Skip to main content

biskut raya 2011

Assalamualaikum...

Selamat berguling2 untuk yang sedang guling2..
dan selamat bekerja bagi yang bekerja..

malam tadi dapat mesej..
"Na..awak nak tempah tak tat nenas..
50 biji 22 ringgit.."

aku jawab "nanti la..awal lagi la..hehhe.."

baru kejap tadi ada mesej lain..
"nak tempah tak tat nenas 50biji
38 ringgit.."

naik semput aku baca 50 bji sampai 38 ringgit.
setakat ni itu harga tat nenas paling mahal la yang aku jumpa..
kat tempat aku ni orang jual tat nenas tak de yang lebih dari
30 ringgit...kat kolompo
nun memang mahal2 kot...
hehehe...

serba salah kan bila nak kata tidak
pada kawan2 yang jual kuih raya ni.
bukan selalu dia jual..
setahun sekali.
tambah2 kalau kita punya ramai
kawan2 yang berniaga kuih raya ni..
kalau sorang kita ambik satu jenis..
satu jenis kuih dalam rm25..
4 orang dah seratus..
uih!!boleh kempis poket..

dengan harga barang yang mahal sekarang ni
rasanya baik la kita buat sendiri biskut raya..kan??
kalau teringin sangat nak beli cukup la satu dua jenis biskut je.

biskut tu untuk bagi meja berwarna warni je..
korang tengok kalau tetamu datang
bukan dia makan sangat biskut2 ni..
lain la biskut tu bersalut coklat..kan???
kegemaran ramai tu..
tapi kalau biskut yang setakat sapu telur je dan letak kacang secoet atas nya
jarang2 ada yang makan..

kerepek2 dan maruku tu jugak
yang dia hadap sampai licin bekas biskut tu..kan??kan??

jadi kesimpulannya
tahun ni sama2 la kita penuhkan
meja raya kita dngan kerepak dan maruku..
ekekeke...
aku suka kerepek pisang..:p


sekian...

Comments

  1. dulu slalu gak tlg mak buat beskot raya time2 pose.. skg tak da, mak pun dah berumur.. beli jela.. hoho

    ReplyDelete
  2. sekarang umi tukang tengok ja, kitorang yang buat. heheh

    ReplyDelete
  3. almond londonnnnnnnn.....

    ReplyDelete
  4. hehe betul³...aku suke tempeyek..hihi :)

    ReplyDelete
  5. Wah, dah stat dah org jual biskut raye.. hehehe.. puasa pun blum lg.. nnt beli awal bukan makan time raye, sebelum puasa habis dah habis dah..hehehe.. tergoda punya pasal la..

    ReplyDelete
  6. mak aih...mahalnye sampai 38 hinggit. saya pun jns suka mkn kerepek n maruku suma 2 banding kuih...so belilah ikut kemampuan n citarasa..hehee

    ReplyDelete
  7. beli awal2 ni tak dan raya la... beli petang malamnya dah habus..

    ReplyDelete
  8. nak tempah popia mini singapura dak??
    lalalalala :)

    ReplyDelete
  9. better buat sendiri je kak..leh buat byk.dan puas hati..tapi kalau takde mase..beli je mane yg berpatutan..kerepek pon ok gak kak..tak mual mkn byk pon (=

    ReplyDelete
  10. alaa kak buat sendir je kueh..haha

    ReplyDelete
  11. hehe kate je x nak kak. kalau nak amik sume memang kering duit :D

    ReplyDelete
  12. Kita pun suka kelepek pisang!!! hihihi

    ReplyDelete
  13. wah,dah ada yg offer kuih raya ker.. huhu

    ReplyDelete
  14. munna mmg tiap2 tahun buat sendiri biskut raya....

    ReplyDelete
  15. Amy setiap kali raya x pernah beli pun kuih kak , buat busnit ala kadar dan selebihnya beli dari kilang kerepek..satu plastik besar tue sudah cukup sangat...

    ReplyDelete
  16. nasib baik lar saya lelaki bujang yang tak perlu nak tempah2 kuih raya.lagipun bukan ada rumah nak hidang kuih raya.haha

    ReplyDelete
  17. awal lagi ni nak shopping kuih raya..
    tunggu harga runtuh dulu kak..hehe

    ReplyDelete
  18. saya pun sama diana..last2..rmai sgt frenz yg jual..saya adil dan saksama..

    soerg jual..saya beli sejenis ajo..hehe..termasuklah kerepek..hehhe

    ReplyDelete
  19. ambik jalan selamat saja kan... letak kerepak dan maruku...

    ReplyDelete
  20. setujuuuu... kerepek pisang, ubi, daun bayam,kerepek sukun, keladi,malinjo.. kacang tanah,kacang hijau,kacang parang,kacang kuda,kacang botak, kacang bendi...(eh! boleh ke?)..juga yang lainnya.. byk tu woo..

    ReplyDelete
  21. mahalnya tat nenas..
    salah tulis kut..
    biasanya 25 hingga 30 je..

    ReplyDelete
  22. tahun ni nak bajet beli kuih raya, nak lebihkan kepek jer...bukan dorang mkn sgt pun kuih raya tu..

    saya pun tak sampai hati kalau tak beli ngan member2 yg jual kuih raya ni, kang kalau beli dgn yg sorang ni, sorang lg sentap...adeh la...jadinya kena la beli ngan semua member2...huwaaaaaa!! mcm mana aku nak bajet neh?

    ReplyDelete
  23. buat sendiri lah diana kalau rajin hahaa

    ReplyDelete
  24. perghh...harga kaw2..MIL wani jual baru RM 20...kalau 100pcs pon baru RM 36...

    ReplyDelete
  25. yeah..setuju kak..kita pakat wat je kuih sendiri. guna adunan semeperit. tp buat macam2 kaler macam2 bntuk. siapp. hahhaa...

    mish suka popia nestum..aum..best!

    ReplyDelete
  26. klau gi beraya dpt mamam kek chiffon lagi best, hikk...

    ReplyDelete
  27. sy pon suke kerepek pisang.hehehe.

    akk caye x kalau saye kate biskut yg kaler2 tu,kaler dye je yg lain2,tp rasa sume same je.heheh

    ReplyDelete
  28. er..sy tak pernah lg beli kuih raya nie so tatau sgt harga dia sebab biasa kuih raya mmg kakak sy je yg tukang beli..sy tinggal makan jer...hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  29. sokong2.... kalau bab kerepek dengan kacang memang paling laku la time raya... kalau tak tetamu makan, sendiri yang habiskan... hehehe

    ReplyDelete
  30. betul tu kak...kat umah kawan saya, satu meja penuh dengan kacang je...pilih je nak kacang mana....hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …