Thursday, 18 August 2011

jangan main sapu ja...

Assalamualaikum....

Selamat pagi semua...
tengok sana sini orang cerita pasal
polis traffic yang makan rasuah tu???
dah tengok ke belum video nya...
eeeeii...memalukan betul la...

Tak paham betul la dengan orang2 macam ni..
tak tau haram halal ke??
mustahil la tak tahu...kan???

kalau ada anak bini
bagi pulak anak bini makan duit tu..
lepas tu bila anak besar jadi setan
mula nak berdoa tadah tangan tanya pada Allah..
"kat mana la silap aku didik anak sampai jadi gini.."

padahal dia sendiri yang bagi anak dan keluarga
makan sumber yang tidak halal.

dalam islam tak kira la rasuah rokok ka..
rasuah duit ka...
apa saja bentuk rasuah tak dibenarkan..
ada yang tak tau ka rasuah tu apa???

rasuah tu macam satu bentuk pemberian
dari satu pihak ke pihak lain dengan niat
untuk mendapatkan sesuatu demi
kepentingan diri sendiri...
apa yang dia beri tu pulak akan memberi kesan yang tak baik
pada pihak yang lain ..
itu lah rasuah.

rasuah bukan melibatkan duit saja ye..
bagi hadiah2 dalam bentuk barang
dan makanan pun itu boleh jadi rasuah jugak..
jadi hati2 ye dalam menerima
dan memberi ni...

orang yang bagi rasuah pun salah..
yang menerima pun salah...

kita boleh tolak sebenarnya...
saudara Omar Abdul Aziz pernah diberi hadiah waktu
beliau menjadi khalifah.tapi beliau tolak...
orang yang bagi hadiah tu kata kat beliau..
"Rasullullah juga menerima hadiah..."
beliau jawab...
"Apa yang diterima Rasullullah itu memang hadiah,
tapi yang ni bagi aku adalah rasuah.."

Kita ni kadang2 apa orang bagi main sapu ja..
tak dak langsung rasa was2 tu...
kononnye..."rezeki jangan di tolak musih jangan di cari"
asal ada untung untuk diri sendiri
kita ambik je.

Rezeki halal tu penting tau..
bukan boleh buat sambil lewa..
selalu kan kita dengar orang kata..
"mencari yang halal itu fardu"
maknanya wajib..

jadi mulai hari ni cer kita
membina semula diri kita untuk tak terlibat
dengan rasuah ni..
sama ada memberi,menerima atau sekadar
pengantara ...


sekian...

20 comments:

  1. haha..teringat mase dekat uitm buat assignment pasal rasuah nih :D

    ReplyDelete
  2. jauhi rasuah..rasuah ni sangat merbahaya dalam masyarakat sekiranya tidak di bendung dari awal..huhu

    ReplyDelete
  3. senang2 je kan ..tak hengat akhirat le tu..agama letak kat ic je

    ReplyDelete
  4. rasuah ohh rasuah. hmmm kerana wang iman terjejas

    ReplyDelete
  5. xtgk lak video psl tu..tp polis skrg mmg xleh pakai la..bukan sume tp majoritinyeeee..ada org indon ni sendiri cite kt sy..dorg klu xde permit, hulur je kt polis..smpi dorg dh kenal dgn polis² and polis siap bley tau brape dorg akn bg klu ada roadblock..kdg2 siap paw lebey lg..eh paw duit dgn rasuah lbh kurg je la kn?? hurmm~

    ReplyDelete
  6. rasuah ni ada kat mana2.. nak dapt pape pakai rasuah.. bnda paling susah dibendung sebb manusia ni byak pk guna nafsu..
    wallahualam...

    ReplyDelete
  7. polis dan rasuah macam pokok dengan air..sukar untuk diasingkan.mesti keduanya saling memerlukan.

    ReplyDelete
  8. btul kak..saya ngan kawan sy sendiri pernah alami tapi bukan kitaorg yang bagi tapi polis trafik tu yang mintak..isk..iskk..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  9. MMG TGH HOT VIDEO TU.... SEMOGA JADI IKTIBAR BUAT SEMUA PENGUATKUASA DI LUAR SANA

    ReplyDelete
  10. Memang banyak kes rasuah melibatkan polis. Enthlh, macam manalah duit haram tu masuk dlm perut anak bini dia. Kesian..

    ReplyDelete
  11. duit duit sekarang.. yg ada duit jd raja tak kira halal haram.

    ReplyDelete
  12. sebab nak idop senang, diiklankan pulak dengan gaya idop mewah tu yang cari short cut je...

    ReplyDelete
  13. jauhi rasuah, biarlah makanan yg masuk ke dalam perut kita, menjadi darah dan daging kita tu, berkat kan diana...

    ReplyDelete
  14. Manusia sudah menjadi hamba duit..jgnkan rasuah yg dlm video tu yg perlu dicegah tetapi hapuskan dulu rasuah dlm keluarga..sbb upah yg selalu diberikan apabila anak belajar,buat kerja atau apa sj tu lah permulaan rasuah..nak dpt keputusan tinggi dlm spm,kena janji beli HP baru??..atau belikan dulu??..bukan mcm seakan-akan rasuah ke tu?..

    p/s:renung-renungkan....

    ReplyDelete
  15. rasuah kat mana2 pun ada. sedehnyaaa..

    jom berdoa?
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/doakan-untuk-keburukan-saudara-seislam.html

    ReplyDelete
  16. semoga kita terhindar daripada perbuatan rasuah ni.

    ReplyDelete
  17. keberkatan rezeki amat penting..jgn amalkan rasuah..walau kita sedar atau tak../

    ReplyDelete
  18. betoi la rasuah kat mana2 pun ada...

    jgn kata polis ja...JPJ pun...lariiiiii...takut kena tangkap la...

    ReplyDelete
  19. zaman sekarang ni makin menjadi- jadi isu rasuah ni... siapa yang terlibat dgn rasuah ni pasti tak akan selamat... sepandai - pandai tupai melompat akhirnya akan jatuh ke tanah jua...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();