Skip to main content

halal ke???

Assalamualaikum...

dah makan tengah hari??
apa menu??aku dok memasak ni...aku kan isteeri yang baik..
tak mau suami makan kat luar..kalau aku nak makan kat luar
baru ajak suami pi makan..heheh

sebelum ni kan ada aku buat entry pasal tapai..kan??
nak cerita ni..kat simpang Ampat ni,tepi masjid dulu ada la
orang jual tapai dan cendol..sedap oi..
cendol dia memang terbaekkkk la..hehhe
boleh kata hari2 aku beli tapai kat situ..

sekarang dia tak meniaga dah..pelik..
dia kata mesin kisar ais tu rosak jadi tak boleh nak meniaga cendol dan tapai lagi..
ish..sikit punye hal pun tak nak meniaga..
tapi kita bukan tau cerita sebenar..kan
tak pe2..

yang aku nak ceritakan ni ialah apa yang peniaga tu pernah cerita kat suami aku.
ceritanye gini..
satu hari tu gerai dia ada la datang pelanggan satu keluarga..
suami,isteri dan 3 orang anak.isterinya berjubah tutup habis muka2 ni..
nampak bijik mata ja..

depa oder cendol la dan tapai..
dah habis minum kat situ si suami tanye la berapa harga semua..
tak sampai 12 hinggit pun jumlah nye..
ok la kan dengan cendol 5 mangkuk dan tapai..

tiba2 je si suami tu kata mahal la..
dia kata dia tak nak bayar..
depa bangun je terus masuk kereta..
macam tak dak jadi apa2 pun..

si peniaga tadi tu tercengang tak kata apa...
tak kan nak bergaduh kan..
dia rasa kecewa la..sebab tengok orang tu dengan berkemeja..
kereta besar..berkilat..
nampak berada tapi nak makan pun berkira..kedekut!
12 hengget nak jamu anak bini pun berkira..

kalau ye pun mahal,ko bayar la setakat yang ko kata murah tu..
tak kan la nak blah gitu je..
buatnye peniaga tu tak halal kan memang kembung la perut korang sekeluarga..

tapi kan..aku rasa memang keluarga tu dah selalu guna taktik itu la..
korang pun rasa gitu ke??

sekian..







Comments

  1. ye kot..itu tektik nk menipu..

    sesetgh tu..makn da bedal abis licin..amik dlm poket letak lipas yg dah kiok...pastu ckp..mknan ada lipas..xnk byr..

    mmg ada manusia gini..menipu utk hidup..xdenyer berkat sb kita mkn akn jd darah daging...sb mkn mknan xdihalal orglah yg terus jadi penjahat asik nk menipu org je kejenya...

    ReplyDelete
  2. tektik taknak bayar lah tuh.. kecian kt penjual tuh.....!!!

    ReplyDelete
  3. boleh?

    rasa2 memang taktik tu kot.. sebab dia tau kalau stall kecik2 camtu takkan berani report polis...

    belasah kang.. eh jgn diikut hati yang geram wahai Astina...

    Belasah dier kak..

    ReplyDelete
  4. slm kak..

    jht benar org tu ye,nak makan freee je kan??pelik btul la org2 skg ni,ada mcm2 termasuk sy ni..hehee sy pelik ke??ermmmm
    tak pun mesti org tu tak bawa duit kot,so sja je nak cover line kata mahal gila..betul tak sy merapu ni sis??hehee

    thank coz slalu singgah pondok buruk sy tu..heheee nak masuk kan dlm bloglist sy la,leh terjah selalu..hehee
    thank again^^

    ReplyDelete
  5. sungguh jahat itu worang..langsung x disangka dr cara pemakaian..harap dh insap la..

    ReplyDelete
  6. dia hidup nak kaya.. tapi orang lain yang kurang mampu dia tak pikir. memang pentingkan diri sendiri..huhu.. akhirat sedang menunggu..balasan

    ReplyDelete
  7. taktik lah tu kot.. ada juga org gitu ekk.. makan free ajelah setiap hari.. aduhai, sgt tak patut untuk peniaga kecil2an sebegitu menerima nasib mcm tu.. nak kaya macam mana lagilah org tu agaknya yer sampai makan pun nak berkira..

    ReplyDelete
  8. ishhh...mcm tu punya olang pon ada ka...dh mkn x nk byr..kalu pniaga tu x halalkan br tau...sbr je..

    ReplyDelete
  9. taktik dia laa tu nak menipu.. ish ish.. xhalal apa yg dia makan tu..

    ReplyDelete
  10. pakaian tu samaran jer..
    sebenarnye memang dia niat makan x mo bayar ni..

    ReplyDelete
  11. kot yea nak makan free...
    biar kembung perut baru tahu..

    ReplyDelete
  12. erk anak bini dah siap berjubah berpurdah, takkan laki macam tu kot,,
    benda jadi darah daging lak tu,,
    haish..

    ReplyDelete
  13. @sarah-najwan
    aih!!benda makan pun nak tipu..
    memalukan la..

    ReplyDelete
  14. @Cik Liyana
    tu la..
    dasar biasa makan benda haram kot...

    ReplyDelete
  15. @A.S.T.I.N.A
    mungkin la tina..
    dia dah biasa buat agak nye..
    kesian anak2 dapat mak ayah gitu!

    ReplyDelete
  16. @Woofer Storm
    pandai kamu merapu..
    heheh

    eh!!kalau dah masuk bloglist akak,
    dun wori..
    update je kompem akak datang..cepat atau lambat je..
    heheh

    ReplyDelete
  17. @paish
    tu la..
    berpura2 sebalik pakaian..
    perangai cam apa ntah!!

    ReplyDelete
  18. @Black_roses92
    ye la..
    kalau dia lapar ke haus ke,bagi tau jela duit tak de kan..ni dah macam penyamun lagak nye..

    ReplyDelete
  19. @Hanis Azla
    tu la kak..
    memalukan diri sendiri je..
    makan cendol pun nak tipu ke..
    alamakkk!!

    ReplyDelete
  20. @zura@iwan
    kalau peniaga tu saya..
    memang saya takk halal kan..
    hehe

    ReplyDelete
  21. @Cik Moon
    tu la..satu hari nanti dia susah
    baru dia tau tu balasan sebab menganiaya orang..

    ReplyDelete
  22. @chibiehazs
    menyamar je ye..
    melampau la manusia gitu..
    benda makan pun nak tipu..

    ReplyDelete
  23. @MamaEma
    satu hari nanti dapat gak balasan setimpal tu..

    ReplyDelete
  24. @Fariq
    mungkin masa tu dia di sampuk hantu cendol
    agaknye..
    hahah
    sampai jadi bodo tiang gitu!!

    ReplyDelete
  25. ceh.. ini macam pon ada?
    ke pinjam kereta majikan je? n baju majikan..
    ada gak kes drebar melaram kereta bos.. haha..

    ReplyDelete
  26. aiyark...kenat la camtu...tak patut btol la...patutnyer baling bata kat cermin dier,kasi pecah tros...

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …