Skip to main content

jangan main sapu ja...

Assalamualaikum....

Selamat pagi semua...
tengok sana sini orang cerita pasal
polis traffic yang makan rasuah tu???
dah tengok ke belum video nya...
eeeeii...memalukan betul la...

Tak paham betul la dengan orang2 macam ni..
tak tau haram halal ke??
mustahil la tak tahu...kan???

kalau ada anak bini
bagi pulak anak bini makan duit tu..
lepas tu bila anak besar jadi setan
mula nak berdoa tadah tangan tanya pada Allah..
"kat mana la silap aku didik anak sampai jadi gini.."

padahal dia sendiri yang bagi anak dan keluarga
makan sumber yang tidak halal.

dalam islam tak kira la rasuah rokok ka..
rasuah duit ka...
apa saja bentuk rasuah tak dibenarkan..
ada yang tak tau ka rasuah tu apa???

rasuah tu macam satu bentuk pemberian
dari satu pihak ke pihak lain dengan niat
untuk mendapatkan sesuatu demi
kepentingan diri sendiri...
apa yang dia beri tu pulak akan memberi kesan yang tak baik
pada pihak yang lain ..
itu lah rasuah.

rasuah bukan melibatkan duit saja ye..
bagi hadiah2 dalam bentuk barang
dan makanan pun itu boleh jadi rasuah jugak..
jadi hati2 ye dalam menerima
dan memberi ni...

orang yang bagi rasuah pun salah..
yang menerima pun salah...

kita boleh tolak sebenarnya...
saudara Omar Abdul Aziz pernah diberi hadiah waktu
beliau menjadi khalifah.tapi beliau tolak...
orang yang bagi hadiah tu kata kat beliau..
"Rasullullah juga menerima hadiah..."
beliau jawab...
"Apa yang diterima Rasullullah itu memang hadiah,
tapi yang ni bagi aku adalah rasuah.."

Kita ni kadang2 apa orang bagi main sapu ja..
tak dak langsung rasa was2 tu...
kononnye..."rezeki jangan di tolak musih jangan di cari"
asal ada untung untuk diri sendiri
kita ambik je.

Rezeki halal tu penting tau..
bukan boleh buat sambil lewa..
selalu kan kita dengar orang kata..
"mencari yang halal itu fardu"
maknanya wajib..

jadi mulai hari ni cer kita
membina semula diri kita untuk tak terlibat
dengan rasuah ni..
sama ada memberi,menerima atau sekadar
pengantara ...


sekian...

Comments

  1. haha..teringat mase dekat uitm buat assignment pasal rasuah nih :D

    ReplyDelete
  2. jauhi rasuah..rasuah ni sangat merbahaya dalam masyarakat sekiranya tidak di bendung dari awal..huhu

    ReplyDelete
  3. senang2 je kan ..tak hengat akhirat le tu..agama letak kat ic je

    ReplyDelete
  4. rasuah ohh rasuah. hmmm kerana wang iman terjejas

    ReplyDelete
  5. xtgk lak video psl tu..tp polis skrg mmg xleh pakai la..bukan sume tp majoritinyeeee..ada org indon ni sendiri cite kt sy..dorg klu xde permit, hulur je kt polis..smpi dorg dh kenal dgn polis² and polis siap bley tau brape dorg akn bg klu ada roadblock..kdg2 siap paw lebey lg..eh paw duit dgn rasuah lbh kurg je la kn?? hurmm~

    ReplyDelete
  6. rasuah ni ada kat mana2.. nak dapt pape pakai rasuah.. bnda paling susah dibendung sebb manusia ni byak pk guna nafsu..
    wallahualam...

    ReplyDelete
  7. polis dan rasuah macam pokok dengan air..sukar untuk diasingkan.mesti keduanya saling memerlukan.

    ReplyDelete
  8. btul kak..saya ngan kawan sy sendiri pernah alami tapi bukan kitaorg yang bagi tapi polis trafik tu yang mintak..isk..iskk..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  9. MMG TGH HOT VIDEO TU.... SEMOGA JADI IKTIBAR BUAT SEMUA PENGUATKUASA DI LUAR SANA

    ReplyDelete
  10. Memang banyak kes rasuah melibatkan polis. Enthlh, macam manalah duit haram tu masuk dlm perut anak bini dia. Kesian..

    ReplyDelete
  11. duit duit sekarang.. yg ada duit jd raja tak kira halal haram.

    ReplyDelete
  12. sebab nak idop senang, diiklankan pulak dengan gaya idop mewah tu yang cari short cut je...

    ReplyDelete
  13. jauhi rasuah, biarlah makanan yg masuk ke dalam perut kita, menjadi darah dan daging kita tu, berkat kan diana...

    ReplyDelete
  14. Manusia sudah menjadi hamba duit..jgnkan rasuah yg dlm video tu yg perlu dicegah tetapi hapuskan dulu rasuah dlm keluarga..sbb upah yg selalu diberikan apabila anak belajar,buat kerja atau apa sj tu lah permulaan rasuah..nak dpt keputusan tinggi dlm spm,kena janji beli HP baru??..atau belikan dulu??..bukan mcm seakan-akan rasuah ke tu?..

    p/s:renung-renungkan....

    ReplyDelete
  15. rasuah kat mana2 pun ada. sedehnyaaa..

    jom berdoa?
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/doakan-untuk-keburukan-saudara-seislam.html

    ReplyDelete
  16. semoga kita terhindar daripada perbuatan rasuah ni.

    ReplyDelete
  17. keberkatan rezeki amat penting..jgn amalkan rasuah..walau kita sedar atau tak../

    ReplyDelete
  18. betoi la rasuah kat mana2 pun ada...

    jgn kata polis ja...JPJ pun...lariiiiii...takut kena tangkap la...

    ReplyDelete
  19. zaman sekarang ni makin menjadi- jadi isu rasuah ni... siapa yang terlibat dgn rasuah ni pasti tak akan selamat... sepandai - pandai tupai melompat akhirnya akan jatuh ke tanah jua...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …