Skip to main content

CANTIK DI MATA KITA SAKIT DIMATA ORANG

Assalamualaikum...


manusia ni tak semuanya sempurna..
fizikal nampak sempurna
tapi fikiran nya  mungkin tidak..
mcm tu jugak la sebalik nya..
bila kita memilih sesuatu mesti pilihan kita tu
ada pihak2 yang tak berapa suka..

Kita beli kain...

"la..awat hang beli,kain corak macam ni..
tak elok la...beli la yang ada bunga besaq2 tapak tngan tu...
lagi cantik.."

macam tu jugak bila kita pilih pasangan..
cantik kat mata kita
sakit kat mata orang..
tapi kita kena kuat la bila orang mengkritik pilihan kita..
jngan mudah terpengaruh..

"tu boipren hang ka??hitam nya..gigi depan pun tak dak.."

dalam hati mesti rasa malu jugak kan..
malu campur marah..
memang rasa nak lempang2 je mulut
orang cakap gitu.
jangan pulak bila dengar2 je gitu
terus kita tinggalkan pasangan kita..

biarlah muka nya tak cantik atau tak ensem..
asalkan ada budi pekerti,
tau jaga agama dia,dan bertanggungjawab..
kalau rupa elok tapi perangai tak serupa orang
tak guna jugak..kan??

kadang2 orang yang mengkritik pilihan kita tu
sebenarnya saja nak sakitkan hati kita ja..
cer tengok pilihan dia pulak..
dari hujung rambut sampai hujung
kaki nak muntah kalau pandang lama2..heheheh

jadi pada yang suka mengkritik pilihan orang
tu jaga2 la..
takut nanti kamu pun dapat yang
hodoh sepuluh kali ganda dari orang tu..

yang dikritik jangan la mudah terpengaruh..
bila kamu menolak sesuatu yang dah ditakdirkan untuk kamu
takut2 tak kan ada lagi yang lain untuk kamu..

terlajak perahu boleh diundur..
terlajak kata badan binasa..

jangan memandang pada luaran nya..
pandanglah pada sifat dalaman nya..


sekian..

Comments

  1. lain kepala lain persepsinya :)

    ReplyDelete
  2. manusia ni Allah cipta pelbagai rupa..mungkin rupa x elok tp hati mulia..ada tu rupa elok tp hati jahat..wallahualam..

    ReplyDelete
  3. hehe.. betul2..
    terimalah psgn kita seadanya..
    lantaklah apa org nk ckp..
    yg nak kawen, kita.. bkn dia..
    lain org, lain taste..

    ReplyDelete
  4. carilah keCANTIKan pasangan bukan pasangan yang CANTIK.....

    ntah le... sbb tu kata orang dari mata turun ke hati... so apa2 pun ...depa tgk dengan mata ...bukan mata hati.....

    ReplyDelete
  5. xkisah org nk ckp apa
    janji saya suka dan bahagia dgn pilihan saya..ehhehehee..

    ReplyDelete
  6. a,ah!
    macam pilihan orang tu lawo sangat kan???

    grrrrr :P

    ReplyDelete
  7. setuju sgt2 cakap D tuu .. kalau boleh kita kena syukur dgn apa yg telah kita pilih .. cuba perbaiki diri dari hari kehari .. insyaallahhh akan diberkati .. :)

    ReplyDelete
  8. lain mata lain hati

    lain pandangan lain sifatnya...

    terimalah seadanya...yg pasti diri sendiri punyai pilihan sendiri

    ReplyDelete
  9. lain org lainlah pilihanya.hehe.kalau nak degar pendapat org aj smapi ke tua la xkawin.eheheh

    ReplyDelete
  10. klu ada orang nak kritik bakal isteri sy nanti.. siap2 la parang hinggap di mulut.. ahahaha

    ReplyDelete
  11. bab cantik ni terpulang pada pandangan masing2...mmg semua orang x sama seleranya

    ReplyDelete
  12. kita lagi hati budi dia dari org lain kan. so, bia je la org nk kata apa pun.

    ReplyDelete
  13. heheh.. tp mmg ramai yg suke jadi pengkritik bebas kan kan? koh3..

    Yang buruk bukan bererti busuk, yang cantik bukan bererti indah belaka. Ini falsafah asas kehidupan.

    (^____^) Layan jiwang kak? wakaka..

    ReplyDelete
  14. buat pekak je orang nk kata apa :)

    ReplyDelete
  15. betul..bia muka tak hesem cam saya janji hati kena hensem(ikhlas)..muka hensem senang detect tapi hati yang hensem susah..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  16. kadangkala org tak faham kenapa kita tak pilih seseorang walaupun serba serbinya cukup sempurna.. hanya kita saja yang tau apa yang kita mahukan...

    ReplyDelete
  17. Cakap kat orang tu..
    "Ade aku kesah?"
    Lainlah benda haram orang tegur memang wajiblah.

    ReplyDelete
  18. alahai.. tak suka orang yg suka kondem orang lain punya citarasa.. tu ko punya suka ni aku punya suka.. sibuk nye lahai dapat org mcm tu..

    ReplyDelete
  19. setuju kak!lain orang lain tastenya.peduli apa orang lain kata, asal hati dah berkenan..

    ReplyDelete
  20. Kalau sayalah, kalau bab selera dan kehendak tu memang saya ikut kepala saya sendiri jak. Tapi kalau dye boleh menyakitkan orang lain, kadang2 saya akan consider jugak.

    ReplyDelete
  21. Pilihan masing-masing. Cantik pada pandangan kita tak bermakna cantik pada pandangan orang lain. Sangatlah subjektif perkara ni. Yang penting elok budi pekerti sudahlah. Kalau cantik tu mungkin bonus. Kalau tidak pun, terimalah seadanya. Baik budi pekerti kita ni kalau mampu terima kekurangan orang lain.

    ReplyDelete
  22. cakap yang elok elok je lah kan.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …