerdik sungguh..
    pandai susun ayat gtu..

    ReplyDelete
  22. keletah/kerenah anak2 ni kadang2 buat kita nak gelak pun ada, nak marah pun ada..haha!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …