Skip to main content

Anok rama telajok!!

Assalamualaikum...

pernah dengar kan orang kata ukur baju di badan sendiri??
nak cerita pasal merancang keluarga..
kalau dah rezeki tuhan nak bagi elak cemana pun tetap lekat..
kan??

setuju tak kalau aku kata soal merancang keluarga ni
ada sesetengah suami serahkan bulat2 pada isteri.
yang dia tau buat je..
bukan dia pikir ubat bini tu dah habis ke..
bini lupa nak makan ke??

yang dia tau cukup time,tengok jam..
"ok jijah..dah jam 11 ni.bagi anak tidur cepat"
tu je yang dia ingat..
tak de pun dia nak tanya "ubat awak ada dah makan ke jijah?"

bila isteri kata....
"ala abang..dah lewat seminggu la.."

suami:tu la awak ni..ubat pun lupa makan.
tu pun nak saya ingatkan..bla..bla..bla..

dah begaduh pulak!!!

tak salah la kalau suami yang ingatkan isteri..
sama2 la..time seronok nak sama2..
tak kan lepas seronok,serah semuanye pada bini..
banyak cantik muka..peringat2 la sama..kan....

penting sebenarnye kita merancang keluarga ni..
kalau tak rancang jangan mengeluh la bila banyak mulut yang nak di suap..
memang la anak2 itu adalah rezeki..

kalau suami kerja gaji 18ribu sebulan nak beranak tiap2 bulan
pun tak dak masalah..
tapi pada keluarga yang taraf hidup biasa2 saja
tak kan habis gaji untuk cukup2 makan saja..
kan??untuk bawak anak2 bercuti???

kesian kat anak2..
orang lain setahun kasut sekolah 2 pasang..
anak kita sepasang ja pakai setahun..
nak jimat punye pasal...

teringat lak satu lagu aku pernah dengar..
lagu orang kelantan...

"anak tok de besar nok bulih hok lain pulak..
baju kain tok de tukar..
anak rama telajak...""

hehhe..lebih kurang gitu la lagu dia...

sekian....




Comments

  1. setuju sesangat! zaman skrg ni anak 3 org pun dah macam anak 12 org..tsk!

    ReplyDelete
  2. Sy ade soklan kak. soalan pertama kenapa bagi anak tido cepat? soalan kedua ubat ape tu? soalan ketiga dah lewat seminggu adalah bermaksud? keh3...

    (^_______^)

    ReplyDelete
  3. tok sir eh anok ghama telajok..tok dea nok jago weh..heheh

    ReplyDelete
  4. eh crow ni tak paham2 lak.. kehkeh.. segan la akak nak cite semua tu.. paham2 sendiri je la.. kehkeh

    saya pun yg belum kawin ni dah merancang dah.. dpt 5 6 anak cukup la.. agak2 lepas 1 team futsal.. kehkeh

    ReplyDelete
  5. anak dua pun dah rasa pening nak terlayan
    tapi bila dah rezeki itu ada...kita terima saja...

    ReplyDelete
  6. ouh... kan best kalo kawin nnti kite dapat ikut macam Rasullulah yang bantu isterinya buat kerja umah... saling bantu-membantu... tapi kita manusia kan... tak terlepas dari kecatatan akhlak... tapi bila nak merancang ni dua2 kena lah saling bantu-membantu.. saya sokong sama akak.. laki takleh lepas tanggungjawab macam tu je...

    ReplyDelete
  7. tak tau lagi la nak merancang ke tak. kalau ade rezki ade la.. kalau takde cuba lagi sampai ade.. haha

    ReplyDelete
  8. jangan lupa duit ubat pun kena bagi gakkan.. ha..ha..

    ReplyDelete
  9. both kena sama2 mainkan peranan...zaman sekarang mmg semua kena merancang je...

    ReplyDelete
  10. ini entri sangat sesuai di tuju kepada kaum bapa ni...

    betul tu, jangan di letak pada beban si isteri saja, lebih2 lagi lelaki ketua keluarga, dia patut merancang sama...

    ReplyDelete
  11. weeeeeeee
    sgt setuju!
    udah kawen
    due2 kene saling peringat kan
    sebb ni soal tgjwb bersama =]

    (dah macm slogan tndas awm pulak ayat last mimi tu..hehehe)

    ReplyDelete
  12. hahaha... lagu tu paling xbleh blah.. tp mmg btul pon apa yg diana ckp tu

    ReplyDelete
  13. lagu munirah pacat kan..

    tu lah adat suami isteri perlu la caring each other kan :)

    ReplyDelete
  14. hahahahaha...yesss.......sokong 100% entry nih......pandai buat...bila daa dapat,gaduh..apalah!

    ReplyDelete
  15. ingatkan apobondo la tajuk eh gitu..
    dapat pasangan yang saling memahami alangkah beruntung....
    balik2 salahkan isteri,stressla sesorang..=P

    ReplyDelete
  16. kui3..selalu klu org yg buat perancangan ni memang kena makan ubat ke kak?

    ReplyDelete
  17. wanie
    @
    tak tau la..
    akak memang tak makan ubat pun..
    orang lain tak tahu la..

    ReplyDelete
  18. lelaki sepatutnya sebagai ketua mesti laa kena rancangkan??tak kan nak main boh jer..thank you kak..moga jadi peringatan kat saya bile kawin kelak..hehehe :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …