Skip to main content

lelaki bujang dan kuih raya..

Assalamualaikum....

Selamat pagi sayang...
itu lirik lagu yang aku dengar kat radio tadi..
lagu tu Norkumalasari nyanyi kalau tak salah...

Pagi ni nak cari resepi nak buat biskut raya..
nak buat tengah hari nanti la..
cari biskut yang mudah2 je...
aku ni bukan reti sangat buat2 biskut ni..
kang tak jadi membazir je..
jadi kena cari resepi2 mudah saja..

kalau korang yang bujang2 ni
bila balik kampung nak raya beli kuih untuk
bawak balik kampung tak??
nak buat mungkin tak sempat..kan??kerja..
jadi beli je dan bawak balik ke kampung...

maksud aku yang lelaki tu..ada beli tak??
ke tak pikir langsung pasal nak bawak balik kuih raya??
balik kampung kena beli jugak la
satu dua jenis..
orang kampung pun nak merasa gak
kuih dari bandar ni...
maklum la..kuih bandar mesti nampak moden2 sikit..kan??
tat nenas pun sekarang ada yang bentuk
dah macam2...

Bila orang datang umah
mak kita pun mesti kata...
"tu kuih si mail bawak balik dari kolompo..."
"rasa la kuih dari kolompo ni.."

kat situ je dah nampak kamu2 yang bujang ni
jenis bertanggungjawb
dan mengutamakan keluarga..
maka...cepat la dapat jodoh tu...
wakakkak...

sekian....
heheheheh

Comments

  1. amboi rajinnye diana, nak buat kuih yer...tahniah...

    adik lelaki bujang sy tel mgu lps bgtau dia dh beli 2 jns kuih ry, bla kite tya kuih apa..ntahler..hehe
    beli ngan member opis katanyer.....

    ReplyDelete
  2. nak sikit kuih raya..jangan lupa pos..kihkihkih..

    ReplyDelete
  3. skrng kt rumah..tolong umi bt kek raya...hehe biskut bt lg..huhu

    ReplyDelete
  4. hihihihi tau takpe .. nnti share bskut raya ea ^^

    camat hari raya ! ;D

    ReplyDelete
  5. hahaha bila baca entri ni saya gelak sorang2... saya x pernah bawak balik kuih raya kat rumah. hahahha

    ReplyDelete
  6. selalunya org bujang ni terbalik...diorg bwk blk kuih dari kampung ke rumah mereka bila dah start kerja...hahaha

    ReplyDelete
  7. kih3,org lelaki ni selalu x pndi benda2 kecik tp bermakna mcm ni...balik cuti bawak badan je...x best langsung

    ReplyDelete
  8. ai minta sket kueh raya blh..??

    ReplyDelete
  9. jarang ada lelaki yang nak bawak balek kueh raya..huhu

    ReplyDelete
  10. kak uat kuih raya tue jangan lupa hanto sikit kat sini nak rasa kuih raya penang hehe...

    ReplyDelete
  11. hubby suka beli kuih raya last minute kat bagan serai. dapat murah.. biasa le lelaki bujang..bukan tak nak beli kuih, kadang depa confuse sebab bukan bidang depa.

    ReplyDelete
  12. yang x bujang mcm ieda nie punn banyak beli utk mak ekekke :)

    ReplyDelete
  13. tak beli jgk..besenye balik buat same2 ngn mak

    ReplyDelete
  14. x men la beli.. sy wat sendiri.. resepi incik google.. hek2... thn ni nk bwk balik cheese fruit cake...

    ReplyDelete
  15. haha...tp majoriti org bujang tak pikir pon pasal tu kak diana...

    ReplyDelete
  16. lelaki jarang beli kuih raya wat balik..kadang2 nama kuih pun tak kenal..hahaa..=P

    ReplyDelete
  17. sy yg kahwin pun tak beli..mom cakap tak payahlah..membazir jer..

    ReplyDelete
  18. sama la kak diana... hari ni pun shera buat biskut raya...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …