Skip to main content

gula jeruk.

Assalamualaikum...

korang kenal gula jeruk tak??
korang kenal dia,dia tak kenal korang??

tau tak gula jeruk..
gula yang di campur kedalam buah2 untuk buat jeruk..
entah kenapa gula tu aku cari tak jumpa kat kedai2 ye?

padahal aku tengok ramai je orang jual jeruk..
mana dia orang dapat gula tu..

menurut mak aku....
wah!!macam baca berita lak..
menurut mak aku dan orang2 tua kat
kawasan umah aku ni,gula jeruk tak boleh di jual di malaysia..

bia betol mak aku ni..
dah macam candu la pulak taraf gula jeruk ni..

aku try google tapi yang banyak resepi buat jeruk guna
cuka dan gula tu..
aih..tu tak mau..dah cuba..
sangat tak sedap..

aku suka jeruk kelubi..
buah kelubi tu tak buat jeruk pun aku makan,ni kan pulak kalau buat jeruk..
heheh

sekian..!

Comments

  1. perghh..kelubi jeruk memang best akak..hehhee...tp sakit perut bila mkn.eeheeh

    ReplyDelete
  2. munna panggil ibu gula... dulu klu nak cari gula ni selalu beliu kat kelantan aje

    ReplyDelete
  3. wahhh nti leh pos kt uma miaa jeruk tao

    ReplyDelete
  4. wahhh nti leh pos kt uma miaa jeruk tao

    ReplyDelete
  5. Ya Allah buah hati..
    jeruk tu mmg sedap..
    kelubi tu asam bulat2 tu kan?
    tak tau betul tak..
    kalau kat swk kita panggil asam payak..

    ReplyDelete
  6. ezzu x pernah dgr plak gula jeruk....
    tp ezzu suka jgak mkn jeruk,...hehehehe

    ReplyDelete
  7. gula jeruk?
    tak pernah dengar la plak..
    sy tau makan je.. ;-p

    ReplyDelete
  8. betul..ibu gula kite panggil...jual kat siam dan dibawa masuk secara underground ke kelantan..

    ReplyDelete
  9. saya xpenah dgr gula jeruk..
    tapi jika nk buat jeruk mangga muda tu..saya buat sdiri:

    rendam mangga muda ngan air garam semalman(air masak yer)

    esoknya hanya letak gula je secukup rasa

    pastu bole masuk mulut..nk best letak dlm peti ais atau buat eskreng malaysia..kecur air liurku saat ini..waaaa

    ReplyDelete
  10. @echah mashuri
    akak suka tu echah..
    makan sampai pecah lidah..
    hehhe

    ReplyDelete
  11. @munna
    sekarang ada lagi tak munna..
    nak kirim..
    heeee:)

    ReplyDelete
  12. @miaa spungen
    gula jeruk pun tak de ..
    nak pos cemana??
    hehhe

    ReplyDelete
  13. @A.s.t.i.n.a
    betul tina..
    ada jugak yang panggil asam paya kat sini..

    ReplyDelete
  14. @ezzu
    memang best la..jeruk pelam paling syok la..

    ReplyDelete
  15. @Solihin Zubir
    orang lelaki suka makan jeruk jugak ye/??

    ReplyDelete
  16. @Nafisa81
    hahha...
    oo..
    maknanye dia memang banyak belah2 siam nu ye??
    agak2 kat padang besaq ada tak??

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …