cara penulisan tidak menggambarkan sikap sebenar blogger

Assalamualaikum..

boleh kah kita mengenali personaliti seorang blogger
melalui cara penulisan nye..
agak kejam kalau kita kata ya.

sebenarnye kita tak boleh buat penilaian begitu mudah.
ada orang yang dalam blog dia nampak agak sopan santun..
setiap baris ayat2 nye penuh dengan
kata2 yang baik..
tapi bila bersua muka habis semua
cerita orang kampung dia cerita pada kita..
hahahh..

ada jugak yang bila menulis nampak kasar dan garang..
tapi bila bersua muka rupanye manis dan kecik molek
orangnye..
hehehe

ada pulak yang bila menulis entrynye ringkas saja..
tak de gurau2..
bila berjumpa punye la ramah dan mesra..
macam bertahun dah kenal..

ada blogger yang bila menulis asyik
selitkan cerita lucah..
tapi bila jumpa depan2 pemalu ya amat..

mungkin itu adalah identiti yang dicipta
oleh blogger tersebut..
hakikatnye personaliti sebenar blogger
itu tidak penting..
yang penting ialah apa yang disampaikan oleh blogger
tersebut..
kalau dia pemalu sekalipun tapi entry lucah je yang disiarkan
apakah itu kita boleh kata..
"tak pe..dia tulis je.sebenarnye dia ni baik.."
kita tak fikir begitu..kan??
kerana kita cuma melihat apa yang dia sampaikan..
bukan sikap sebenarnye.

sekian...
Previous
Next Post »

57 komen disini

Click here for komen disini
9 March 2011 at 14:54 ×

akak!ecah menilai akak adelah seorang isteri yg bertanggungjwb dan seorang ibu yg baik utk anak yg comel.;p

Reply
avatar
Adzriel AB
admin
9 March 2011 at 15:05 ×

akak setuju. biasanya dalam blog adalah luahan dari hatinya yang sebenar.

Reply
avatar
9 March 2011 at 15:09 ×

setuju..! macam bloggers kat BCR tu..masa chat nampak ganas jek, tapi bila dengar suara macam tak caye jek itu orangnye..haha ;p

Reply
avatar
9 March 2011 at 15:09 ×

setuju tu sis..mish pun kat luar lain..kat dalam blog mcm lain la jugak sikit kot...kat blog org sealu cakap mish ni cm sombong. tp hakikatnya..err..xkot..haha..perasan jap.

Reply
avatar
Gen Fujita
admin
9 March 2011 at 15:11 ×

Yeah betul, setuju. Senang camnilah, bercakap dengan mulut tak sama dengan bercakap dengan "tangan". Mesti ada sebabnya.

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 15:16 ×

@echah mashuri
tak juga la echah..
kadang2 akak malas masak..
heheheh..
semua orang tak sempurna..
kadang2 abang lan tanya.
"eh!!dah semayang belum.."
ralit!!!

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 15:17 ×

@Adzriel AB
banyak ke luahan hati kat blog akak..
nak baca lah..
hehhe

Reply
avatar
MamaEma
admin
9 March 2011 at 15:17 ×

alam maya bermesra...alam nyata belum tahulah.... kan takut kata kita sombong pula....

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 15:18 ×

@Siti Safiyyah
sapa2???
heheh..
tengok muka tak kacak kan/?
dengar suara macho abis..
hehehhhahah

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 15:18 ×

@najihah sahami
mish ni tengok muka pun tau..
gedik nie...
hahahhaha..
larikkk!!

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 15:19 ×

@Gen Fujita
betul2..
akak kalau cakap guna tangan tu
maknanye nak bagi lempang je la..
hhahahah

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 15:20 ×

@MamaEma
saya pun takut jugak..
sebab saya ni kat luar pemalu..
diam saja..
tak banyak cakap pun..
hehhe

Reply
avatar
9 March 2011 at 15:22 ×

yes! dont just a blog by their N3.. :)

mcm MDT sendiri yg sgt susah nak bercakap dgn orgn melainkan ada keperluan disitu dan kenal dgn org tu

Reply
avatar
ghost writer
admin
9 March 2011 at 15:23 ×

ehem...nak bagitau kat kak diana nih.

penulisan saya agak serius2 tapi saya seorang yang suka bergurau..loyar buruk pun banyak..

dalam banyak hal,tidak menjadi suatu apapun kalau menyembunyikan karakter sebenar kerna yang dibaca adalah penulisan dan bukan wajah seorang itu yang dibaca.

Reply
avatar
9 March 2011 at 15:33 ×

Oh~ semakin byk entri akak sy terlepas. Sob3..

Kadang2 kite tak de niat tapi hanya spontan menilai. Bace blog, bace paper, tgk berita. Semua pun blh buat kite menilai. Dah mcm lumrah. Dan kebanyakan penilaian awal tak seperti keadaan yang sebenar.

Macam sy, si gagak yang hitam legam. Tapi hakikat sy putih gebu. koh5..


(^____^)

Reply
avatar
azzey
admin
9 March 2011 at 15:45 ×

..sbb yg tersurat tu x semestinya yg tersirat..:)

Reply
avatar
Ujang9897
admin
9 March 2011 at 15:51 ×

pemalu yg amat itulah saya...=)

Reply
avatar
9 March 2011 at 16:13 ×

Kene jumpa dulu bloger baru kenal siapa dia kan.. kalau baca x semestinya dia itu dialah di luar

Reply
avatar
misza
admin
9 March 2011 at 16:28 ×

kita semua kan memang ada sifat malu. kalau secara maya kita boleh luahkan apa saje. cuma kena tapis jer.

Reply
avatar
9 March 2011 at 16:31 ×

blog ade macm2 jenis...
ade yg stereotype pun ade..
tapi yg penting ape yg dia nk sampaikan betultuh...

kadg2 hanya watak yg diorg cube cipta...xde kena mengena...hidup or mati...

mcm LT ...bg LT lebih suke benda dlm hati hehe suke berpuitis:) hehe
mngomel bile jiwe kaco...

kalau ade amik hak org lain akan di backlink ...simple as that...

tapi rase hiasan warna blog represent me kot eheheh ( poyo jap)

Reply
avatar
cik ubi
admin
9 March 2011 at 16:37 ×

manusia dua alam ke?..harharr

Reply
avatar
Hanis Azla
admin
9 March 2011 at 16:40 ×

penulisan kita tu ada yg mengambarkan diri kita.. ada juga yg tidak.. tp untuk perkara2 kebaikan tu mmg cuba sedaya untuk menuju ke arah itu.. apa yg penting kita tidak cuba menipu org lain tentang siapa kita sebenarnya.. walaupun identiti diri tidak didedahkan..

Reply
avatar
Awang Hafiz
admin
9 March 2011 at 16:53 ×

pendapat saya pulak,

-perwatakan blogger dalam penulisannya menunjukkan siapa diri dia yang sebenar

-pembawaan diri dia diluar menunjukkan bagaimana dia mahu org melihat dirinya yang sebenar

erk.. paham x nie? kuikui...

Reply
avatar
sarah-najwan
admin
9 March 2011 at 16:54 ×

saya setuju..
jika kita xpenah jumpa dan hanya kenal melalui tulisan dia shj..bagaimana cara dia menulis..itulah sifatnya..

macam awk..saya rasa awk seorg yg suka berterus terang..xdak selindung2..jika benar..ckp terus..jika salah pom ckp terus..
awk juga seorg yg sgt kreatif melalui setiap n3 awk
dan yg pasti awk seorg yg peramah..hehe

jika kita pernah jumpa seseorg..kita juga menilai seseorg melalui pandangan pertama kita..

**yg pasti juga..saya pom peramah..hahahaa

Reply
avatar
ctpayong
admin
9 March 2011 at 16:59 ×

kan macam orang selalu kata :

ikot cakap ustaz tapi jangan ikut apa ustaz buat.

yang penting jangan percaya bulat2.

Reply
avatar
Anonymous
admin
9 March 2011 at 17:33 ×

it means that your personality is different from what you write. right?
do not teach people if you are not too good either.

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:45 ×

@makdara TERdiva
tapi bila tengok kat blog macam becok je..
hahah

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:48 ×

@ghost writer
betul bisk..
yang penting apa yang kita sampaikan..
bukan apa yang kita pakai..
hhehe

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:48 ×

@The Crow Empire
gebu yang tak menahan tu..
hahha

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:49 ×

@Ujang9897
akak buat2 percaya saja lah..
hehhe

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:50 ×

@Zuwairi Aiman
betul..
jumpa dulu baru nilai.

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:50 ×

@misza
malu tu tetap kena ada walaupun dalam penulisan..:)

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:51 ×

@♥ LT Gadis Senjakala ♥
betul kot..
tengok nikname pun macam jiwa2 je orangnye

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:52 ×

@cik ubi
mungkin la kot..
hehhe

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:52 ×

@Hanis Azla
betul..
ada yang serupa diri kita dan ada yang tidak..
sebab tu kita tak dapat menilai..

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:53 ×

@Awang Hafiz
akak pulak percaya pada sebaliknye..:p

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:53 ×

@sarah-najwan
peramah tu tak kot..
ramai yang cakap saya pendiam..
hahha

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:54 ×

@ctpayong
ikut mana yang baik je lah..kan??

Reply
avatar
diana
admin
9 March 2011 at 17:55 ×

@Tanpa Nama
kenapa??
sebab saya bukan seorang ustazah??
tak kepit fail keluar masuk masjid??
macam tu??
aih...
kamu sendiri sukar di nilai kerana tidak punya personaliti..
hidup berpura2 di sebalik sebuah topeng yang kamu cipta sendiri..

Reply
avatar
9 March 2011 at 17:59 ×

komen Manja plak
saye seorg yg sgt Manja tapi in realiti, Manja x boleh tunjuk sikap "manja". sbb, raut wajah and fizikal luaran, org rasa Manja garang, n sombong. dalam maya sahaja, manja boleh jadi diri sendiri.

Reply
avatar
9 March 2011 at 18:02 ×

betol.. EB setuju.. setuju... best kn blogging

Reply
avatar
A.s.t.i.n.a
admin
9 March 2011 at 19:20 ×

haaa kan hot topik ini saya sgt setuju.. saya sebenarnya sgt serius dan garang tau.. percayalah.. percaya .. betul ni.. percaya ok..

Reply
avatar
Fariq
admin
9 March 2011 at 19:26 ×

betul3x.. ade sorang blogger pemes tu ckp personaliti blogger digambarkan melalui entri yg dihasilkan.. siap ade yg balas balik entri tu.. tapi lama dah benda ni.. tahun lepas rasanya..

macam kak diana la.. kat alam maya ni bukan main ramah je. bile jumpa depan2.. malu2 kucing nyorok blkg abg lan.. hehehe.. gurau je.. :p

Reply
avatar
9 March 2011 at 19:40 ×

agak2 sy mcm mana orgnya??? heee

Reply
avatar
padlie
admin
9 March 2011 at 20:12 ×

betul tu..
orang leh jd sesumpah di dunia maya ni..

Reply
avatar
❤cikki❤
admin
9 March 2011 at 20:17 ×

bab kata cik 'google'
don't judge a book by its cover...
heheee....

Reply
avatar
niesz
admin
9 March 2011 at 21:00 ×

hehe..tul tu, orang kate, xkenal maka x cinta.. :)

Reply
avatar
9 March 2011 at 21:03 ×

blogger mencipta karakter maya. tp aku tak mcm tu. hehe

Reply
avatar
Mr Strider
admin
9 March 2011 at 22:00 ×

betul kak..kadang2 kena org macam saya..nk tulis panjang2 xreti..kalo cakap panjang2 reti laa..hahaha

Reply
avatar
9 March 2011 at 22:17 ×

dont judge a book by its cover..
n dont judge a blogger by its blog.. heheh..

Reply
avatar
padin
admin
9 March 2011 at 22:26 ×

aku setuju apa yang di katakan, aku sendiri kadang2 tak seperti apa yang aku tulis, tapi aku jadikan ia motivasi utk aku sendiri jugak..

penulisan yang skema tak menggambarkan keseluruhan penulis tu skema, betul kan Diana?

Reply
avatar
Anonymous
admin
10 March 2011 at 14:24 ×

@diana
whatever la...
blog selekeh pun nak belagak.

Reply
avatar
diana
admin
10 March 2011 at 14:50 ×

@Tanpa Nama
belagak dengan hang tak pa..
sebab hang kan tak dak perasaan,..
macam tunggul kayu..tau dak??

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment