Jumaat, 25 Mac 2011

Bersekedudukan

Assalamualaikum...

Betul ke sekarang trend pasangan kekasih tinggal serumah?
Oh!!bunyinye macam menggerunkan.
Aku dengar ni dari mulut seorang kawan..
baru2 ni berjumpa di facebook.
katanye dia tinggal di kolompo..
dengan kekasih nye..
aduhai..tak pasal2 aku jadi penceramah..
lepas tu aku di remove dari friend list!!hheheheh...

mungkin dia rasa teguran aku sangat keras..
tapi apa yang dia lakukan juga adalah
satu kekejaman terhadap
diri sendiri dan pasangan nya...

Kebaratan sungguh muda mudi sekarang ye..
mula2 aku malas nak tulis pasal ni tak mau
nanti orang kata aku asyik cerita pasal buruk orang je.
tapi tadi pi blog Amy
dia cerita pasal
ibu bersekedudukan dengan anak sendiri..
jadi perlu lah aku tulis jugak sebab
perkara ni bukan main2 punye hal..
macam dah jadi virus..

Ada yang kata ibu dan bapa tunggal adalah
golongan yang paling ramai bersekedudukan..
sebab mereka ni pandai belakon macam pasangan suami isteri..
maklum la..pengalaman dah ada..
dikaburi oleh imej ibu2 dan bapa2 tu..

kenapa ye benda yang salah itu
yang seronok untuk kita buat???
kurang mengingati Allah mungkin....

kat bawah ni aku dapat dari google tadi..
meh baca!!

(1) Mana-mana lelaki Islam yang tinggal bersama sebagai suami-isteri dengan mana-mana perempuan Islam atau bukan Islam dengan tidak nikah yang sah mengikut Hukum Syarak dan bukan mohrimnya dengan sebab keturunan, persaudaraan, susuan atau peliharaan adalah melakukan kesalahan bersekedudukan.

(2) Mana-mana perempuan Islam yang tinggal bersama sebagai suami-isteri dengan mana-mana lelaki Islam atau bukan Islam dengan tidak nikah yang sah mengikut Hukum Syarak dan bukan mohrimnya dengan sebab keturunan, persaudaraan, susuan atau pemeliharaan adalah melakukan kesalahan bersekedudukan.

(3) Barangsiapa yang melakukan kesalahan di bawah seksyen-kecil (1) atau (2) seksyen ini hendaklah dihukum dengan denda tidak lebih daripada enam bulan atau kedua-duanya sekali.



itu hukum dunia je...
tak gerun pun kan???
hukuman kat sana cemana pulak..??
ha..lu pikir la sendiri..
hehehh

sekian....

11 komen disini:

sarah-najwan berkata...

itulah gejala sosial skrg
xkira tua muda
dosa haram sudah tak dikisah
yg pnting bg mereka keseronokan..

semoga kita semua ditetapkan keimanan dan ketaqwaan kpd Allah taala..

nur aisya humaira berkata...

makin teruk kan kak zaman skang ni...adoi laa,tk tahu halal haram dah...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

As salam, dlm paper hari2 dok citer benda2 macam nieee...takut nyer. Tak tahu apa akan jadi lagi 10 tahun dr skg.

nuriz berkata...

kita tegur rakan kerana kebaikan. kalau dia tak suka kita nak buat mcm mana kan..semoga Allah bukakan pintu hati dia.

MamaEma berkata...

itulah sosial dah semakin berleluasa... dah tak takut pada dosa....insflah sebelum terlambat

Jejaka Terhangat berkata...

fuhh..biar btol..mengaku terus kat facebook dok serumah ngn kekasih..gilos..elok report kat JAIS terus..

Reena berkata...

dunia da makin gila..sbb isi dlam die gila...

Nor Suhaiza berkata...

biar la die dgn khidupan n dosa die.kubur lain2...dh besr kan, xkn xreti ag dosa pahala.xkn bnda cm 2 pon nk suruh org nasihat.bdk kecik besar maisara pon tau...
erm...tau ke maisarah tu??????
hahahahaha.....

misza berkata...

apakah mereka ini tidak tahu membezakan halal dan haram. jiran saya boypren anaknya duduk serumah. bila jiran lain tegur dia ibunya boleh kata "orang sekarang dah moden, perkara macam ni biasa". apa lagi yang kita boleh kata.

Mr Strider berkata...

120% betul kak..banyak jer kat KL nie yang macam nie..kawan saya sendiri pun ade..tp kebanyakan yg sy tengok terjadi kalau perempuan yg datang dari luar KL..bukan nak kata ape..sebab majoriti yang duduk sekali ni datang dari umah pompuan dulu..sebab pompuan jarang tidur rumah yg suma lelaki sebab takut kena rogol tp sebaliknya untuk lelaki..tapi salah tetap dua-dua..same jer..

p/s : klu x balik umah sehari..da membebel org tua..itulah kebaikan tinggal ngan parents..hahaha

Gen Fujita berkata...

Tak nak ulas banyak. Aku cuma nak fokus kepada frasa "sebagai suami-isteri" yang sepatutnya menjadi priority utama berbanding "tinggal bersama". Ada bezanya. Apa pun, tidak boleh senang-senang menuduh orang berzina walaupun bersekedudukan. Cukup di situ.

Related Posts with Thumbnails