Skip to main content

BUNUH DAN BAKAR ITU MAINAN KAMI.

Assalamualaikum...

malam2 gini teringat masa kecik2 dulu..
zaman aku kecik2 dulu berbeza sungguh dengan zaman sekarang..
Dulu malam2 tak dak elektrik lagi..
kalau rumah tu ada elektrik,
tu orang senang la...

Umah aku pakai pelita ja malam2..
bangkit pagi memang penuh jelaga asap
kat dalam lubang hidung..hahahah...

masa tak dak elektrik lagi,nak seterika baju pun pakai
seterika arang kayu tu...kalau pakai seterika tu
tak boleh berkipas..sebab takut abu
dalam seterika tu terkena baju sekolah..
dah nak kena basuh lain..
berpeluh2 la seterika baju..
baju sekolah tu pulak belum sampai tengah tahun
dah bertukar kaler jadi kuning.hahahah.

kalau sekarang ni malam2
anak 2 dok main games..tengok tv..
main playstation...
kami dulu malam2 tak dak semua tu...
mainan kami..duduk keliling pelita tu..
lepas tu tampaq nyamuk,bakar...

Boleh kata apa ja binatang serangga yang
lalu time tu habis la kami tangkap..
lepas tu cucuh kat api..
ganas kan???hahahha....

sekian...

Comments

  1. dulu2 lebih bermaknakan .. skrg nie mlm banyak diisi dgn benda2 yg x berfaedah huhuh

    ReplyDelete
  2. hahaha...awe rindukan malam zaman kanak2 awe kat kampung...rajin g surau bila balik berlari2 lantak la terlanggar tahi lembu atau tak..redah jerk sebab tak da lampu jalan...ngee

    ReplyDelete
  3. dulu lain sekarang lain..hehe..semuanya dah berubah mengikut keadaan dan waktu.. :)

    ReplyDelete
  4. patutla orang2 zaman dahulu lebih gagah dan lasak hehe..;)

    ReplyDelete
  5. samalah kita rindu zaman kanak2..
    sangat2 best..
    main bunga api.. bakar surat khabar, bucu 4 dicucur api sama2..

    hahahaa. terbang

    ReplyDelete
  6. kenangan dulu2 tetap seronok bila dingat kembali... teringin nk kembali ke masa lalu tp tak boleh dah...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Diana

    dulu lain sekarang lain
    lagu sm salim....he he

    Wassalam

    ReplyDelete
  8. mak pernah cerita pasal zaman dulu. dia kata dulu malam2 nak keluar bermain luar rumah pun takpe kerana orang jahat takde sangat.. lepas tu duk keliling pelita sambil borak dengan adik beradik

    ReplyDelete
  9. hahaha..mmg ganas la kak!!
    kita bakor je..

    ReplyDelete
  10. sy pun penah merasa dok dlm gelap mlm2..guna pelita jer, pastu lbg hdg hitam bla pg2 tu..hahahhh
    kesusahan buat kita jadi kuat n bljr
    erti hdp yg sebenar...

    ReplyDelete
  11. Terkenang2 pulak bau arang yang dibakar dan dimasukkan dalam seterika tu...

    ReplyDelete
  12. ganas2..tak boleh bakar sebenarnya.bunuh takpe, tp jgn bakar. sama tak?haha

    ReplyDelete
  13. bg saye kak,saye suke time dulu-dule sbb dpt merasa susah nya mcm mana,n mainan budak dulu2 lagik besh.lompat getah,main nyorok2,main rounders,main mcm2 lah.budak2 skrg ni duk depan pc je.

    ReplyDelete
  14. wuish.ganas akak, cian binatang2 tuh..haha;}

    ReplyDelete
  15. elok mcm dahulu..gejala sosial pun xbyk..

    lagi pula..zmn kita dulu..best ape gtu..hehe

    ReplyDelete
  16. pakai tempurung kelapa tahan sikit tak banyak abu. itulah zaman kita dulu kat kampungkan.. ganas le gitu. jgn buat lagi ye.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …