Skip to main content

tapai

Assalamualaikum..

selamat pagi semua..
korang suka makan tapai??
aku suka betul makan tapai..
tak kira la tapai ubi ka..
tapai pulut ka??
ada tapai lain ka selain ubi dan pulut??
setakat ni aku jumpa dua tapai ja..
yang lain2 tak tau..

masa kecik2 dulu opah aku pernah buat tapai..
sedar2 je dah ada tapai..
bila masa dia buat entah la..

opah aku kata kalau nak buat tapai tak boleh bising2..
nanti tak jadi..
ye ke??
macam tapai tu boleh dengar lak kan??
tak tau la betul ke idak..

aku tak pernah buat tapai..
sebab pegukus rosak..hehhe...

nanti dah beli pengukus baru nak cuba la buat tapai..
aku tengok cara buat nye macam senang je..

eh!!orang mengandung tak boleh makan tapai..
air tapai lagi la tak boleh.
jangan la minum walaupun sikit..okey..
sangat tajam airnye..kesian kat baby..

sekian...

Comments

  1. orang dtg bulan pun tak boleh buat tapai tau....tk jadi juga..

    ReplyDelete
  2. asslamualaikum,

    would like to invite u to join our give away & help rumah titian ashraful rohaniah..

    http://mysunshine-cupcakes.blogspot.com
    http://rumahtar.blogspot.com

    kak zar

    ReplyDelete
  3. betoi3..nk buat tapai ni mcm2 kne elak..nenek pnah buat tapai smbil mkn buah limau, tapai tu masak jadi masam..

    ReplyDelete
  4. tapai nasi saya pandai makan... dappp..

    ReplyDelete
  5. tapai mmg marvelous.. org kata masa PMS pun klu buat tapai tak menjadi.. iye ke?

    ReplyDelete
  6. saya suka diana...lagi best yg diletak dlm peti ais...

    org buat tapai guna pengukus ke diana..hehe..bukan main peram dlm bekas je ke..hehee

    mcmlah saya biasa buat..xpenah yer..tau makan ajo saya...

    ReplyDelete
  7. mase sekolah dlu prnah buat experimen wt tapai.tp xmnjadi akak.mngk sbb skolahkan bising.ehhehe

    ReplyDelete
  8. kita mkn tapai ubi je diana. sedapss. hihi ..

    ReplyDelete
  9. tapai ni ok sdap gak la,hehee
    tapi org kata kalau terlampau mkan leh pusing2 dibuatnya,...eheee

    ReplyDelete
  10. ku suka mkn tapai gk..kalu taruk peti ais...perghhhh...dapnya....hehe..

    tp tapai ni tajam...ada org srh aku pantang plak..kalu nk bb..huhu..

    ReplyDelete
  11. cikmoon xsuka makan tapai..huhu..klu makan..konpem muka berkerut2..hahaha~

    ReplyDelete
  12. ade member saya dulu siap kumpul air tapai masuk dalam botol,, nak mabuk2 katanya,, hahaha,, takde keje..

    ReplyDelete
  13. @MamaEma
    oo..
    ye ke ema..
    saya baru tahu..
    kenapa ye??
    pelik kan??

    ReplyDelete
  14. @emieysandra
    la..macam tu pulak..
    banyak nye pantang2 dia..
    tapi kalau masam best jugak..
    heheh

    ReplyDelete
  15. @A.S.T.I.N.A
    tapai nasi tu tapai pulut la ye??
    sedap!!
    akak pun suka yang tu..

    ReplyDelete
  16. @Hanis Azla
    memang banyak la pantang dia kan..
    boleh ke saya nak buat tapai ni..
    banyak pulak pantang larang nye

    ReplyDelete
  17. @sarah-najwan
    dia kena kukus separuh masak dulu..
    lepas tu baru gaulkan dengan ragi..

    aduhai..
    bubuh dalam peti ais makan tengah2 hari..
    erm...
    sedap tu sarah...

    ReplyDelete
  18. @Woofer Storm
    betul2..
    sebab dia ada ragi..ragi tu panas..
    tajam..boleh pening tau kalau makan banyak..

    ReplyDelete
  19. @zura@iwan
    betul la..
    kena pantang kalau nak baby..
    sebab dia dicampur ragi/...

    ReplyDelete
  20. @Cik Moon
    satu dalam sejuta la cik moon ni..
    orang ramai yang suka tapai,
    cik moon tak suka pulak..
    heheh

    ReplyDelete
  21. @Fariq
    giler la..
    nak mabuk dengan air tapai..
    tak elok untuk perut tu..
    bahaya..

    ReplyDelete
  22. @echah mashuri
    sekolah pun bising..
    umah akak pun bising dengan mulut maisara ni..
    agak2 jadi ke idak tapai tu nnati

    ReplyDelete
  23. @kakchik@ella
    tapai ubi pun best kakchik..
    kalau keras tak sedap..
    kalau cukup masak nye tu..
    memang best la..

    ReplyDelete
  24. dlm peti ais sy skang ni pon masih ada lagi tapai..
    Wa sy pon wat tapai.. syok wo dpt makan tapai free.. haha..

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …