Monday, 8 August 2011

la....hang tak puasa???

Assalamualaikum...

Selamat petang semua...
masih di kedah..satgi nak pi pendang ..
nak tengok2 baju raya..
heheeh...

cerita puasa...
kenapa susah sangt nak berpuasa..??
kebanyakannya adalah orang2 yang dah cukup umur.
kalau budak2 tak puasa kita paham jugak kenapa.
tapi kalau dah cukup umur,apa alasan mereka ye??
soalan skema...

aku tertarik dengan komen dari seorang sahabat di blog samadJ.


aku setuju dengan komen dia ni..
adakah panas dan kerja berat itu alasan
untuk kita tidak berpuasa..???

korang baca pulak entry di blog shera ni..
antara sebahagian dari isi blog dia...

"Mesti ada yang tertanya - tanya apa yang menariknya dengan status ni? Sebenarnya, shera agak pelik bila status begini ditulis oleh seseorang yang telah berumur awal 20-an.... Kalau kanak - kanak atau si gadis yang tulis, ampun lagi la sebab perempuan adakalanya terpaksa 'cuti ' ( tapi, ada ke yang publish kat wall dia ye.. :) "

nak tau status apa yang dia nampak,
pi blog dia..

aku minta maaf kalau
kata2 aku ni menyinggung perasaan korang..
selalunya orang yang MALAS berpuasa ni
dia malas jugak bab2 sembahyang ni..

tak puasa sebab takut lapar??
pernah dengar tak mana2 orang cerita
ada orang mati sebab berpuasa??
tak pernah kan??

tak makan lebih kurang 12 jam je..
cuba bayangkan Allah tarik rezeki korang
sampai korang tak dapat makan 3,4 hari..
korang boleh tempuh tak semua tu??
12 jam pun tak boleh buat
apatah lagi 3,4 hari..
entah2 korang sanggup bunuh diri sebab tak dapat makan...

tak nak puasa jugak???
korang memang betul2 lembik..!


sekian...

16 comments:

  1. dah besar panjang ,puasa lah budak2 pun nak belajar puasa

    ReplyDelete
  2. herm..tak tahu nak kte apalah sis.. depa nie kdng2 tidak fikir kot..kecik2 main molek dok pandai pose tapi bila bisa..suh pose jadi layu plak..aishhh

    ReplyDelete
  3. cmtu lah jdnya bila dosa pahala diambil mudah kan..

    ReplyDelete
  4. salam...

    itulah hakikat yang berlaku..
    kalau tak salah saya..hari pertama puasa suami dan kena tangkap kerana tak puasa...[ tak puasa depan isteri dan anak-anak]

    tak faham dengan seglintir masyarakat islam tentang yg tu

    ReplyDelete
  5. shera pun tak faham kenapa susah sgt org mcm ni nak puasa... tak lama mana pun... kalau tinggal kat luar negara lagi la lama puasa... ada yg sampai 18 jam pun ada... sekurang - kurangnya bln puasa ni boleh juga ingatkan diri kita sederhana dalam setiap perkara...

    ReplyDelete
  6. puasa dan solat adalah didikan yan perlu diberikan semasa kita kecil lagi. Bagi gua orang yang tk puasa dan solat adalah kerana tiada didikan semasa kecilnya sebab itulah pabila mereka dewasa mmg sukar untuk berpuasa dan solat.

    ReplyDelete
  7. orang laen pun keje jugak, huhu

    ReplyDelete
  8. aieN pon sokong kata2 pengomen 2..sgt setuju..bg aieN,puase mmg menyihatkan..dan akan menjage batas2 ketike mjalani ibadah puase..tp ade sstgh manusie juge,bile kwn xb'puase ats sbb tertentu,tbe2 dier xthn godaan dier pon tros xbpuase..boleh ker mcm 2..bg aieN org mcm 2 xdek iman..cetek pemikiran..padahal umur dh boleh digelar ibu..bdw,nice entry diana..dan TQ sbb memberi ruang utk jenguk blog aieN..

    ReplyDelete
  9. eh..k.diana, entry saya pagi ni pun pasal org tak posa. tp khusus utk LELAKI.

    ReplyDelete
  10. x tahan bila tengok gambar budak pengemis depan kfc tu diana..sedih..x sampai hati.. :(

    ReplyDelete
  11. kt opis ni kes puasa, tp tak solat pulak.. bila kita tampal tazkirah mengenainya, direnyuk dan dicampak...huhu....sedih :(

    ReplyDelete
  12. selagi masih mampu bertahan puasa la...fizikal n mental kena kuat n seiring...:)

    ReplyDelete
  13. kalau pose tu kenyang..pose apa mendenye tu..? kadang2 bila terlalu letih berpose, barulah terasa maksud berpose itu 'sampai'...

    ReplyDelete
  14. kat mesia ni untung la 12 jam.. kalo kat belah2 eropah sana ada yg sampai 18 jam...

    ReplyDelete
  15. btol tu kak.puasa sbnr nya bukan untuk tahan lapar dahaga je.tp ibadah,mst solat pun tunggang tebalik tu.hmm ntah lah kan.

    ReplyDelete
  16. yg penting niat..jika kita niat dgn ikhlas krn Allah..mmg xterasa laparnya..

    ce kalu hari biasa..xsarapan jam 8 sudah mcm kebuluran..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();