Skip to main content
Assalamualaikum....

Selamat pagi..
malam tadi tak bw pun...
satgi aku balas jejak korang ye.jangan risau.
sebenarnya ramai yang tertanya2..
apa benda la yang aku buat kat rumah
sampi tak de masa nak balas jejak kawan2 2,3 hari ni..

untuk pertama kali nye
aku nak cerita aktiviti apa yang
aku buat kat umah ni...
heheheh...

sebenarnya aku sibuk siapkan langsir raya.
tahun ni jahit sendiri je tau..
saja la nak cuba2 jahit sendiri ...
asal becantum sudah la..hahahah..

kemudian aku sibuk dengan aktiviti
membersihkan halaman rumah..
lap2 pasu yang terabai tu..
bagi cantik semula..
rumput2 kasi pendek..kemudian ubah pasu sana..
ubah sini bagi nampak tak jemu mata memandang.:p
bukan pe,sebelum puasa ni la nak uruskan semua tu..
bila dekat2 raya nanti tak de laratnya nak buat semua tu..

selain dari mengajar maisara
mengaji,melukis,membaca,mengira..
aku sekarang ni kembali bersenam..
tapi bersenam tu tak lama..
setengah jam je..

lepas tu sekarang ni tengah berkira2
nak mengecat rumah.
belum mula mengecat lagi..
dalam perancangan la..

kalau nak tau rumah aku ni
sejak maisara lahir sampai la sekarang
tak de cat baru pun...dindingnye macam papan tulis..
penuh dengan lukisan..maklum la,anak aku kan pelukis.:p
jadi sekarang dia dah besar dan tak mungkin la akan conteng dinding lagi,
maka boleh la mengecat dinding ni
bagi ada la rupa rumah orang..
hahahah...

okeh..tu la
perkara2 yang buat aku sibuk 2,3 hari ni..
diselang selikan dengan rutin harian
macam memasak,membasuh,mengemas,
maka dengan aktiviti2 baru aku ni,
hari2 ku menjadi sangat sibuk dan terhad..

sekian...

*bosan eik cerita pasal rutin aku ni..
tak pe lepas ni entry tak bosan dah..:p

Comments

  1. Hahaha tak bosan pun. Santai je. Kdang2 mau tau gak apa blogger lain buat kt rumah. artis blogger la katakan.. hehe

    ReplyDelete
  2. wah entry unik :)
    suka jer baca..
    boleh jadi contoh nie..
    takpun calon2 menantu..haahha

    ReplyDelete
  3. rutin ni utk pengetahuan depa yg bujang tau akan kehidupan berumahtangga. oklah tu boleh bercantum...kalau kak liza tak jadi lansung le langsir tu.

    ReplyDelete
  4. klu kat rumah tu memang semuanyer dalam perancangan cuma sempat tak sempat aje...

    ReplyDelete
  5. saya pun macam nak rak menjait langsir last week. tak pandai & tak minat, tapi nak jimat! Bila dah siap, semyum sendiri..pandai gak aku jait..

    mmg betul, kalau dpt bereskan kerja sblm posa. bolehla posa dgn relaks.

    ReplyDelete
  6. hehe....xpnh kemas umh kaw2 msa raya cz xda org nk dtg umh pn....blek kg kemas umh mak jer..huhuhuhu

    ReplyDelete
  7. owh..hhehe..kak tlg jahit langsir untuk sya leh x??..^_^

    ReplyDelete
  8. akkk saye nk tempah langsir kat akk leh x?hehehe

    ReplyDelete
  9. wah menjahit angsir..rumah ayie recycle langsir 3tahun lepas sebab lepas raya terus bukak tukar langsir biase2.. btw, slmt menjalankan tngungjawab sis

    ReplyDelete
  10. aik..lebih kurang je aktiviti kita kat rumah sebelum menjelang puasa ni..tadi baru je saya gi bersihkan sikit rumah baru..hajat di hati nak duduk sebelum raya ni..insyaallah..hehe :) alamak..langsir x jahit lagi la..mesin jahit pun rasanya dah lama x sentuh..ekekeeke

    ReplyDelete
  11. akak bersenam setengah jam.. ehehe. mesti comel je kan..kan..

    ReplyDelete
  12. nati guna langsir baru la raya ni..mesti berseri2 rumah..
    tu rutin biasa diana utk org pompuan..cuma peruntukkan masa tu lebih sket berbanding biasa..hehe

    ReplyDelete
  13. persiapan awal itu perlu dilakukan bagi seorang housewife yang berkaliber.hihi.kang tak pasal2 dekat nak raya kelam-kelibut pulak.tak menang tangan dibuatnya nanti.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …