Tuesday, 23 August 2011

kami mai tak mau makan...!

Assalamualaikum....

Entah apasal bila buka blog guna firefox
slow melampau2 sangat..
jadi hari ni aku nak guna chrome..
ok je guna chorme..laju je...

Petang ni sebelum bersilat di dapur
aku nak cerita pasalduit raya??
wajib ke bagi duit raya ni???

sebenarnya duit raya ni kalau kita mampu
boleh la bagi..tapi kalau kita sendiri pun nak balik
kampung pijam duit kat kawan rasanya tak payah la bagi..

Risau orang kata kedekut???
kebanyakan nya macam tu la..
bagi sebab taknak orang kata kita kedekut.
ada yang bagi duit raya
sebab orang tu bagi duit raya kat anak kita..
jadi tak nak bagi orang tu kecik hati kita pun
bagi la untuk anak dia jugak...

sebenarnya kuih2 yang kita hidangkan
tu pun adalah sedekah kita pada tetamu.
jadi kalau tak bagi duit raya pun
tak payah la rasa bersalah atau malu..

Anak2 kita memang tak paham..
jadi kita sebagai ibu bapa kena bagitau
tujuan sebenar ziarah menziarah tu untuk apa..
Ada anak2 yang datang rumah tapi tak nak makan minum..
alasan:kenyang dah...
nak tunggu duit raya je tu..
heheheh,...

tu yang buat ada tuan rumah tutup
pintu bila nampak budak2 berjalan menuju
ke rumah dia..
sudah nya golongan anak2 ni kurang mesra dengan
orang yang tua..
jadi penerangan pada anak2 ni kena kita buat
dan bagi dia faham betul2..

sekian..

21 comments:

  1. bila dah besar sy x tmpu dah duit raya.. raya = makan... haha syok makan2 :D

    ReplyDelete
  2. tapi konsep duit raya tu dah mcm wajib lak skang...huhu, budak2 siap demand lagi...iskhhh

    ReplyDelete
  3. duit raya pada hari raya hanya satu adat yg sejak dulu di buat2..bukannya adat yg sudah termaktub macam adat2 melayu yg lain..ianya bukan kewajipan..hurmmm...entah le... :)

    ReplyDelete
  4. wani pon guna chrome laju...kalau mozilla, slow...huhu

    ReplyDelete
  5. guna chrome mmg laju dr mozilla..:)

    ye la duit raya tu kalau mampu je bg,kalau xmampu xpyh pn xpe.pedulik la org nak ckp kedekut dr sengkek n tpksa berhutang lps raya nanti...:)

    ReplyDelete
  6. errr... dah bekerja ni... pk duit raya utk anak2 buah.. =..="

    ReplyDelete
  7. kalau ada duit raya, laju je dtgnya mcm chrome.. he..he..

    ReplyDelete
  8. btul la mak ayh patut trgkan elok2 pada ank2 psl duit raya ni..sbb ramai bdk2 pegi rmh org semata-mata nk duit jer, srh mkn pun x nk...pastu ada pulak bila kita bg sampul raya terus buka n bla tgk RM1 jer ada, ms tu jgk diaorang ckp..alaa RM1 jer...

    ReplyDelete
  9. tulah pasai nk bagi duit raya
    sampai kena keluar duit simpanan
    dalam bank...harukan :)

    ReplyDelete
  10. sy datg beraya nak duit raya..kih kih kih

    ReplyDelete
  11. btol3... mmg kne jage & ingatkn anak2 masing2...

    *sy xde anak lg so sy nk minx wet raye boleh?? hehehe -->kontess duit raye still berlangsung kat blog...

    ReplyDelete
  12. haha..adoii teringat la mase kecik..kami dtg nk duet raye je.. :D

    ReplyDelete
  13. ada sekali bdk2 datang nak raya... bila dpt duit raya terus balik.. lepas tu boleh plak ajak semua2 kawan2 die cuma utk dpt duit raya... siap dtg 2,3 kali lagi... mcm2 hal...

    ReplyDelete
  14. wohoho budak sekang tak bagi lime hengget baunye kita kena umpat..

    ReplyDelete
  15. geram jugak dgn segelintir budak2 yg mai dok mintak duit raya ja.. x mau masuk.. dh mcm mintak sedekah plak.. tp nk wat cena.. budak lg..

    ReplyDelete
  16. betul lah kak.. kena betulkan balik pemahaman bebudak kecik ni... tapi itulah part meriah bagi dia orang.. cam sy juga dulu masa kecik2.. hari raya.. perkara utama mestilah nak kan duit raya... hehehe..

    ReplyDelete
  17. budak2 skrg demand duit raya tau, nk duit kertas jaa, huh...

    ReplyDelete
  18. time ekonomi saya merundum, mmg saya selamba je tak bg duit raya..nak buat cmne kan..

    Mmg patut ibubapa didik anak2 psl tujuan ziarah ni.

    ReplyDelete
  19. anak ema tu suka tanya,..'mana duit raya'..aduh, kekadang jadi malu pula

    ReplyDelete
  20. duet raya tu kire zakat kite kan kak.

    ReplyDelete
  21. zmn skrg mmg camtu..dah jd trend duit raya..mkn xnak budak2 ni..huhu

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();