Wednesday, 24 August 2011

Kamu yang kedua..jangan banyak merungut!

Assalamualaikum...

Jangan la merungut...
dulu masa kamu ambik dia dari yang pertama,
tak kan kamu tak fikir risikonya..

Sekarang kamu jangan nak merungut pulak..
yang pertama tak merungut pun dulu..
dia terima je..
tak kan sekarang kamu tak boleh terima..

kena sedar diri..
kamu tu yang ke dua..
kamu hidup berkongsi..
jadi jangan fikir dia hak kamu sepenuh nya..
cermin2 diri...

kamu ambik hak orang jadi
kamu tak boleh buat macam hak sendiri..
dulu kamu ada pilihan tapi kamu ikut kata hati..
jadi sekarang kena terima la semuanya..

jangan sukahati nak salahkan takdir.
jodoh pertemuan itu memang takdir..
tapi yang menentukan rentak perjalanan kamu itu
adalah diri kamu sendiri..

bermadu itu indah bila kamu jadikan dia indah..
akan jadi buruk bila dalam hati ada rasa dengki
dan sakit hati...
buang dan kikis sikap buruk itu..
insyaallah..kamu akan lebih tenang..

kamu bagaikan mentimun..dia bagaikan durian..
menggolek pun luka,kena golek pun luka..
jadi baik kamu duduk diam2 je..
lalui ia dengan sabar.

sekian..


23 comments:

  1. Ini catatan umum atau ada maksud lain? :)

    Kita kena sentiasa tahu di mana sebenarnya kedudukan kita - sama ada yang pertama atau kedua, ketiga mahupun keempat, bila berkongsi, kenalah tahu makna perkongsian itu. Betul tak? :)

    ReplyDelete
  2. tah..dah la ambik hak orang,sibuk je nak demand2..kan?huhu..hikhik :)

    ReplyDelete
  3. hehehe . ape kes ni ? cuaknyee baca nii . x suka la madu2 . auwwww ! xD

    *done follow u babe !

    ReplyDelete
  4. baru tahu langit tinggi atau rendah..

    tmbh parah kalu si laki tmbh cawangan lain..

    ReplyDelete
  5. herm.. isu bermadu..biaselah yg kedua kdng2 kena menglh sebb mereka yg ke-2 kot..

    ReplyDelete
  6. Hi...hi...hi... isu madu ek....

    ReplyDelete
  7. isi tersirat yg klu org mkn cili ni mmg pedas dia menyengat smpi ke otak! sila sedar diri..nice point! =)

    ReplyDelete
  8. nasib baik bukan yg kedua...hihii

    ReplyDelete
  9. wow....madu....i like...i like....but my wife dont like laaa...why aaaa...??...ahakz

    ReplyDelete
  10. uishhh minta di juahkan la dari madu bermadu nie..seram pulak

    ReplyDelete
  11. pada pandangan saya, dlm soal ini lelaki yg akan lebih menanggung susah sebenarnya...err..kalau bertanggungjawab la...

    ReplyDelete
  12. mula2 terima apa je, lama2 mula demand mcm2..(ni pglmn sebenar, tp bukan saya ya!)

    paling penting suami sgb nakhoda kena pandai main peranan. ilmu di dada kena ada-ilmu agama, ilmu psikologi. Masalah timbul bila 'ilmu meng-ayat' je ada!

    ReplyDelete
  13. makan madu xpe.. jgn bermadu..x rela..bukan nak menolak hukum allah tp tau hati sendiri yg x rela segala2nya

    ReplyDelete
  14. dilema seorang madu..walaupun madu itu sedap hakikatnya pahit andai si suami gagal bertanggungjawab huhu

    ReplyDelete
  15. bermadu ? hurmm x pandai nak hurai yang ni.. x dapat fikir dengan matang lg.

    ReplyDelete
  16. setuju dengan kak cik ..
    semua perlukan penjelasan dan pengertian dari diri sendiri :)

    apa pun I x rela uuuuuuuuuuuu :))

    ReplyDelete
  17. seram sekali baca... madu itu manis kalau kena caranya... tapi banyak madu yang pahit...

    ReplyDelete
  18. Itulah dilema org bermadu..! kahwin sorang je cukuplah..kesian kat madu2 lebah tu..hehe

    ReplyDelete
  19. bodoh sgt nk bermadu kenapa..
    mcm laki tu sorg je atas muka bumi ni
    so suck kan

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();