Skip to main content

wahai blogger!jangan lah berpura-pura..

selamat malam...

tengok gambar bawah ni...
banyak blog yang siarkan berita ni..
bila tang komen tu aku baca banyak yang kata..



"padan muka.."

pelik kan..
bila kita cerita kat blog kasar2 sikit..
tegur benda ni benda tu tak betul
semua pakat dok kata..
"tak baik cakap macam tu.."

"tak baik mengaib kan orang.."

"nak nasihat ada cara,.."

ceh!!blah la korang..
korang rasa pukul2 setengah mati gini lagi baik ye dari tegur
melalui penulisan..

kenpa korang tak kata..
"kalau ye pun dia mencuri,
tak elok pukul sampai macam tu..
kan elok nasihat dia baik2.."

sebab tu aku kata blogger ni ramai yang pura2..
ada yang kecik hati...??
ada aku kesah???

sekian...

Comments

  1. sokong akak,,
    negara ni kan ada undang2,,
    walopon undang2 negara ni bley dibeli.. oppssss.. anta je kat balai..

    ReplyDelete
  2. budak tuu pencuri ker kak diana?
    pape pun tul kata fariq negara kita ada undang2.anta jew kat balai

    ReplyDelete
  3. memang la dorang cakap macam tu sebab bukan dorang yang kena.cuba rumah dorang kena rompak pastu anak kena rogol ke.tak mustahil dorang buat macam ni jugak.mungkin lebih teruk.

    ReplyDelete
  4. @axman
    kalau pasal rompak tak kisah lagi,, kalau dah sampai rogol2 ni memang akan lagi teruk dari camni kena bantai. pantang betul aku kes2 rogol ni,,

    ReplyDelete
  5. @Fariq
    kan..
    bila akak tegur kasar2 pandai pulak tu..
    tak baik itu ini..
    buat gini boleh pulak di kata
    "padan muka"

    ReplyDelete
  6. @aliza
    pencuri kabel ..
    kenapa tak nasihat belai2 kepala??
    kenapa pukul ..kan??

    ReplyDelete
  7. Erk..no komen..
    Kalau kita kat tmpt kejadian mmg xleh tahan marah kot..tpi dh tgk gambar jgn la ckp padan muka ke ape...Doakanlah dorg sempat bertaubat...

    ReplyDelete
  8. @axman
    seriyes akak tak paham komen kamu...
    dorang tu sapa??
    huhu..

    ReplyDelete
  9. tak terasa sbb tak ckp macam tu ^^

    ReplyDelete
  10. @Fariq
    macam man kalau kita tegur bab aurat??
    sapa yang tak bertudung dengan sempurna kita baling batu..
    boleh tak gitu..
    nak di banding kan dengan curi kabel..
    atau pun ada had2 nye..??
    kalau murtad tak payah pukul..
    rogol baru pukul..
    tak bertudung tak payah pukul..
    curi kabel baru kita pukul..
    cemana tu??

    ReplyDelete
  11. @Cik SHiNJU

    ha..
    kamu cuba tengok komen2 kat blog yang siarkan entry ni..
    baca apa kata depa..
    semua pakat dok sokong budak berdua ni di pukul..

    ReplyDelete
  12. maksud saya blogger yang berpura pura. :)

    ReplyDelete
  13. ada naluri manusia yang berbeza kak diana...ada sifat kasar dan ada sifat belas.kalau lar semuanya punya sifat yang sama...adil lah kita.

    tidak menyentuh soal hipokrit atau kepuraan dalam hal sebegini.bukan juga soal pernah rasa atau tidak pengalaman kehilangan barang2 akibat dicuri tapi soal naluri manusia kak diana...soal naluri.kita juga perlu keadilan dalam soal begini kerna kita juga akan diadili esok hari.melemparkan kata2 kasar dan menghukum itu mudah,berbelas kasihan itu jugak mudah.kita tetap manusia.

    ReplyDelete
  14. tak tau pula kisah ni..
    1st time baca dekat blog akak

    tapi betullah..tak baik pukul..negara ada polis..biar diorang buat keja diorang..

    ReplyDelete
  15. @diana
    murtad ni bley hukum bunuh je kalau tak silap la,, kalau silap tlg betulkan,, ramai sgt cikgu agama ni pening gak pale mane satu nak ikut,, hehe,,

    btw.. kalau dalam blog la kan,, cuma boleh tegur je la kan,,tapi tak penah lagi tengok kat luar sana, orang yang tak kenal tegur orang yang tak kenal sebab tak bertudung, bukan orang lain la,, ustaz pon kadang2 kalau nampak orang tak bertudung, dia takkan pergi tegur,, ni kes yg saya tak penah nampak lagi la,, kalau ada ustaz yang bertegur tu,, alhamdulillah la,,

    okay ikut komen axman tu,, kalau dah keluarga kena rogol.. sebagai anak/abang/adik/ mesti akan rasa marah terlampau, so memang akan hentam la gamaknya,,..

    pasal curi kabel ni,, yang memukul depa ni mmg kaki pukul agaknya, pantang dapat peluang camni,,

    kes ni kat blog plak,, kes ni,, tak perlu la dihebahkan, kan menganiaya or mengaibkan org,, mungkin dia dah kena skali ni, lepas ni dia mungkin bertaubatkan, mana kita tau..

    haish dah macam entri la plak.. paham ke idak ni?? kawan pon dah pening ni..

    ReplyDelete
  16. haha terbaekk ah pendapat agak..agak sinis tp sy paham poin akak...hehe~

    slalu klu isu hot-hot cemni sy maleh nk komen..kdg² xbc pon entry dorg..tp suka bc komen² org..pehtu senyum sorg²..sbb klaka tgk gado² kt komen...hihihi~


    peace! v(^^,)

    ReplyDelete
  17. hehehe...tiada ape yg boleh dicakapkan selain thums up.hehehe.:)

    ReplyDelete
  18. isk,nak ngomen pom xbraper sangt...tp kalu btol2 nak nasihat,tengok situasi & orang la gak,hehehe...camtu jek la...

    ReplyDelete
  19. haa..kalau kat site saya mmg selalu hilang kabel & wayar2..kalau ikut saya sebagai mangsa kecurian ni...mmg padan muka la kena hentak camtu sekali..

    ReplyDelete
  20. tu nape 2 orang tu...
    mencuri ke....?
    hmmm.... balasan la tu
    balasan dari orang ramai..
    tu baru kat dunia
    kat akhirat kita xtau lagi..
    kan kak diana?

    ReplyDelete
  21. teruk nyer..pengsan ke apa tuh ? ishhhh!!

    ReplyDelete
  22. fuh.. mintak dijauhkan dr sifat2 camtu...

    ReplyDelete
  23. huhu dasyat. klau tgk yg kene tibai tu 2 org je ok la kan. Beratus lg yg mencuri kat luar sane tu. Tak tertibai semua rasenye. haha.

    Tibai komen tak pe. Jangan join tibai pencuri suda. rosak akhlak.:P

    ReplyDelete
  24. saya pom geram diana..
    geram kerana saya pernah mengalami masalah kabel masa xle line 3G ari tu..mmg padan kene bantai..

    mungkin dorang ni sudah byk kali dinasihat sblum di ditangkap dan dibantai..yg buat hal ni..mereka yg bermasalah..mybe mak bapak dorang sendiri da ckup nasihat ke hape..tapi diri sendiri yg xinsap2..mana org awm xgeram..

    saya juga pernah kene kes pecah rumah.., pintu grill kene baiki..abis byk duit..dah la lappy, cincin , BB saya ken rampok..saya trauma sebulan lebih..jadi takut..nak balik rumah terpandang2 takut ada org jahat..tgk motor selisih ngan kete saya masa nk keluar rumah pom trauma..tu psl..jika dpt penjahaat yg pecah masuk rumah org ni..kasi ajar dulu..geram tau..

    mungkin sudah byk cara dibuat..nasihat yg elok..tapi yg jadi maslaahnya..mereka tidak sedar..bukan xde kes begini disiarkan dlm berita..mereka tidak sedar..ada tu kes berulang-ulang..tu yg org gerammmmm...

    sekadar pendapat diana....

    ReplyDelete
  25. Salam Diana,
    hamba panglima7 tersangatlah setuju dengan pandangan Diana, sungguh cerdik dan bijaksana pendekatan yang dibuat oleh Diana dalam membetulkan blogger2 yg seperti ini. Kita bukan memulangkan paku buah keras...kerana tiada sifat dendam tetapi menasihati dan mengasihi mereka. Go head Diana. I will with you.
    Panglima7

    ReplyDelete
  26. tak berapa nak paham kat sini..akak sokong ke die kna pukul tu?ke macamne??
    kalau eda padan muka die..pukul puas2 dulu baru bg kat polis..kalau anta polis terus paling tidak pon duk meringkung 3,4 bulan je..tak berbaloi..huhuu

    ReplyDelete
  27. hati manusia. selalu mengikut kata nafsu ja

    ReplyDelete
  28. salam

    siapa mangsa dan siapa sipemangsa sebenarnya..

    ReplyDelete
  29. salam diana...
    takut tgok gambar kena pukul2 nie
    tapi apapun negara kita ada undang2. Geram agaknya orang sekitar bila kes kecurian berulang2..tu sampai ke tahap memukul pencuri...
    Namun pasti menjadi pengajaran kepada sesiapa di luar sana yang masih berkeinginan membuat perkara yang dilarang oleh agama dan undang2 negara...

    ReplyDelete
  30. @kembatolo™
    dasyat kan..?
    rakyat malaysia ni..
    kalau tegur dari penulisan dia kata kita kasar..
    tapi pukul gini ramai yang setuju...
    hahahha...

    ReplyDelete
  31. @biskut
    dari komen2 yang akak baca kat sini baru akak tau rupanye bila satu2 hal itu terjadi hingga mengakibatkan kerugian maknanye kita patut pukul saja..pukul setengah mati.
    itu lagi baik dari tegur melalui penulisan..
    menyedihkan..

    ReplyDelete
  32. @tim

    cerita ni kat paper la tim..
    akak cuma ceritakan tentang pandangan blogger saja..

    memang tak baik kan pukul gini..
    tapi nak buat macam mana..
    nampak nye blogger ramai yang setuju dia dipukul begitu..
    sebab tu melibatkan harta benda.
    tapi kalau bab anak gadis tak pakai tudung atau berkepit dengan jantan kena nasihat saja,tak boleh pukul..sebab tak melibatkan harta benda..nak gelak tak??
    ha ha ha..

    ReplyDelete
  33. @Fariq
    ha..
    betul la macam yang akak pikir..
    bila satu kes tu melibatkan kehilangan harta benda,baru boleh pukul ye..
    kalau setakat kes tak pakai tudung ke,kes percaya santa ke..
    tu kena nasihat lembut2..
    sebab tak de harta yang hilang..
    alah..
    apalah sangat setakat tak pakai tudung,percaya santa atau murtad..
    bukan harta benda kita hilang pun..
    kan???
    setuju ke tak???

    ReplyDelete
  34. @YanaMIB
    terima kasih yana sebab faham..:)
    agak pelik sebab ramai yang tak paham..

    ReplyDelete
  35. @echah mashuri
    echah paham kan..
    agak pelik akak rasa dengan dunia ni..
    mengjengkel kan..!

    ReplyDelete
  36. @diana
    yg mana satu akak pikir ni?? haha,, tak paham,, btw,, akak paham ke idak entri saya kat komen akak ni,, heheh

    ReplyDelete
  37. @diana
    yg mana satu akak pikir ni?? haha,, tak paham,, btw,, akak paham ke idak entri saya kat komen akak ni,, heheh

    ReplyDelete
  38. @ijatnuar87
    apa2 pun ijat..
    akak lebih suka bercakap
    terus terang dan siap dengan amaran sekali daripada pukul setengah mati macam ni..

    ReplyDelete
  39. @Nafisa81
    maknanye kamu setuju kan bila akak kata manusiar ramai yang suka bertindak ganas bila melibatkan harta benda..
    tapi bila melibatkan agama
    disuruh nasihat lembut2 macam nasihat anak umur 5 tahun???

    ReplyDelete
  40. @deno
    layak kah kita nak menghukum sebegitu??
    bila melibatkan harta benda kita kenapa kita tak guna kan cara
    "nasihat" aja???

    ReplyDelete
  41. @PuanBee

    akak rasa kan..
    adakah entry teguran saya sekejam mereka???

    ReplyDelete
  42. @Norhayati Rostam
    mujur tak mati..
    kalau mati apa agaknye rasa
    si pembunuh tu ye??
    kabel lagi penting dari nyawa rupanye..

    ReplyDelete
  43. @Gayahspears
    akak sedih sangat tengok gambar ni..
    betul2 buat akak hiba..

    ReplyDelete
  44. @The Crow Empire

    ni kerja hero kampung ni..
    adik kakak diaorang berkepit dengan jantan,
    pakai ketat2
    ada tak diaorang nak pukul macam ni..??

    ReplyDelete
  45. @sarah-najwan
    agak2 sarah la..
    entry teguran saya selama ni adakah mengaib kan dan kejam seperti
    yang dilakukan oleh hero2 kampung terhadap 2 orang pencuri ni??

    ReplyDelete
  46. @Panglima7
    saya pun tak paham bila ada blogger yang kata saya menegur dengan kasar
    dan mengaib kan orang..
    tapi bila keluar je berita pencuri ni kat surat khabar semua
    setuju cara kejam ni digunakan..
    pelik kan??
    apa pun saya lebih suka berterus terang daripada bertindak kejam begini..

    ReplyDelete
  47. @aSmiDar
    ida setuju ke dia di pukul??
    akak tak terkejut..
    sebab ramai manausia
    yang suka bertindak kejam bila melibatkan harta benda ./
    tapi bila melibatkan agama dan maruah semua ambik mudah..

    ReplyDelete
  48. @Sasa Al-Sharif
    nafsu amarah jangan di ikut..
    sangat kejam!

    ReplyDelete
  49. @sissyira

    masing2 menjadi mangsa..
    tapi tak perlu kita sebagai mangsa tiba2 menjadi pemangsa..
    kejam!!

    ReplyDelete
  50. manusia ni ada macam2 jenis...nak buat macamana...memang takkan dapat memuaskan hati semua orang...

    ReplyDelete
  51. mendalam giler n3 akak kali ni...akak mmg hebat bg pendapat..cik tom setuju dgn pdpt akak yg sesetgh blogger ni xjujur..hanya pndi berkata2 pd dunia maya je..realiti tak camtu pun rsnya...termasuklah cik tom :)

    ReplyDelete
  52. @diana

    klau adik kakak dok berkepit dgn jantan kite wajib pukul la. tp pukul kompang. kawen kan je terus. huhu.

    ReplyDelete
  53. sayalah orang pertama yang akan kata "padan muka"

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …