Skip to main content

cara-cara minum kopi yang betul

Assalamualaikum..

selamat pagi semua...
dah minum kopi??

aku mulakan hari ni dengan entry pertama
tentang cara2 minum kopi..
ha...ada orang yang tak boleh minum kopi sebab tak sedap katanye..
kopi hitam..tak boleh masuk.
aku dulu macam tu la..
sekarang aku adalah penggemar kopi..

ok..cara yang betul nak minum kopi ..

1)mesti lah ada kopi..pastikan kopi tu tak panas sangat dan tak sejuk sangat..
maknanye suam2 hangat je la..

2)duduk dalam keadaan yang selesa..bukan berdiri bukan mencangkung.
kalau duduk di meja makan pastikan badan tegak.dalam keadaan selesa tau.
kalau duduk bersila pulak pastikan korang bersandar di dinding..

3)suasana mestilah nyaman.tak panas sampai berbahang muka.
kalau boleh kipas angin tu kasi kuat sikit angin nye..sejuk2 lagi nikmat weh!!

4)tak de bunyi bising2 yang memekak kan telinga..
kalau ada bayi2 nangis ke sumbat je mulut dia dengan botol susu.bagi senyap sikit..

5)kemudiaan hirup kopi perlahan2.sebelum air kopi tu masuk dalam mulut tiup sambil2 lalu je..
sikit2 je ye..hirup dan telan...
perggggggghhhh!!shahdu betul la..
tambah lak baru lepas kena nasi goreng dengan ikan masin..

**sangat elok kiranye kopi diminum dari cawan..kalau gelas,rasanye kurang ummmphh!!!

selamat mencuba ye..
hehehe







Comments

  1. hahaha ada jugak cara² minum kopi ye..kasi feel gitu eh kak..ngee~ sy bkn penggemar kopi..kalo hot coklat sy minum..^_^

    ReplyDelete
  2. hmm...kita tiap2 pg minum milo....hehe..bkn x suka kopi...tp kopi x elok plak amal org kate..hehe...

    ReplyDelete
  3. hahahahaa..sis, masa baca ni, ellen bayangkan sedang minum kopi ni..hehe

    ReplyDelete
  4. ahaksss...bagus..bagus..
    ads siap bayangkan lg neh...nikmatnyaa kopi...tp bukan selalu..sesekali jek suka kopi...

    ReplyDelete
  5. wah siap bagi tips lagi, yup memang best minum kopi semasa panas, masa menghirupnya.. ouhh

    ReplyDelete
  6. haha..minum kopi pon ade care ke

    ReplyDelete
  7. he..he kena cuba ni, sbb akak ni x suka sgt minum kopi.. bab nasi goreng ikan masin tu mmg buat kecur air liur ni..

    ReplyDelete
  8. kopi yang ori tak suka gak. tapi yang 3@4dalam1 suka sangat. tiap pagi minum. lepas ni nak ikut la cara yang disyorkan...mesti lagi ummmphh. ^_^

    ReplyDelete
  9. tips minum kopi..rajin la akak ni..byk idea..mmg betul best minum kopi dr cawan bukannya gelas..

    ReplyDelete
  10. masa preggy mek sarah saya suka minum kopi...hehee

    ReplyDelete
  11. ahahhaa.. ada jugak cara2 nak minum kopi dgn betul eh?
    apsal masa tadika dlu cikgu sy xpnah ajar pon?

    ReplyDelete
  12. yana..
    akak suka coklat tapi takut sembelit..kalau minuman yang ada susu atau coklat memang akak tak berani minum..
    perut meragam je pagi2..
    pastu sembelit..
    hahha..

    ReplyDelete
  13. zura..
    makan apa pun kalau terlebih semua benda bahaya.ubat pun kalau terlebih makan
    boleh memudaratkan..kan???
    makan minum berpada2 sudah la..

    ReplyDelete
  14. ellen..
    hahah..
    baru feel
    kan??

    ReplyDelete
  15. ema..
    cuba ..
    jangan tak cuba..

    ReplyDelete
  16. ana d'skodeng..
    betul2..
    jangan lah hari2 ..
    skali sekala ok la..

    ReplyDelete
  17. padin...
    nikmat betul kan padin..
    tambah2 musim hujan ni..
    hhaha

    ReplyDelete
  18. anak pak muin..
    ada..
    nak kasi feel.
    hahah

    ReplyDelete
  19. hanis azla..
    kak..
    kalau nak cuba kena sikit2 dulu..
    heheh..
    awas,..
    jangan ketaguh sudah..hehehe

    ReplyDelete
  20. misza..
    kopi O akak boleh minum..
    kopi yang 3 in 1 tu akak tak boleh minum la..
    sembelit..
    heheh

    ReplyDelete
  21. cik tom..
    kalau dari cawan
    tak la panas sangat kan..
    sebab gelas tak de pemegang..
    macam mengganggu la nak minum tu..kan>>

    ReplyDelete
  22. sarah..
    senang nak buang air..
    heheh..

    ReplyDelete
  23. solihin..
    kanak2 tak di galak kan minum kopi la..
    hehhe..

    eh!!orang kedah suka minum kopi kan??

    ReplyDelete
  24. lagi info tentang kopi di SIHAT SELALU - Kopi Mahkota Dewa

    ReplyDelete
  25. baru la ada umphhh bila minum hehe

    ReplyDelete
  26. dark strong coffee please.. heheh gula sesudu kecik je ye... fuh!

    ReplyDelete
  27. baru ada nikmat minum kopi macam ni.. :D

    ReplyDelete
  28. minum kopi pun kene ada cara yang betul eh kak...hehe

    ReplyDelete
  29. bertatatertib minum kopi ye..fiza pun penggemar kopi gak..suke minum suam suam je :)

    ReplyDelete
  30. Saya suka minum kopi panas keras tanpa gula. Masa musim hujan2 mcm sekarang lagi best..dlm hujan pun boleh berpeluh bila dihirup panas2....

    ReplyDelete
  31. pasni bleh la minum tanpa was2

    tumpang bace cni jom ke blog sy jgk ek,nk exchange bloglist ngan sy bgtau la :)

    Tak Mungkin Benar

    ReplyDelete
  32. Kak Azie adalah penagih Nescafe, tapi hanya waktu pagi dan cuma di tempat kerja. Di rumah tak pernah ada kopi langsung. Petang tak boleh ambil nescafe dah, sebab nanti malam langsung tak boleh tido.

    Kopi O memang sedap dihirup time panas.

    Kalu minum selepas nasi goreng (yang pedas) Kak Azie suka pekena Teh O! Perhhh nikmat!

    ReplyDelete
  33. Ada juga cara minum kopi yang betul ye. Hehe

    ReplyDelete
  34. lya bukan pgemar ki n mmg x minum lgsung kopi.. bau dia pon lya mmg dh xtahan..

    ReplyDelete
  35. Ada teknik gak ke minum kopi. Patut le saya kurang suka minum kopi, salah teknik la kot. Heheheh.. Saya kalo minum kopi pun suka yang cair sesangat pastu letak gula skit. Kalo pekat tak suka sgt.

    ReplyDelete
  36. tak minum kopi...but i am a tea lover...

    ReplyDelete
  37. kikikikiki... gempak kopi! sy jugak peminat kopi d waktu pagi.... boleh ilangkan sakit kepale... hehehe...

    ReplyDelete
  38. kalu kopi free lg best kan kak...lg syahduuuuu hehehe

    ReplyDelete
  39. Lg satu pki cawan plastik x sedap, kena yg kaca atau seramik.. Ekeke

    Sy suka arabica dan espresso

    ReplyDelete
  40. hahaha hampeh akk ni.sabo jelah~ hehe

    ReplyDelete
  41. OOO...begini caranya,..saya minum sahaja bila ada air kopi dalam cawan atas meja depan mata.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …