Skip to main content

kenapa berjauhan??

Assalamualaikum...

Sedih betul baca status rakan kat facebook tadi..
katanya dia dah 2 tahun
memohon untuk bertukar ke
negeri yang sama dengan suami..
maknanya dah 2 tahun la dia duduk berjauhan dari suami.
bayangkan lah buka puasa sendiri,
bersahur sendiri,
tidur sendiri..mandi sendiri..ops!!!!
tershashu!!

Bukan rakan aku tu je yang alami
masalah gini..
rasanya ramai lagi..kan??
kita cuma boleh dengar je la masalah depa ni.
apa puncanya nye ya
permohonan untuk bertukar tu
tak di luluskan??

Dulu sepupu aku bertugas di sabah.
dia mintak tukar ke semenanjung
dan akhirnya dapat.
belum kawen lagi..tapi mudah je
urusan pertukaran nya tu..

kata sepupu aku tu kebetulan
ada staf di ipoh yang mintak bertukar ke sabah.
dan peluang yang ada tu
dia guna untuk memohon bertukar ke ipoh.

maknanya kalau ada peluang macam
sepupu aku tu baru permohonan diluluskan ke??
susah la macam tu..kan??

kenapa ye kalau orang
selangor atau semenanjung
di minta bertugas di sabah,serawak..
orang sarawak atau sabah pulak di minta
berkhidmat di semenanjung..
kenapa tak bagi berkhidmat di negeri sendiri saja..

itu rasanya lebih baik
dan tak menyusahkan
bnyak pihak..kan??
ke korang tak setuju dengan aku???
kenapa??heheh

jangan sedih2 klau tak dapat bertukar..
meh dengar lagu meh...



sekian...

Comments

  1. kak saye pun nt dh kawen duk jauh gak kak =(

    hmm ada sbb nya dorg letak jauh2 cm tu.sbb apa ntah lupa dh.tp tu lah,menyusahkan kan kak.byk pakai duit nk ulang alik.

    ReplyDelete
  2. oo...bkn ke kalo da suami la sng nk mintak tukar? huhu sian nye dia....huhu

    ReplyDelete
  3. sy nk paksa bini keja ngan sy.. tak rela berjauhan.. heheh..

    ReplyDelete
  4. eemm..betoi tu...ni member akak pun sama juga..skg suami n ank2 dah ada kat semenanjung....yg dia sorang2 dok k.kinabalu...sedey tu....minta tukar tu sama2 yg dpt suami ja...

    ReplyDelete
  5. yelah kesian yg dok berjauhan ni....

    ReplyDelete
  6. semuanya bergantung ngan 'orang dalam' jugak ni..

    ReplyDelete
  7. sedehkan kak kalu berjauhan nih..lagi2 org kawen nih :D

    ReplyDelete
  8. pertukaran utk duduk dekat ngan suami tak diluluskan

    sebab nanti pasangan akan kerap berulang alik menemui pasangan masing2

    nanti kerajaan dpt byk duit...cukai...minyak..tol...dll

    cuba kalau semua berkhidmat kt negeri sendiri...

    rugi lah kerajaan kan

    *hanya imaginasi :)

    ReplyDelete
  9. kerana sama2 tak rela berjauhanlah..saya dgn berat hati terpaksa tolak tawaran kerja.

    ReplyDelete
  10. setuju. xpyh la hantar jauh2. menyusahkan. baik di negeri sendiri. kena pulak yg dah berkahwin, lg sedih.

    ReplyDelete
  11. tulah susah juga ... saya pun kadang2 berjauhan 2-3 bulan ..suami dah memang kerjanya gitu naik kapal..

    ReplyDelete
  12. same la dgn kes kwn belalang sorg nih...dia ada kat JB, wife pulak ada kat sabah tgh pregnant...mintak tukar x dpt...

    ReplyDelete
  13. fa pun ada sepupu yang permohonon gagal. huhu

    ReplyDelete
  14. masa praktikal dulu ada sorang kakak ni pun minta tukar sbb nak dekat dgn suami.. punya la susah... kalau tak ada yang nak tukar sekali, memang tak dapat la... nsb baik last2 ada yang sudi tolong..

    ReplyDelete
  15. alahai.. kesiannya. Tp tu la ikut nasib jugak.

    ReplyDelete
  16. kawan cik tom pun camtu..kerja berjauhan dengan suami..dah 3x apply minta tukar tp xdpt..skang dia pregnant..kesian plk...

    ReplyDelete
  17. sedih lan, ambo nak tukar kelik kelate dan 8 tahun, tok dapat2

    ReplyDelete
  18. kak saya 3 tahun bru bley tukar ke semenanjung..

    kalau masing2 dihntar keje kat ngeri masing2 insyaAllah..keikhlasan nak ajar anak kampung sendiri tu lebih kuat...^^"

    ReplyDelete
  19. betul tu kak.kalau keje ngn gomen memang susah..huhu...berapa kerat sangat la yang nak bertukar ke sabah sarawak nun..huhu..baik bagi dalam negeri je..senang hati je nak keje kan..T_T

    nak kawen pun susah bila jauh camni. hahahaha..
    ops!

    ReplyDelete
  20. saya nak mohon tukar balik kelantan ni

    ReplyDelete
  21. Yup stuju..

    Adik ipaq myra cikgu, dapat kat Sarawak (Limbang), sorang lagi tentera dok Labuan..
    Kesian kan kena dok berjauhan dari keluarga.

    ReplyDelete
  22. hal ini kene ikut kekosongan..
    dan kdg2 bergantung pada nasib jugak..

    mmg xsanggup berjauhan dgn pasangan hidup..tapi jgn putus asa utk terus mohon bertukar..insyaAllah akan dpt jika ada rezeki

    ReplyDelete
  23. heran gak.. kenapa kerajaan buat macam tu er.. orang semenanjung bertugas kat sabah.. orang sabah bertugas kat semenanjung. heran.

    ReplyDelete
  24. to adan...

    apa tak boleh pikir ke? apasal nak heran2?..kan itu namanya nak wujudkan integrasi..so kena la buat mcm tu.

    bagi aku senang je..masa temuduga klu ditanya.."sanggup bertugas di sabah/sarawak atau 'dibuang' ke pedalaman??" janganlah hipokrit bagi jawapan "YA" walaupun hakikatnya berat hati oleh hanya semata2 nak jawatan yang diidamkan.

    mungkin ada segelintir nak balik tempat asal sebab elaun2 yang mereka dapat tu masih tak cukup atau dah cukup untuk buat 1 banglo dikampung sendiri..itu sebab mesti buat alasan2 "power" bagai..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …