Skip to main content

Kamu yang kedua..jangan banyak merungut!

Assalamualaikum...

Jangan la merungut...
dulu masa kamu ambik dia dari yang pertama,
tak kan kamu tak fikir risikonya..

Sekarang kamu jangan nak merungut pulak..
yang pertama tak merungut pun dulu..
dia terima je..
tak kan sekarang kamu tak boleh terima..

kena sedar diri..
kamu tu yang ke dua..
kamu hidup berkongsi..
jadi jangan fikir dia hak kamu sepenuh nya..
cermin2 diri...

kamu ambik hak orang jadi
kamu tak boleh buat macam hak sendiri..
dulu kamu ada pilihan tapi kamu ikut kata hati..
jadi sekarang kena terima la semuanya..

jangan sukahati nak salahkan takdir.
jodoh pertemuan itu memang takdir..
tapi yang menentukan rentak perjalanan kamu itu
adalah diri kamu sendiri..

bermadu itu indah bila kamu jadikan dia indah..
akan jadi buruk bila dalam hati ada rasa dengki
dan sakit hati...
buang dan kikis sikap buruk itu..
insyaallah..kamu akan lebih tenang..

kamu bagaikan mentimun..dia bagaikan durian..
menggolek pun luka,kena golek pun luka..
jadi baik kamu duduk diam2 je..
lalui ia dengan sabar.

sekian..


Comments

  1. Ini catatan umum atau ada maksud lain? :)

    Kita kena sentiasa tahu di mana sebenarnya kedudukan kita - sama ada yang pertama atau kedua, ketiga mahupun keempat, bila berkongsi, kenalah tahu makna perkongsian itu. Betul tak? :)

    ReplyDelete
  2. tah..dah la ambik hak orang,sibuk je nak demand2..kan?huhu..hikhik :)

    ReplyDelete
  3. hehehe . ape kes ni ? cuaknyee baca nii . x suka la madu2 . auwwww ! xD

    *done follow u babe !

    ReplyDelete
  4. baru tahu langit tinggi atau rendah..

    tmbh parah kalu si laki tmbh cawangan lain..

    ReplyDelete
  5. herm.. isu bermadu..biaselah yg kedua kdng2 kena menglh sebb mereka yg ke-2 kot..

    ReplyDelete
  6. Hi...hi...hi... isu madu ek....

    ReplyDelete
  7. isi tersirat yg klu org mkn cili ni mmg pedas dia menyengat smpi ke otak! sila sedar diri..nice point! =)

    ReplyDelete
  8. wow....madu....i like...i like....but my wife dont like laaa...why aaaa...??...ahakz

    ReplyDelete
  9. uishhh minta di juahkan la dari madu bermadu nie..seram pulak

    ReplyDelete
  10. pada pandangan saya, dlm soal ini lelaki yg akan lebih menanggung susah sebenarnya...err..kalau bertanggungjawab la...

    ReplyDelete
  11. mula2 terima apa je, lama2 mula demand mcm2..(ni pglmn sebenar, tp bukan saya ya!)

    paling penting suami sgb nakhoda kena pandai main peranan. ilmu di dada kena ada-ilmu agama, ilmu psikologi. Masalah timbul bila 'ilmu meng-ayat' je ada!

    ReplyDelete
  12. makan madu xpe.. jgn bermadu..x rela..bukan nak menolak hukum allah tp tau hati sendiri yg x rela segala2nya

    ReplyDelete
  13. dilema seorang madu..walaupun madu itu sedap hakikatnya pahit andai si suami gagal bertanggungjawab huhu

    ReplyDelete
  14. bermadu ? hurmm x pandai nak hurai yang ni.. x dapat fikir dengan matang lg.

    ReplyDelete
  15. setuju dengan kak cik ..
    semua perlukan penjelasan dan pengertian dari diri sendiri :)

    apa pun I x rela uuuuuuuuuuuu :))

    ReplyDelete
  16. seram sekali baca... madu itu manis kalau kena caranya... tapi banyak madu yang pahit...

    ReplyDelete
  17. Itulah dilema org bermadu..! kahwin sorang je cukuplah..kesian kat madu2 lebah tu..hehe

    ReplyDelete
  18. bodoh sgt nk bermadu kenapa..
    mcm laki tu sorg je atas muka bumi ni
    so suck kan

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…