Skip to main content

la....hang tak puasa???

Assalamualaikum...

Selamat petang semua...
masih di kedah..satgi nak pi pendang ..
nak tengok2 baju raya..
heheeh...

cerita puasa...
kenapa susah sangt nak berpuasa..??
kebanyakannya adalah orang2 yang dah cukup umur.
kalau budak2 tak puasa kita paham jugak kenapa.
tapi kalau dah cukup umur,apa alasan mereka ye??
soalan skema...

aku tertarik dengan komen dari seorang sahabat di blog samadJ.


aku setuju dengan komen dia ni..
adakah panas dan kerja berat itu alasan
untuk kita tidak berpuasa..???

korang baca pulak entry di blog shera ni..
antara sebahagian dari isi blog dia...

"Mesti ada yang tertanya - tanya apa yang menariknya dengan status ni? Sebenarnya, shera agak pelik bila status begini ditulis oleh seseorang yang telah berumur awal 20-an.... Kalau kanak - kanak atau si gadis yang tulis, ampun lagi la sebab perempuan adakalanya terpaksa 'cuti ' ( tapi, ada ke yang publish kat wall dia ye.. :) "

nak tau status apa yang dia nampak,
pi blog dia..

aku minta maaf kalau
kata2 aku ni menyinggung perasaan korang..
selalunya orang yang MALAS berpuasa ni
dia malas jugak bab2 sembahyang ni..

tak puasa sebab takut lapar??
pernah dengar tak mana2 orang cerita
ada orang mati sebab berpuasa??
tak pernah kan??

tak makan lebih kurang 12 jam je..
cuba bayangkan Allah tarik rezeki korang
sampai korang tak dapat makan 3,4 hari..
korang boleh tempuh tak semua tu??
12 jam pun tak boleh buat
apatah lagi 3,4 hari..
entah2 korang sanggup bunuh diri sebab tak dapat makan...

tak nak puasa jugak???
korang memang betul2 lembik..!


sekian...

Comments

  1. dah besar panjang ,puasa lah budak2 pun nak belajar puasa

    ReplyDelete
  2. herm..tak tahu nak kte apalah sis.. depa nie kdng2 tidak fikir kot..kecik2 main molek dok pandai pose tapi bila bisa..suh pose jadi layu plak..aishhh

    ReplyDelete
  3. cmtu lah jdnya bila dosa pahala diambil mudah kan..

    ReplyDelete
  4. salam...

    itulah hakikat yang berlaku..
    kalau tak salah saya..hari pertama puasa suami dan kena tangkap kerana tak puasa...[ tak puasa depan isteri dan anak-anak]

    tak faham dengan seglintir masyarakat islam tentang yg tu

    ReplyDelete
  5. shera pun tak faham kenapa susah sgt org mcm ni nak puasa... tak lama mana pun... kalau tinggal kat luar negara lagi la lama puasa... ada yg sampai 18 jam pun ada... sekurang - kurangnya bln puasa ni boleh juga ingatkan diri kita sederhana dalam setiap perkara...

    ReplyDelete
  6. puasa dan solat adalah didikan yan perlu diberikan semasa kita kecil lagi. Bagi gua orang yang tk puasa dan solat adalah kerana tiada didikan semasa kecilnya sebab itulah pabila mereka dewasa mmg sukar untuk berpuasa dan solat.

    ReplyDelete
  7. orang laen pun keje jugak, huhu

    ReplyDelete
  8. aieN pon sokong kata2 pengomen 2..sgt setuju..bg aieN,puase mmg menyihatkan..dan akan menjage batas2 ketike mjalani ibadah puase..tp ade sstgh manusie juge,bile kwn xb'puase ats sbb tertentu,tbe2 dier xthn godaan dier pon tros xbpuase..boleh ker mcm 2..bg aieN org mcm 2 xdek iman..cetek pemikiran..padahal umur dh boleh digelar ibu..bdw,nice entry diana..dan TQ sbb memberi ruang utk jenguk blog aieN..

    ReplyDelete
  9. eh..k.diana, entry saya pagi ni pun pasal org tak posa. tp khusus utk LELAKI.

    ReplyDelete
  10. x tahan bila tengok gambar budak pengemis depan kfc tu diana..sedih..x sampai hati.. :(

    ReplyDelete
  11. kt opis ni kes puasa, tp tak solat pulak.. bila kita tampal tazkirah mengenainya, direnyuk dan dicampak...huhu....sedih :(

    ReplyDelete
  12. selagi masih mampu bertahan puasa la...fizikal n mental kena kuat n seiring...:)

    ReplyDelete
  13. kalau pose tu kenyang..pose apa mendenye tu..? kadang2 bila terlalu letih berpose, barulah terasa maksud berpose itu 'sampai'...

    ReplyDelete
  14. kat mesia ni untung la 12 jam.. kalo kat belah2 eropah sana ada yg sampai 18 jam...

    ReplyDelete
  15. btol tu kak.puasa sbnr nya bukan untuk tahan lapar dahaga je.tp ibadah,mst solat pun tunggang tebalik tu.hmm ntah lah kan.

    ReplyDelete
  16. yg penting niat..jika kita niat dgn ikhlas krn Allah..mmg xterasa laparnya..

    ce kalu hari biasa..xsarapan jam 8 sudah mcm kebuluran..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …