Wednesday, 24 August 2011

betul ke ada syurga kat situ??

Assalamualaikum....

siapa sekarang tengah rindu kat mak???
kalau duduk jauh2 dari mak
memang terasa la rindunya..kan??
asyik selak kalender je
menghitung hari bila la
nak sampai hari yang ditunggu2 ni..
tak sabar2 nak balik kampung.

Ibu adalah syurga pada kita..
tambah2 kalau anak lelaki..
bila dah kawen ibu tetap
keutamaan dia
selain isteri dan anak2..

syurga itu di telapak kaki ibu..
sebab ungkapan ni
ramai yang ingat syurga tu ada kat
bawah tapak kaki ibu kita.
sampai kan dalam drama2 sedih pilu
kat tv pun tunjuk pelakon tu menyesal
sampai sanggup
cium tapak kaki ibu dia.
(sampai macam tu ye nak menghayati watak..heheh)

tapi kenapa orang kata
syurga di telapak kaki ibu???
itu perumpamaan saja...
makna sebenarnya apa pun yang terjadi
ibu adalah seorang yang harus dimuliakan
dan dihormati oleh anak2nya....
walaupun ibu ada buat salah
kita sebagai anaknya tetap harus hormat dan memuliakan ibu...
sekali ibu terluka dengan sikap kita
tak bau syurga la kita..

kalau ibu kita ada buat salah
nasihati dia dengan sopan
dan lembut..
jangan herdik2 ibu kita.

jom layan sat lagu ni..
dengar dengan perasaan kasih dan
sayang pada ibu kita..




sekian...

10 comments:

  1. jasa seorang ibu tak akan pernah boleh kita balas... harganya tak ternilai...

    ReplyDelete
  2. kalau mak ayah suami redha ngan kita,maka syurgala tempat untuk isteri..insyaAllah..

    ReplyDelete
  3. kalau kita ada silap kat ibu mahupun bapa , baiklah mintak maaf sekarang , takot tak sempat .
    betul kata penulis, syurga di bawah telapak kaki ibu = ibu harus dimuliakan semulia-mulianya :D


    Jom Singgah Blog Zakwan :D

    ReplyDelete
  4. yalah kak, ada org 'pandai' sgt..ingat syurga betul kat bwh tapak kaki ibu.

    Apapun, redha Allah pd kita tergantung pd redha mak ayah kat kita..

    ReplyDelete
  5. hehe aduyai syurga betul2 di bawah tapak kaki tu.. apa pun memang benar apa yang kak cakapkan,ibu adalah seorang yang harus dimuliakan .. risau juga bila dah kawen nanti, saya akan lebihkan isteri berbanding ibu. Nauzubillah.

    ReplyDelete
  6. betul tu kak, perumpamaan je syurhga dibawah tapak kaki ibu, bukan beerti kena cium tapak kaki ibu..huhu.tak ada dalil sahih tentang tu,,.isinya jelas menunjukkan kita patut memuliakan ibu kita dalam semua hal yang tidak melanggar hukum Allah, ayah tunggu turn keempat.hehe;)oh sungguh besar jasa ibu, tak kan terbalas walau dengan seinfiniti harta atau nyawa kita sekalipun..;)

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();