Skip to main content

CELAH GIGI JA....

Assalamualaikum...

selamat pagi semua..
dah sarapan kita..kan??
biasanya pagi2 gini ada tak jiran2
nak hantar sarapan kat kita??
mana lah tau kot2 pagi ni dia masak
special sikit berbanding hari biasa,
tergerak hati nak hantaq sepinggan kat kita..
memang rezeki kita la..kan??

seronok bila kita berjiran dengan orang yang rajin hulur2 ni..
bila kita masak,bagi sikit kat dia,
time dia masak yang best2,dia pulak bagi kat kita..
setakat benda2 makan ni
mesti nak jugak berkongsi dengan kita..best kan??

tapi kalau benda makan
tu sikit sangat tak payah la hantaq..
nak telan pun dia sangkut kan celah gigi ja
rasanya kita makan sorang je la..
lain la kalau jiran kita tu dia sorang ja ada dalam umah tu..
boleh la bagi jugak..
tapi kalau dia ada anak 3,4 orang
laki dia lagi..buat berebut ja nanti..

baik kita makan sendiri sajlah..
lagipun yang aku tau kalau kita nak
jamu makan kat orang kena bagi sampai dia kenyang.
kalau setakat nak bagi terlekat kat gigi
tak payah bagi la..ye..??

sekian

Comments

  1. btl2...nak2 bila bulan puasa.. jiran2 rajin bertukar hidangan... tp tu la, kalau kit cm msk ckit, nk bg pun segan..

    ReplyDelete
  2. btl2..nak jamu orang kne bg mereka sampai knyng..hehe tpy ayie sellu mlantak jer dekt rumah nenk..hoho seblh jer rumah nenek..

    ReplyDelete
  3. kalau sikit sangat mmg nak beri pun segan...

    tapi orang kata orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa...dapat merasa sepinggan pun oklah kan

    ReplyDelete
  4. nak jamuu orang pun kene fikir banyak kali jugak..kene bagi cukup lah. jangan la jiran tu anak 11, tp kite bagi kuih sepinggan kecik.haha. gaduh la anak-anak jiran tu nanti.hehe

    Blog Salina Sayang

    ReplyDelete
  5. kalau ade lebih huloq la jiran2 kan. kalau takde kena huloq jugak.. huloq bau je la.. hoho..

    tapi seeloknya huloq je la tak kira bape byk kuantitinya, lebih2 lagi kalau masakan kita tu boleh dibau oleh jiran sebelah.ataupun kita ade cite kat jiran2 sebelah, ala kauantiti tak jadi mslh. orang tetapakan menghargai.. soal rebut tak rebut tu biar diorang pk sendiri.. keh3



    (-.-) <== comel cam Fariq

    ReplyDelete
  6. jiran diana ada ke bagi lauk sikit kat diana?ni mesti ada ni..kalau x, takkan keluar entri macam ni..hikhik.. :) just kidding..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak de kak..ni citer jiran orang lain..jiran2 saya kalau bagi memang sampai kenyang..siap saya masuk insta lagi..heheh

      Delete
  7. tips berjiran awal pagi dari kak diana.saya masih belum punya jiran.hihi

    ReplyDelete
  8. kalu kita niat nk bg jiran
    mmg kene masak byklah sket

    jika niat dtg slps kita msak
    mmg kena amik kira ckup ke tak
    jika tak..baik xpyh bg..xde hal punyalah..ehhehe

    yg penting kene niat dan plan..pastu jgn bg yg sebelah aje..sekali sebelah lagi tgk..camne???

    ReplyDelete
  9. ahaha..naseb baek le jiran2 saya sumernye memahami saya idup bujang..

    ReplyDelete
  10. betoi jugak kata akak tu.. hehe.. tapi bujang cam Nadh, masak banyak pn tak reti. untuk sendiri sendiri reti la. malu nak bagi orang rasa. tak sedap.. hee

    ReplyDelete
  11. betul tu kak diana..sebelum kita bg jiran, kena buat kira2 dulu ada berapa kepala dlm rumah tu...hihi

    tp wani suka kalau bagi, penuh semangkuk...kira2 biar cukup 2-3 suap sorang ke...ahaha

    kdg2 makan berebut yg jiran bagi nak sedap jugak kan...hihihi

    ReplyDelete
  12. heheheeheh betul2.setakat hantar karipap 2 ketul padahal pinggan gedabak baso baik tak payah kan kak.heheh

    ReplyDelete
  13. betul2... kalau nak bagi apa2 kat jiran kena fikir dulu cukup atau tak.. nanti kesian plak berebut.. kan susah tu...

    ReplyDelete
  14. klau dah sikit... tak yahlah kot, takut anak2 dia pulak gaduh nanti.

    ReplyDelete
  15. eh tadi komen kat ner.. x tau la.. hahahah adoii la. kene taiop balik la ni.. hahaha

    ReplyDelete
  16. Mrs.Yie

    jiran saya belah kiri lelaki india..
    baru lepas mati bini..
    yang belah kanan pulak budak2 bujang..
    heheh...
    tak de la nak merasa orang hantar2 kuih ni..
    tahun lepas adala jugak sebab maklong saya duduk kawasan taman ni..
    sekarang dia dh meninggal tak de le sapa2 nak hantar lagi..

    segala cerita dalam entry ni tak de kaitan dengan saya..

    kohkohkoh=gelak mcm crow..

    ReplyDelete
  17. mcm crow ea.. koh3


    just kiddo

    ReplyDelete
  18. Kalau masak sikit utk makan sendiri je la.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …