Skip to main content

Balik kampung i je la...

Assalamualaikum...

Selamat petang semua...
dh merancang ke tahun ni
nak balik raya kat mana??
bagi yang bujang2 tu tak de masalah
kan nak balik mana..
tak tahu la pulak kalau ada yang
tahun ni tak balik raya sebab nak beraya kat kampung kekasih..
muka tak malu..!hahahah..

kalau ada yang buat macam tu
memang mabuk cinta tahap kritikal...
hehehe..
jangan pulak nanti bila dah kawen
pasangan ajak balik kampung
mula la muka masam mencuka..

berebut balik kampung time raya
cuma dialamai oleh pasangan2 yang
tak mengamalkan sistem "ikut giliran.."

tahun pertama kawen suami kata..
"balik rumah i je la ye.."

isteri nye jawab...

"ok..i tak kisah..:)"

masuk tahun ke dua..
suami kata...
"balik rumah i je la.."

isteri jawab..
"ok..mana2 pun tak pe.."

tahun ke tiga,suami kata..
"raya ni macam biasa la.balik rumah i dulu.."

isteri jawab..
"mana boleh tetiap tahun rumah u..
tahun ni kampung i la pulak..

suami pulak tak mau mengalah...
susah la macam tu..
sebab tu "ikut giliran" ni penting.
masing2 kena la ikut peraturan tu.
jangan pulak ada yang merayu2 tahun ni nak balik kampung dia lagi padahal tahun lepas
dah raya kat kampung dia..kan??

jadi kalau ada yang tetiap tahun
merajuk2 nak balik kampung
dah tiba masanya anda
buat peraturan "ikut giliran" ni..

ok la...
yang tak dapat balik raya..
lagu sedih pilu untuk korang...




sekian...

Comments

  1. haha/..balik rumah masing-masing boleh tak kak?

    ReplyDelete
  2. eh akak.. ade je laa kawan mira yg balik beraya umah pakwe dye.. bile dgr dye cite, kite ni pulak tumpang malu.. tuan badan tak kesah je.. hihi

    ReplyDelete
  3. kikiki muka tak malu akk kata?hehehe.akk ni kejam.

    akk rara ni tunang dh kate,dye tak kisah mana2,tp mesti setaun dua je kan.nt kalau dh bertahun mst mcm yg akk ckp tu.asek balik umah awakkkk je.hehehe

    ReplyDelete
  4. hehe nampaknya kene amalkan sistem giliran la bile saya kawin nanti :D

    ReplyDelete
  5. tiap2 tahun balik kelantan..nasib baik kg yg sama..ahaks

    ReplyDelete
  6. haha! situasi tu utk org yg dah kawin jer la..tp btllah, kena ikut giliran jg dan saling tolak ansur sesama pasangan..klo tak, nnt raya pertama,masing2 da masam muka..haha!

    ReplyDelete
  7. yeszaaa...kami pon mengamalkan sistem giliran

    taun ni kat nismilan...so redho je la...ada hikmah di sebaliknya....nk blk klate fulus dah tak ada...hihiii

    sebbaik puchong nismilan sepelaung je :p

    ReplyDelete
  8. heheee, asam garam bila nak beraya macam tu la kekdahnya.

    Mujuq myra ngan suami kpg dekat2, 1 hari raya dah leh p 2 rumah :-)

    ReplyDelete
  9. Kalau dulu, raya pertama mesti balik ke kampung kakcik. Sekarang ibubapa tiada lagi. Pagi raya pertama akan ke rumah mertua sebelum balik semula ke KL sebelah petangnya.

    ReplyDelete
  10. tahun depan baru boleh planning nak raya mana... huhu...

    ReplyDelete
  11. saya mmg amalkan sistem giliran sjk thn pertama kawin. So..mmg xde problem. Kalau tak, masing2 sibuk nak raya pertama di kg sendiri.

    ReplyDelete
  12. tapi rasanya orang perempuan la kot yg selalunya nak balik kampung diorang kan..hehe :)

    ReplyDelete
  13. saya xkisah..umah mak mentua atau umah mak sendiri..dah begitu sjk kawin lagi..mana2 pom bole..hehe

    ReplyDelete
  14. salam kak, lama tak mai sini..

    header cantik macam saya.hehe

    pasal giliran ni kena adil kan....terfikir yang poligami sampai 4 tu mesti bijak ya.huhu

    ReplyDelete
  15. salam perkenalan..comel la blog ni menulis.. =) tak kisah la balik kmpg mana..asal beraya dam tak gado2

    ReplyDelete
  16. harus la ikut giliran. ktorg ni pn tiap2 tahun ikut giliran. tahun ni kene lak belah ayh. warghhh. tapi da buat rayuan raye ke3 nk lik belah mak. hehe

    ReplyDelete
  17. haaha..senang2 ,main lai li lai li tap lom...haaahaahaa..yg kalah knew balik raya umah yg menang..haahaahaa.....mujur tak kahwin lagi....

    ReplyDelete
  18. sbb tu kena buat perjanjian awal.. ehehe...

    ReplyDelete
  19. kena teknik pembahagi bayang arr kalau camni..hehe

    singgah follow sini :)

    ReplyDelete
  20. Apa kata buat perjanjian awal..haha!! kalau mcm ni susahlah..kena ada yg mengalah dan ada yg bertimbang rasa barulah penggiliran ni berjalan lancar...kalau tak, tak menjadi lah...gaduh??harap jangan :)

    ReplyDelete
  21. kalau family shera dari shera kecil dah ikut sistem giliran... shera plak tak kisah... balik mana2 pun boleh

    ReplyDelete
  22. mama dengan papa ame satu kampung , syukur laa tak perlu tengok mereka berebut nak balik kampung siapa . HAHA . :)

    ReplyDelete
  23. papa mifz baru merasa raya bergilir nih...since last year la...tahun lepas pagi raya kat Ijok,Selangor...tahun ni pagi raya kek Seremban,N9 lak...nasib baik la x jauh sgt...petang nye lik Ijok dah..hehe

    ReplyDelete
  24. hehe.single lagi, so tak de nak berebut balik raya kampung sape..akak raya mane tahun ni?penang?kedah?dekat je xpe kan..

    ReplyDelete
  25. nak balik raya kat temerloh...jumpa mak ngn abah..hehe

    ReplyDelete
  26. awe balik kampung mak abah..heheheh

    ReplyDelete
  27. nasib baik umah nenek saya dekat je dua2....hehe...
    patut la my mom suh kawan dengan orang sekampung je...=p

    ReplyDelete
  28. klau cmtu tiap2 tahun kena sign MOU.. so sapa2 pun x bole wt suka2 hati, haa3...

    ReplyDelete
  29. kehkeh..kalo mcm gitu better setiap kali raya bergilir..raya haji rumah U and raya aidilfitri rumah ai..gilir2..okay kot..raya juga..hoho

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …