Skip to main content

Dosa silam

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
apa kabar???hari kesepuluh Ramadhan..
cepat je masa berlalu..
ada yang terlepas sesuatu??
jangan kecewa..masih ada 20 hari
lagi untuk kita kutip apa yang tertinggal..

Ada yang masih belum mahu berpuasa??
jangan la macam tu..
mari kita hayati satu petikan hadis Rasullullah SAW:

♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣

Rasulullah SAW bersabda: "
Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan
dengan penuh keimanan
dan mengharapkan keredhaan Allah,
akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣♫☼♪♠♦♠♥♫☼♣


Ini menggambarkan bagaimana
Allah begitu mengasihani hambaNya
yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya..
dengan hadis ini juga kita dapat tafsirkan
Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat

jadi pada kawan2 yang berasakan
puasa itu satu bebanan
fikir dalam2 maksud hadis ini.
tak mahu kah dosa2 silam kita dulu terhapus??
sampai bila kah kita ingin terus menggendong
dosa2 yang tidak terampun itu???

sekian...

Comments

  1. puasa kena ikhlas bru dpt rahmat n keredhaan Allah..hehehe...selamat menunaikan ibadah puasa yg ke 10...

    pe2 pun thanz krn bg cadangan utk blog ezzu...ezzu appreciate that..hehehe

    ReplyDelete
  2. senyum tak perlu kata apa2.. :D

    ReplyDelete
  3. indahnya ramadhan kan?
    Tuhan seribu kali nk tolong hamba-Nya
    tapi hamba-Nya je kekadang x mo tolong diri sendri..huhu

    ReplyDelete
  4. Betul sekali kak..puasa kena ikhlas dan penuh keimanan..

    Kak diana org pertama komen 2 kali, tak salah kak...thanks :D

    ReplyDelete
  5. insyaAllah...dlm apa jua yg dlakukan
    jika ada keikhlasan, berat mcmn pun benda tu..kita xkn rs terbeban..

    ReplyDelete
  6. ramadhan setahun sekali.

    jadi, hargailah sebaik mungkin kerana kita belum pasti dapat berjumpa dengan ramadhan yang seterusnya :)

    ReplyDelete
  7. ibadah sunat vs pkra dilarang!!
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/ibadah-sunat-tp-xbetul-caranya.html

    ReplyDelete
  8. thanks akak atas ingatan :)
    saya xreti buat doodle lah akak.noodle reti lah.kekekeke ^_^

    ReplyDelete
  9. terima kasih atas perkongsian ini,sama-sama kita merebut berkat ramadhan :)

    ReplyDelete
  10. semoga dosa2 kita terampun dan segala amalan kita diterima olehNYA.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  11. terima kasih sis kerana sudi berkongsi ilmu

    ReplyDelete
  12. dosa-dosa yang telah dilakukan akan terhapus akan kehendakNya..amin..

    ReplyDelete
  13. manusia bersifat baharu ^^

    Kawan Dalam Musibah. Kita Buat Apa?
    (jangan baca kalau korang tak nak tahu kenapa aku cakap kita sendiri punca kawan kita menderita lebih)

    ReplyDelete
  14. semoga kita mampu menjalani bulan ramadhan dengan sebaik - baiknya.. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …