Skip to main content

Biar ringkas asal faham..

Assalamualikum....

Selamat pagi semua...
hari selasa..hari ke 9 dibulan ramadhan..
Walaupun baru hari ke 9
tapi bahang syawal tu dah makin terasa...

Mungkin hari ni buka je blog dah tak tau nak tulis apa..
jadi meh nak kongsi sesuatu yang mungkin
boleh jadi pendorong untuk
kita menulis tanpa ada rasa ragu2....

♫♣☻♥♪♠◦♫♫♫♣☻♥♪♠◦♫♫♫♣☻♥♪♠◦♫♫♫♣☻♥♪♠◦♫♫♫♣☻♥♪♠◦♫♫

Bukti yang paling jelas tentang ketajaman
akal fikiran seseorang ialah apabila ia dapat
mempernyatakan apa yang ia mahu dengan secara ringkas.

♫♣☻♥♪♠◦♫♫♫♣☻♥♪♠◦♫♫♫♣☻♥♪♠◦♫♫♫♣☻♥♪♠◦♫♫♫♣☻♥♪♠◦♫♫

Agak susah sebenarnya nak mnyampaikan sesuatu
secara ringkas tapi padat.
kita boleh bercakap
mengikut apa yang kita faham..
tapi fahamkah mereka dengan apa yang
kita ingin sampaikan???

jadi jangan pening2 kan diri kita dengan aturan
yang menyusahkan hidup kita
sendiri.luahkan saja secara ringkas
asal apa yang kita nak sampaikan
dapat di fahami oleh mereka...

sekian...

Comments

  1. terima kasih atas perkongsian ilmu

    ReplyDelete
  2. keh3 betul tu tapi selalunya tak faham2 gak...

    ReplyDelete
  3. untuk apa kalau kita jelaskan panjang berjela tapi masih gak orang x paham2..hehehe..biar ringkas tapi senang dan mudah di fahami.. :)

    ReplyDelete
  4. setuju D ..

    ps : D mcm mana buat header yg mcm D buat .. ajarkan lahhh sharing is caring ! :))

    ReplyDelete
  5. btol tu kak.ckp terang2,senang paham,senang dilaksanakan.

    ReplyDelete
  6. terima kasih kak..tapi susah juga nak cuba tulis ringkas dan padat...sebab tangan selendang dia suka mengarut penjang..hehe

    ReplyDelete
  7. ieda
    @
    header tu guna photoshop..
    tak berapa pandai nak ajar orang..
    sebab buat ikut kepala sendiri je...

    ReplyDelete
  8. salam kak Diana..
    saya fail bab menulis ringkas2 ni..kalau n3 saya yg meleret2 itu menjemukan..apalah daya saya.. huhuhu..

    ReplyDelete
  9. walaupun BM masa sekolah adelah tiptop tapi tajuk rumusan karangan adalah paling saya tak reti. mngkin tu faktor saya selalu tak fokus untuk sampaikan sesuatu straight to the point..hehe.....

    ReplyDelete
  10. biar ringkas tapi isi padat..tulis byk pun..jika org xfhm...xde hasilnya..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …