Skip to main content

betul ke ada syurga kat situ??

Assalamualaikum....

siapa sekarang tengah rindu kat mak???
kalau duduk jauh2 dari mak
memang terasa la rindunya..kan??
asyik selak kalender je
menghitung hari bila la
nak sampai hari yang ditunggu2 ni..
tak sabar2 nak balik kampung.

Ibu adalah syurga pada kita..
tambah2 kalau anak lelaki..
bila dah kawen ibu tetap
keutamaan dia
selain isteri dan anak2..

syurga itu di telapak kaki ibu..
sebab ungkapan ni
ramai yang ingat syurga tu ada kat
bawah tapak kaki ibu kita.
sampai kan dalam drama2 sedih pilu
kat tv pun tunjuk pelakon tu menyesal
sampai sanggup
cium tapak kaki ibu dia.
(sampai macam tu ye nak menghayati watak..heheh)

tapi kenapa orang kata
syurga di telapak kaki ibu???
itu perumpamaan saja...
makna sebenarnya apa pun yang terjadi
ibu adalah seorang yang harus dimuliakan
dan dihormati oleh anak2nya....
walaupun ibu ada buat salah
kita sebagai anaknya tetap harus hormat dan memuliakan ibu...
sekali ibu terluka dengan sikap kita
tak bau syurga la kita..

kalau ibu kita ada buat salah
nasihati dia dengan sopan
dan lembut..
jangan herdik2 ibu kita.

jom layan sat lagu ni..
dengar dengan perasaan kasih dan
sayang pada ibu kita..




sekian...

Comments

  1. jasa seorang ibu tak akan pernah boleh kita balas... harganya tak ternilai...

    ReplyDelete
  2. kalau mak ayah suami redha ngan kita,maka syurgala tempat untuk isteri..insyaAllah..

    ReplyDelete
  3. kalau kita ada silap kat ibu mahupun bapa , baiklah mintak maaf sekarang , takot tak sempat .
    betul kata penulis, syurga di bawah telapak kaki ibu = ibu harus dimuliakan semulia-mulianya :D


    Jom Singgah Blog Zakwan :D

    ReplyDelete
  4. yalah kak, ada org 'pandai' sgt..ingat syurga betul kat bwh tapak kaki ibu.

    Apapun, redha Allah pd kita tergantung pd redha mak ayah kat kita..

    ReplyDelete
  5. hehe aduyai syurga betul2 di bawah tapak kaki tu.. apa pun memang benar apa yang kak cakapkan,ibu adalah seorang yang harus dimuliakan .. risau juga bila dah kawen nanti, saya akan lebihkan isteri berbanding ibu. Nauzubillah.

    ReplyDelete
  6. betul tu kak, perumpamaan je syurhga dibawah tapak kaki ibu, bukan beerti kena cium tapak kaki ibu..huhu.tak ada dalil sahih tentang tu,,.isinya jelas menunjukkan kita patut memuliakan ibu kita dalam semua hal yang tidak melanggar hukum Allah, ayah tunggu turn keempat.hehe;)oh sungguh besar jasa ibu, tak kan terbalas walau dengan seinfiniti harta atau nyawa kita sekalipun..;)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…