Skip to main content

Belagak

Assalamualaikum....

Dah makan ka??dah masak???
aku belum lagi..biasalah...
aku kan surirumah..
setakat masak nasik,goreng ayam,
buat sambal belacan,masak sayur campak2 sikit
lepas tu masak kari ke,masak asam pedas ke..
satu jam dah boleh siap...
(belagak tak??)hahahh

Agak menyampah kan bila bersembang dengan orang belagak.
sambil dengar dia sembang
kita buat gaya garu2 telinga pun tak paham lagi yang kita nyampah
dengar sembangan kencang dia tu..

kita pulak jenis
tak reti nak pangkah dia cakap..
jadi main angguk je la macam burung terkukur
walaupun dalam hati dah membengkak kegeraman.

kalau cerita pasal anak..
anak dia je yang pandai..
membaca pandai mengaji pandai..
menyanyi pandai..mengira pandai..

kalau cerita bini pulak..
bini dia je yang cantik..
yang pandai masak..yang hormat mertua..
yang cakap lemah lembut..

cerita suami..
suami dia je yang rajin kerja..
yang romantik..
yang gaji besar..yang kereta hebat..
yang rajin semnahyang..

dia punye cerita memang tak de jatuh sikit pun..
orang dah tukar topik lain pun 'dia tak habis lagi cerita pasal kehebatan
yang dia ada...

sudahla tu makcik!!!!!

sekian...

Comments

  1. biarkan je luncai dan labu labunya.. ;p

    ReplyDelete
  2. biarkan je luncai dan labu labunya.. ;p

    ReplyDelete
  3. hehe...cer akak buat macam ni,
    tangan di bahu, mata ke atas sambil setuju ngan ape yg die cakap..

    ReplyDelete
  4. hahaha..saya dah alaminya perkara ni semalam kat chat private fb..kawan lama punya hal..adoi..kita angguk je la..semenjak dah jadi orang key ell tu bukan main lagi gaya cakapnya...wekkkk tahap seratos.. :P

    ReplyDelete
  5. sy kalau sembang dgn orang camtu sy akan buat2 teruja sambil mengeluarkan ayat yg ala2 menyindir skit.

    ReplyDelete
  6. kita layankan je. patu kita buat buat tidur. panas. haha

    ReplyDelete
  7. sejam D .. kalau ieda sejam gak .. tapi berpeluh2 jantan lahh ekekke :)

    aah paling x best .. tapi kalau dgn ieda selalunya mamber2 lain yg garu2 terlinga .. ieda nie dukk pandang muke mamber tuu suh dia sedar sikit .. tapi selalunya dia sedar sendiri ahahahah :))

    ReplyDelete
  8. hhhhmmm.. memang sangat tak mau terjebak dgn mokcik/pokcik yg jenis macam itu. tak suke! tak suke!

    ReplyDelete
  9. org berlagak nih patot kene lmpang laju2 je :D

    ReplyDelete
  10. mmg malang jmp org camni..huhu.lbh malang jika mcm saya ni yg tak pandai nak pangkah.aduhh kena tadah telinga je la

    ReplyDelete
  11. grrrrrrr...xmint orng mcm gitu..sellu ayie akan abikan shje.. malas nak lyan..kalo layan dia jerlh betol..haha

    ReplyDelete
  12. yang berlagak satu hal...dan jenis cakap pum pang pum pung ni pun satu hal gak kak...mmg geram dan hangin jerk..silap2 kena sound juga

    ReplyDelete
  13. pernah terkena gak lagu tu
    tapi macam biasa tak reti
    nak celah atau stopkan dia

    paling2 kalau dia cite lagi
    pasai kesenangan dia
    kak ati akan cakap

    kaukan org kaya....hehehe

    ReplyDelete
  14. shera tak gemar orang macam ni... kalau orang macam ni, shera selalunya buat tak tau je kak...

    ReplyDelete
  15. hu hu sabo je la kak.. memang kene tadah telinga dengan org belagak camtu

    ReplyDelete
  16. tak dah takde sape nak layan dia bcakap, so kita yang tak reti nak pangkah ni la jadi mangsa. hihi

    ReplyDelete
  17. haha. marah kat sape ni. apa kata letak gambar dia besar gedabak kat sini.

    ReplyDelete
  18. mmg penah tekena..tp ssh nk ckp ngan org cenggini kak d..

    ReplyDelete
  19. selalunya mulut je gempaq perilaku sebaliknya..

    ReplyDelete
  20. atok dia je yang kaya kat kampung tu kan..huhu

    ReplyDelete
  21. He.he. biasala tu adat manusia berlagak...jgn kawan jer dgn dia..keh..keh.. tu dah jatuh RIAK namanyer

    ReplyDelete
  22. lagi satu ia akan meleret-leret dari seorang ke seorang bercakap macam tuh,tak mau kalah gak.sorang cakap macam nih,sorang lagi cakap macam nih,yang sorang pulak cakap macam tuh..macam nak bertanding siapa yang hebat.canteeek!

    ReplyDelete
  23. srupa saja perangai itu dgn ayahtiri ku...huhuhu

    ReplyDelete
  24. saya ad gak jumpa dgn kwn gini..

    biasanya kalu kita jumpa kwn jenis gini..kita buat2 xlayan dia ckp..kita tukar topik cepat2..ehhe..topik yg buat dia kene fikir utk ckp..sure dia tak ckp citer berlagak lagi..hehe

    kdg2 dorang gini..suka ulang2 cerita..asik anak dia dpt nombor satu ajo...hahha....bosan dgr..

    ReplyDelete
  25. hehehe..mmg biasa kb dgr.. :P
    bila org cite mcm nak berlagak, kb terus tukar topik lain

    ReplyDelete
  26. kat kenduri sllu lah ada cite cm ni.
    masa rara g kenduri sepupu tunang dulu,sorg mak cik ni bangga kan sgt anak dye.anak dye skolah private lah,pandai solat lah,ckp org puteh jelah.haih.sabojelah dengor.

    ReplyDelete
  27. akak.. entry macam sakit hati je.. ehehe.. baru lepas kena cuci telinga ngan macik ke? ahaha

    ReplyDelete
  28. wah...sy suka kak sbb kalau org camni lg sy berlagak..biar dia panas hati..kadang2 smpai sy berlagak tak masuk akal pun org percaya..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …