Skip to main content

sagon oh sagon!

Assalamualaikum..

selamat malam semua..
korang pernah makan sagon?

gambo dari google


tibe2 aku teringin nak makan sagon..
kali terakhir aku makan sagon
entah berapa belas tahun yang lalu..
sekarang betul2 rasa nak makan..
aku pandang suami aku pun
aku nampak macam sebungkus sagon sudah!

nak buat sendiri??
aku bukan nye rajin sangat buat benda makan
yang aku sorang je nak telan..
kalau suami dan anak nak makan baru la aku bertungkus lumus..
tapi oleh sebab aku sorang je yang nak makan sagon
maka aku cuma nampak kedai saja..
tapi kedai mana pun belum tau lagi..

teringin nak makan sagon
sambil suami buat lawak ..
pastu aku ketawa kat depan muka dia..
mesti dia makin sayang kat aku..
hahahhaha...

****

Comments

  1. dulu kite mase kecik2 pu suke makan.bukan sagu ea namenye.

    ReplyDelete
  2. ada lam peti ais umah misz yg 3 tahun dulu.. masih elok kah? hukhuk

    ReplyDelete
  3. my peberet gak nih..

    kat pekan rabu, aloq staq berlambak2 lg org jual benda ni..sempat beli 2 peket jer..kalau tau anak2 rebina pun suka..mau beli sekotak..

    ReplyDelete
  4. sagon paling best makan bila orang buat lawak depan kita. hahaha

    ReplyDelete
  5. sagon tu apa ya kak?
    xpernah makan...
    boleh x akak explain sket..:)

    ReplyDelete
  6. oghe klate panggil sagu je..
    ke ni yg lain..hehe

    isi dia kelapa goreng+ beras kisar ke hape + gulakan..lupak lak sb mende ni pom berbelas tahun sudah saya mkn..ehhe

    tapi seigt saya..dulu2 penah mak saya buat..dan saya jual kat skoloh..bukankah balutannya.dgn ketas surat khabar then lilit dgn riben sket..pahtu yg atas utk tutp tu..dibuat rambu2..

    seigt sayalah..ke salah..ehhee

    **ngidam ke nk mkn sagon ni diana..ehem..ehem..

    ReplyDelete
  7. kt kelante pn banyak sagun ni diana..bungkusan dia comel2 je..nak ke? meh akak pos :)

    ReplyDelete
  8. Mana boleh dapat sagon, dah bertahun2 tak jumpa? Dulu masa sekolah rendah ada jual di kantin, rindunya dgn sagon...

    ReplyDelete
  9. diana duk kat mana. belah utara, melaka & pantai timur ada.
    sarah-najwan. betul la tu.pek skrg camtu. dulu guna kertas.

    ReplyDelete
  10. kalau makan sagon kena hati2 kalo tak nanti tersedak..lama dah tak makan

    ReplyDelete
  11. ish! tiba2 sy pon ngidam sagon..
    dlu salu beli depan skolah..
    seposen satu! sedap kan!

    ReplyDelete
  12. haha.. makanan masa aku masih budak sekolah. tp best jgk makanan tu. tp kering la benda tu

    ReplyDelete
  13. tersemboq naya..hehehe. selalu dok buat tahana kat kawan2.. p hemboih depan muka. adehhh. dulu sangatlah noti. sekarang dah insap :p

    ReplyDelete
  14. munna panggil ni sagu..kat sini ada jual panjang2

    ReplyDelete
  15. hehehe...sagon,memang suker mkn dulu..tapi lenih susah dah nak dapat,hehehe

    ReplyDelete
  16. tak ke bersembur nanti mende tu kak?
    haish! tak pasal2 akak kena tdo ngan maisara je. hakhak

    ReplyDelete
  17. @aliza
    kat utara ni kami panggil sagon je aliza..
    hehhe

    ReplyDelete
  18. @m!sZ zAL!nA
    elok lagi ka??
    3 tahun punya la lama tu..
    awat tak makan??

    ReplyDelete
  19. @makdara TERdiva
    ada kat pekan rabu??
    boleh pi cari la nanti..
    dah lama tak jumpa ,pasal tu tak tau nak beli kat mana

    ReplyDelete
  20. @Cik Shark
    ni la jajan orang dulu2..
    sedap ni..
    bila makan rasa nostalgia ja..

    ReplyDelete
  21. @deno
    kena rasa ni deno..
    sedap tau..
    tapi nak makan kena pelan2..
    jangan gelojoh..
    dia macam serbuk tepung..
    ada gula dan kelapa..
    memang sedap la..

    ReplyDelete
  22. @sarah-najwan
    betul la tu sarah..
    kat belah2 utara ni kami panggil sagon..


    saya ni kalau perut lapar memang ngidam macam2 sarah..
    hahha

    ReplyDelete
  23. @Princess Nur
    ada lagi ye kat kelantan benda ni??
    biasanye kat utara ni ada tempat2 jugak yang jual..
    tak semua tempat ada..

    hehe..terima kasih kak..
    susah2 je..

    ReplyDelete
  24. @JR Shoppe
    tu la..kan?/
    dulu ni la makanan petang2 kita..
    mana ada keropok2 jajan macam la ni..

    ReplyDelete
  25. @misza
    akak nak beli la nanti..
    teringin ni..

    ReplyDelete
  26. @Solihin Zubir
    zaman akak dulu seposen jugak harga di..
    tapi besaq tau..
    puas hati la..

    ReplyDelete
  27. @cek chun
    hahhaaaaaaa...
    sah2 kawan hangin ja kan bila kena semboq..

    ReplyDelete
  28. @munna
    kat kelantan dengan terengganu memang pabggil sagu kan..

    ReplyDelete
  29. @ijatnuar87
    tu la ijat..
    ada tempat2 jugak yang jual dia..

    ReplyDelete
  30. @kembatolo™
    hahah,...
    tersembur tu yang buat cik abang sayang tu..

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …