Monday, 1 August 2011

Ini semua takdir..

Assalamualaikum....

Selamat pagi semua..
seminggu yang lalu ada diberitakan tentang
seorang lelaki yang ingin menukar jantina..
orang ramai bagi pendapat.
ada yang menghina dan ada jugak yang
menyokong..

Dalam banyak2 komen tu tak kurang jugak yang bagi pendapat begini...:

"itu bukan kehendak dia.dia tak mintak dijadikan begitu.."

yang komen gitu bukan orang kafir tapi
orang islam.muka macam pandai ..bertudung..
tapi bercakap macam tak belajar agama pulak..

kalau bukan kehendak dia maknanya kehendak siapa tu ye??
maknanya bukan salah dia la ye??
salah siapa tu??nak salahkan takdir ke??
siapa yang mentakdirkan semua tu??

kalau nak bagi komen tu
guna la kepala hotak sama.
kalau tak reti duduk diam2..
tak pun tanya ustaz2 ka..

bila kita ni Bodoh adakah kita terus je biar kan kebodohan kita ni membukit??
kalau orang tanya
"kenapa kau tak belajar?"

"aku memang ditakdirkan bodoh.aku tak mintak
jadi macam ni..ni semua takdir untuk aku"

memang kita kena menerima ketentuan dariNya.
tapi bukan bermaksud kita kena menyerah.
kita kena usaha dengan niat yang betul..
tak kan tak tau kot apa yang salah apa yang betul?

kita perlu lihat pada diri sendiri,selidiki dan teliti
apa kekurangan atau kecacatan ..
apa yang boleh dperbaiki dan teruskan la usaha dengan
akal dan fikiran yang dikurniakan Nya
dan bertawakal la kepada Allah SWT..

sekian...

26 comments:

  1. fuiyyohhh! ketupat :D

    ReplyDelete
  2. jalan2 sambil beri senyuman, nk bawak milo td tp xleh pose kaaan.. huhuhu selamat bepose!
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/selamat-berpuasa-ya.html#

    ReplyDelete
  3. terkejut juga dgr kematian si arwah ni...

    selamat berpuasa diana

    ReplyDelete
  4. itulahkan..hdk komen setiap n3 tu xkira n3 santai ke hape..kene fikir jugak rasionalnya..logiknya..yg baiknya ada kaitan ngan n3..

    jika yg berkaitan ngan agama lagilah kena hati2 bila membuat n3 atau komen..

    sama2lah kita beringat...

    ReplyDelete
  5. itulahkan..hdk komen setiap n3 tu xkira n3 santai ke hape..kene fikir jugak rasionalnya..logiknya..yg baiknya ada kaitan ngan n3..

    jika yg berkaitan ngan agama lagilah kena hati2 bila membuat n3 atau komen..

    sama2lah kita beringat...

    ReplyDelete
  6. alamak!!!terlebih tekan la pulok..hehehhee

    ReplyDelete
  7. terbaekk!! i loike this entry lapanplohjuta kali likeee!! haha~

    serius ke ada org yg komen gitu?? hadoiii wat malu kaum je..=.=

    tu bkn kategori bodoh dh tu, bodoh sombong! xpandai, tp berlagak pandai..hurmm~

    ReplyDelete
  8. yup..betul tu..kita tak boleh nak salahkan takdir semata-mata..Takdir boleh diubah dengan usaha.
    Maybe dia ada naluri kwanitaan.tapi xkan smpai nak tukar jantina bagai2 msuk court la..malu aihh..aib sungguh..ubah ciptaan betul.Dimana ada kemahuan disana ada jalan.Pilihlah jalan yg terbaik untuk kebahagiaan hidup didunia dan akhirat. :)

    ReplyDelete
  9. setuju !
    semua buleh berubah dengan usaha yang gigih dan doa :D

    ReplyDelete
  10. lelaki tetap lelaki..
    ujian kromosom dia mmg sah dia lelaki.. al-fatihah buat arwah.

    ReplyDelete
  11. kita dikurniakan akal. pendek kata berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu perkara... kalau jahil, rujuk pada org yang berilmu.. kan?

    ReplyDelete
  12. dlm segala hal .. allah berikan kita akal dan fikiran .. bertindak selepas berfikir bukan bertindak sblm berfikir ..

    bila terjadi sesuatu hal yg x baik selalu cakap dah takdir .. aduhhh mcm mana tuu ..

    memang semua di takdirkan oleh allah tapi dia dah bagi umat dia otak .. x kan x leh gunee huuh

    kesian dgn arwah .. apa2pun semoga allah berikan ketenangan buat dia .. aminnn

    ReplyDelete
  13. Waduh2 sapa la yang komen cam tue erk , benak mentega betul la..orang fikir la ke depan sikit kalau dah bodoh usaha la untuk pandai tapi jgn nak menyalahkan takdir je..adohai...

    ReplyDelete
  14. hurm...susah jgk kalo dok buat2 pandai ni..

    ReplyDelete
  15. Memanglah bukan kehendak dia kan??? Tapi boleh je kita ubah.. Nak tunggu sape lagi ubah??? Allah tidak akan mengubah nasib seseorang hamba itu melainkan dia mengubah dirinya.. Maka jangan nak salahkan takdir.. Kita punya akal maka fikir mana yang elok.. Itu semua dugaan je.. Pusat kaunseling ade je.. Tapi langsung tak digunakan dengan sebaiknya..

    Entry Terbaru 1 : Khairul Fahmi Putuskan Pertunangan ; Ini Kenyataan Elia
    Entry Terbaru 2 : Khairul Fahmi Putus Tunang ; Pengajaran Buat Yang Lain
    Entry Terbaru 3 : Golden Churn Creamary Butter Tidak Halal

    ReplyDelete
  16. sebab tu dlm Islam kata
    jangan banyak cakap


    salam ramadhan diana :)

    ReplyDelete
  17. orang yg komen tu maybe kasihan dengan arwah kot..

    dah takdir sy ni tak tahu untuk bergelar bisnessman berjaya.. salahkan takdir gak.. ngokngek.

    ReplyDelete
  18. Yang haram tetap haram...takkan haram nak jadi halal pulak..kan?

    ReplyDelete
  19. iyelah..nak kena sekolahkan org yg komen cam tu. kesian dia tak tau hukum haram tukar jantina..

    **semoga allah mengampunkan dosa arwah.

    ReplyDelete
  20. setuju dengan akak.. menerima takdir x sama dengan menyerah.. kalau main serah dan salahkan takdir, makin ramai la umat islam jadi tidak pandai

    ReplyDelete
  21. nak komen dekat entry agame kene la hati-hati.. :)

    ReplyDelete
  22. nak komen x agak2 macam tu le hasilnya..adoi..

    ReplyDelete
  23. betul tu kak.saye paling marah bile org kata tu takdir dye.tu bukan takdir,tu kehendak dye.huh,bengang gak

    ReplyDelete
  24. salam diana..selamat menjalani ibadah puasa.

    dlm memberi komen kadangkala ada yg nmpk sinin dan ada yg kata komen kita zalim.tp kena logik apa yg kita komen,hukum tetap hukum.Allah jadikan kita berjantina lelaki dan perempuan.jika hunsa pun bkn ramai..dan hunsa pun hny satu alat kelamin yg aktif akan diguna,satu lg dibuang.

    bkn nak menghina...tp saya tak rasa golongan yg lembut itu adalah ditakdirkan Allah atas nasibnya.saya tak setuju.sebab haram dan berdosa menukar jantina kan?

    ReplyDelete
  25. sy baru baca pasal kematian arwah tu tgh hr td..kesian gak..tapi kita sebagai umat islam harus membantu mendidik dia sebaik mungkin..yang selebihnya kita serahkan pada takdir..hehe :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();