Skip to main content

jumpa duit seratus!!!

Assalamualaikum..

kalau la...
kalau korang jumpa duit seratus kat tepi jalan apa korang akan buat??
masa sekolah rendah dulu soalan ni cikgu mesti ada tanya kat korang kan??
jawapan yang cikgu sematkan dalam kepala kita ialah
sila hantar ke balai polis..
ye kan??

tapi tu masa kita kecik..
lagipun masa kecik jangan harap le nak terjumpa duit seratus..
seringgit pun payah bebeno..

masa korang beso ni apa la gamaknye yang
korang akan buat bila jumpa duit seratus..??
tanye kawan..
"aku jumpa duit seratus le..
nak buat cemana ni?"

korang yang jumpa,tapi korang tanye kawan..
sah la kawan tu jawab..
"pi hantor ke balai polis le.."
jawapan lain..
"kesian le sapa yang empunye duit tu..tak baik kamu makan duit tu tau.."
jawapan lain..
"kalau tak de sapa2 yang punye letak je dalam tabung masjid.."
jawapan lain..aih!!sudah le..

tapi ..nak tau tak..?
kalau kawan korang tu yang jumpa dia masuk poket dia je..
tak de nye dia nak hantor ke balai polis la..
tak denye dia ingat makan duit tu tak baik..
tak de nye dia nak letak duit tu dalam tabung masjid..

dia memang nasihat kat korang gitu sebab bukan dia yang jumpa..
hahahah

sekian..

Comments

  1. Kalau bg polis, rasa2nya polis buat aper..?

    Wahai saya, sila prasangka baik2..
    Maafkan saya Tuan polis...

    ReplyDelete
  2. hehee masuk poket jer lah!

    ReplyDelete
  3. nak boh poket pon tak gamak nih.
    tapi kenapa kita tak penah jumpa dwet seratos?
    sebab orang lain dah ambik dulu :p

    ReplyDelete
  4. kalo saya jumpa mmg ke tabung masjid la jwbnye,, tapi tak penah jumpe,, nak makan duit tu haram sebab tak tau sape punya, bagi polis kang, paham2 je la,, so ke tabung masjid je la,, dlm ati niat semoga tuan punya duit ni dpt pahala yg berlipat kali ganda.. wallahualam..

    ReplyDelete
  5. tgk tempat la. kalau masih boleh tau siapa pemilik, kena simpan dan cari tuan empunya. tapi kalau di tempat keramaian, aku tibai ja. tanya orang sekeliling konpem semua mengaku

    ReplyDelete
  6. kalu ezzu x ambk...biarkn jer kat situ..heheheeh

    ReplyDelete
  7. hehehhe..biasanyer tanya org,ader ilang duit tak?tapi jgn bagitau nilai,hehehe...xpom kalu susah sangt,letak jek kat tabung surau..dapat gak pahala,dua2....

    ReplyDelete
  8. Boleh ker gini sis, kalo dapat duit seratus simpan dalam album, buat koleksi, kira le dalam seumur hidup ni berapa kali jumpa duit orang..hehe...

    ReplyDelete
  9. hahahhaa... dulu sy kalau jumpa duit rm5 atau 10, sy topap.. sebab bukannya makan.. haha.. jahil sungguh masa tu.. waktu gila topap.. heheh...

    ReplyDelete
  10. penah jumpa! ms tu kt stesen lrt sg besi. bwh tangga n kebetulan xde sape2 kt situ. sy n hubby (ms tu boipren) amik n g belanja nk raya.he3. tp mgg depannye, hubby (boipren) ilang rm400, ade pencuri masuk umah. Ape kesimpulannye di situ? hu3

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…