Skip to main content

tom yam!

Assalamualaikum...

korang suka tomyam??
tomyam udang??ayam??daging???

aku suka tomyam..
tapi tak boleh makan selalu..
sebab cepat jemu..heehe..

kalau korang biasa makan tomyam mesti
korang tengok dalam mangkuk yang dia hidang tomyam tu..
bawang dengan serai je yang banyak,..

udang ada la 2 ekor..
ayam lak ada la dalam sepuluh ketoi..
tu pun besar taik idung je..
tomato ada la dalam suku potongan..
sekali harga nye rm5.00..

lebih baik masak sendiri kat umah..kan??
lebih jimat dan boleh makan banyak2..

ni bukan harga kat restoran mewah2 ye..
ni cuma kat kedai biasa je..
kedai tepi jalan..kat tempat korang pun
banyak restoran gini kan..??
tukang masak nye orang petani..

kalau restoran mewah mau harga dia lagi mahal ..kan??
dulu masa kat jb aku selalu jugak makan tomyam..
kat sana banyak yang jual tomyam kaler putih..
aku suka sangat tomyam yang kuahnye putih tu..
tapi sejak dok penang ni tak jumpa dah..
semua kuah tomyam nye kaler merah..

sebenarnye entry ni cuma
nak bagi tau hari ni aku masak tomyam..
heheh..

sekian..

Comments

  1. tapi dorang punya resepi tomyam cukup rasa . kita nak masak kat umah tak cukup dia punya taste . tu yang geram tu :)

    ReplyDelete
  2. mintak sikit...dah lama tak masak tomyam seyh.. minggu depan blh la masaka.

    ReplyDelete
  3. huuuuu.. sedap! suka tomyam..! :D

    ReplyDelete
  4. Syok pulak tgk akak masak mcm2. laksa la, tomyam la.. adeh.. mmg syok klau isteri pandai masak. Untung abg Lan. Mesti abg lan dok rumah buat muke cute je sbb isteri masak best2! heheh..

    Tapi zaman sekarang ni susah nak dpt isteri yg pandai masak. lalala~ Balik2 terpaksa makan masakan si labu labi. adeih...

    (^__^)

    ReplyDelete
  5. saya pun suka yg kuah kaler putih tu,, sebab mak selalu masak yg tu je,

    akak masak tomyam kaler pink? purple? ahakz..

    ReplyDelete
  6. betolll tu Kak D...

    apeke kita nak makan gak kat luar tuuu?
    tapi sebenarnya kan.. sesekali tu kita nak merasa dihargai cara begitu.. tak pun berlian sebentuk ker.. hik!

    ReplyDelete
  7. hye sis!kite br je suruh hubby belikan tom yam sbb skt tekak ni.dr dulu kite mmg suka mkn tom yam time demam ngan skt tekak.jb mmg byk tom yam putih.alah msk sdri je..tmbk bhn2 macam biasa,ltk sayur dan bhn yg sis suka..dah siap.tom yam merah ni pakai perencah.alah nk rasa tomyam sis buat mesti best!

    ReplyDelete
  8. mira sangat suka tomyam.. huhu.., sekali sebulan paling kurang nak juga pekena tomyam

    ReplyDelete
  9. sedap ke???
    hahahaha...meh ni mask kt umah ieja...nk rasa...
    ngeeee~~~~

    ReplyDelete
  10. amboi..amboii..
    mentang2 masak tomyam..
    kutuk2 kedai punya..

    ha..bila tak masak
    kedai punya gak yg di cari..:P

    ReplyDelete
  11. eemm..mesti sedap
    mesti byk udang..
    ayam ber ekor2

    minta skit ^_~

    ReplyDelete
  12. satu lagi jika kat kdai..byk tok aji..tak tahan..bole fenin..huhu..

    saya kalu mkn kat kdai jrg oder tyam..oder sup lagi best..sup perut kuah lebih..perutnya ada la 7 ketul..bwg nge togel yg byk..hhee

    ReplyDelete
  13. @Nadhirah-chan
    jangan pakai perencah yang siap jual dalam botol tu..
    buat sendiri je..
    lagi sedap..
    sama macam tukang masak tu buat..
    cer google..
    ghehhe

    ReplyDelete
  14. @Intan Baizura Rosli
    tomyam sedap kalau masak sikit2 je..
    kalau masak satu periuk besar kurang sedap la..

    ReplyDelete
  15. @Mejuez
    kalau masak best sedap la jadinye..
    akak pernah makan tomyam tak sedap..rasa nak baling je mangkuk tomyam tu kat lantai..

    ReplyDelete
  16. @The Crow Empire
    memasak ni kena ada minat..
    akak nak buat entry pasal ni la nanti..

    ReplyDelete
  17. @Fariq
    kaler keruh je..
    hehehh..

    bubuh udang buat dia jadi keruh kot..

    ReplyDelete
  18. @A.s.t.i.n.a
    sekali sekala boleh la makan kat luar..'kalau hari2
    suami cari lain la..
    hehhe

    ReplyDelete
  19. @||aLeaSaRa||
    ha..
    demam2 selsema elok la makan tomyam..
    kalau sup2 ni tak sesuai sebab dia berminyak kan..

    ReplyDelete
  20. ape2 tomyam pn best.. sedap dan pedas..huhuh

    ReplyDelete
  21. @mira_nas
    akak jarang2 la makan tomyam..
    maisara tak minat..dia lebih suka sup..
    akak pun lebih suka sup jugak..
    tomyam ni time2 betul2 nak makan je akak beli/buat.

    ReplyDelete
  22. @suhaiza
    mesti la sedap..
    tengok tangan la...
    masak dengan kaki pun sedap,
    nikan pulak guna tangan..
    hahahah

    ReplyDelete
  23. @Ati Masrif
    hahaha..
    betul tu kakti..
    time malas kedai jugak yang di cari nye..

    ReplyDelete
  24. @Ati Masrif
    saya kalau masak tomyam,kalau bubuh udang tak bubuh dah ayam dan daging..
    kalau biasanye tak campur makannan darat dengan laut..
    rasanye macam tak boleh telan..

    ReplyDelete
  25. @sarah-najwan
    saya pun suka sup labih dari tomyam ni..
    kadang2 je makan tomyam..
    nak tukar selera..
    hehe

    ReplyDelete
  26. aku xmakan seafood, jadi aku order tomyam ayam je, emm setakat ni tak pernah plak berkira harga kalau memang tomyam tu sedap, kalau tak sedap, sekali tu je la singgah kedai tu hehee

    ReplyDelete
  27. Salam..apa kata try tomyam di thai chim chum di putra nilai..insyallah puas ati.. =)http://dessertroses.blogspot.com/2012/03/tomyam-udang-galah-kawchim-chum-besh.html?m=1

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …