Wednesday, 10 August 2011

Dosa silam

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
apa kabar???hari kesepuluh Ramadhan..
cepat je masa berlalu..
ada yang terlepas sesuatu??
jangan kecewa..masih ada 20 hari
lagi untuk kita kutip apa yang tertinggal..

Ada yang masih belum mahu berpuasa??
jangan la macam tu..
mari kita hayati satu petikan hadis Rasullullah SAW:

♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣

Rasulullah SAW bersabda: "
Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan
dengan penuh keimanan
dan mengharapkan keredhaan Allah,
akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣


Ini menggambarkan bagaimana
Allah begitu mengasihani hambaNya
yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya..
dengan hadis ini juga kita dapat tafsirkan
Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat

jadi pada kawan2 yang berasakan
puasa itu satu bebanan
fikir dalam2 maksud hadis ini.
tak mahu kah dosa2 silam kita dulu terhapus??
sampai bila kah kita ingin terus menggendong
dosa2 yang tidak terampun itu???

sekian...

16 comments:

  1. puasa kena ikhlas bru dpt rahmat n keredhaan Allah..hehehe...selamat menunaikan ibadah puasa yg ke 10...

    pe2 pun thanz krn bg cadangan utk blog ezzu...ezzu appreciate that..hehehe

    ReplyDelete
  2. senyum tak perlu kata apa2.. :D

    ReplyDelete
  3. indahnya ramadhan kan?
    Tuhan seribu kali nk tolong hamba-Nya
    tapi hamba-Nya je kekadang x mo tolong diri sendri..huhu

    ReplyDelete
  4. Betul sekali kak..puasa kena ikhlas dan penuh keimanan..

    Kak diana org pertama komen 2 kali, tak salah kak...thanks :D

    ReplyDelete
  5. insyaAllah...dlm apa jua yg dlakukan
    jika ada keikhlasan, berat mcmn pun benda tu..kita xkn rs terbeban..

    ReplyDelete
  6. ramadhan setahun sekali.

    jadi, hargailah sebaik mungkin kerana kita belum pasti dapat berjumpa dengan ramadhan yang seterusnya :)

    ReplyDelete
  7. ibadah sunat vs pkra dilarang!!
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/ibadah-sunat-tp-xbetul-caranya.html

    ReplyDelete
  8. thanks akak atas ingatan :)
    saya xreti buat doodle lah akak.noodle reti lah.kekekeke ^_^

    ReplyDelete
  9. terima kasih atas perkongsian ini,sama-sama kita merebut berkat ramadhan :)

    ReplyDelete
  10. semoga dosa2 kita terampun dan segala amalan kita diterima olehNYA.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  11. terima kasih sis kerana sudi berkongsi ilmu

    ReplyDelete
  12. dosa-dosa yang telah dilakukan akan terhapus akan kehendakNya..amin..

    ReplyDelete
  13. manusia bersifat baharu ^^

    Kawan Dalam Musibah. Kita Buat Apa?
    (jangan baca kalau korang tak nak tahu kenapa aku cakap kita sendiri punca kawan kita menderita lebih)

    ReplyDelete
  14. semoga kita mampu menjalani bulan ramadhan dengan sebaik - baiknya.. :)

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();