Skip to main content

kami mai tak mau makan...!

Assalamualaikum....

Entah apasal bila buka blog guna firefox
slow melampau2 sangat..
jadi hari ni aku nak guna chrome..
ok je guna chorme..laju je...

Petang ni sebelum bersilat di dapur
aku nak cerita pasalduit raya??
wajib ke bagi duit raya ni???

sebenarnya duit raya ni kalau kita mampu
boleh la bagi..tapi kalau kita sendiri pun nak balik
kampung pijam duit kat kawan rasanya tak payah la bagi..

Risau orang kata kedekut???
kebanyakan nya macam tu la..
bagi sebab taknak orang kata kita kedekut.
ada yang bagi duit raya
sebab orang tu bagi duit raya kat anak kita..
jadi tak nak bagi orang tu kecik hati kita pun
bagi la untuk anak dia jugak...

sebenarnya kuih2 yang kita hidangkan
tu pun adalah sedekah kita pada tetamu.
jadi kalau tak bagi duit raya pun
tak payah la rasa bersalah atau malu..

Anak2 kita memang tak paham..
jadi kita sebagai ibu bapa kena bagitau
tujuan sebenar ziarah menziarah tu untuk apa..
Ada anak2 yang datang rumah tapi tak nak makan minum..
alasan:kenyang dah...
nak tunggu duit raya je tu..
heheheh,...

tu yang buat ada tuan rumah tutup
pintu bila nampak budak2 berjalan menuju
ke rumah dia..
sudah nya golongan anak2 ni kurang mesra dengan
orang yang tua..
jadi penerangan pada anak2 ni kena kita buat
dan bagi dia faham betul2..

sekian..

Comments

  1. bila dah besar sy x tmpu dah duit raya.. raya = makan... haha syok makan2 :D

    ReplyDelete
  2. tapi konsep duit raya tu dah mcm wajib lak skang...huhu, budak2 siap demand lagi...iskhhh

    ReplyDelete
  3. duit raya pada hari raya hanya satu adat yg sejak dulu di buat2..bukannya adat yg sudah termaktub macam adat2 melayu yg lain..ianya bukan kewajipan..hurmmm...entah le... :)

    ReplyDelete
  4. wani pon guna chrome laju...kalau mozilla, slow...huhu

    ReplyDelete
  5. guna chrome mmg laju dr mozilla..:)

    ye la duit raya tu kalau mampu je bg,kalau xmampu xpyh pn xpe.pedulik la org nak ckp kedekut dr sengkek n tpksa berhutang lps raya nanti...:)

    ReplyDelete
  6. errr... dah bekerja ni... pk duit raya utk anak2 buah.. =..="

    ReplyDelete
  7. kalau ada duit raya, laju je dtgnya mcm chrome.. he..he..

    ReplyDelete
  8. btul la mak ayh patut trgkan elok2 pada ank2 psl duit raya ni..sbb ramai bdk2 pegi rmh org semata-mata nk duit jer, srh mkn pun x nk...pastu ada pulak bila kita bg sampul raya terus buka n bla tgk RM1 jer ada, ms tu jgk diaorang ckp..alaa RM1 jer...

    ReplyDelete
  9. tulah pasai nk bagi duit raya
    sampai kena keluar duit simpanan
    dalam bank...harukan :)

    ReplyDelete
  10. sy datg beraya nak duit raya..kih kih kih

    ReplyDelete
  11. btol3... mmg kne jage & ingatkn anak2 masing2...

    *sy xde anak lg so sy nk minx wet raye boleh?? hehehe -->kontess duit raye still berlangsung kat blog...

    ReplyDelete
  12. haha..adoii teringat la mase kecik..kami dtg nk duet raye je.. :D

    ReplyDelete
  13. ada sekali bdk2 datang nak raya... bila dpt duit raya terus balik.. lepas tu boleh plak ajak semua2 kawan2 die cuma utk dpt duit raya... siap dtg 2,3 kali lagi... mcm2 hal...

    ReplyDelete
  14. wohoho budak sekang tak bagi lime hengget baunye kita kena umpat..

    ReplyDelete
  15. geram jugak dgn segelintir budak2 yg mai dok mintak duit raya ja.. x mau masuk.. dh mcm mintak sedekah plak.. tp nk wat cena.. budak lg..

    ReplyDelete
  16. betul lah kak.. kena betulkan balik pemahaman bebudak kecik ni... tapi itulah part meriah bagi dia orang.. cam sy juga dulu masa kecik2.. hari raya.. perkara utama mestilah nak kan duit raya... hehehe..

    ReplyDelete
  17. budak2 skrg demand duit raya tau, nk duit kertas jaa, huh...

    ReplyDelete
  18. time ekonomi saya merundum, mmg saya selamba je tak bg duit raya..nak buat cmne kan..

    Mmg patut ibubapa didik anak2 psl tujuan ziarah ni.

    ReplyDelete
  19. anak ema tu suka tanya,..'mana duit raya'..aduh, kekadang jadi malu pula

    ReplyDelete
  20. duet raya tu kire zakat kite kan kak.

    ReplyDelete
  21. zmn skrg mmg camtu..dah jd trend duit raya..mkn xnak budak2 ni..huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …