Advertisement

cara-cara minum kopi yang betul

Assalamualaikum..

selamat pagi semua...
dah minum kopi??

aku mulakan hari ni dengan entry pertama
tentang cara2 minum kopi..
ha...ada orang yang tak boleh minum kopi sebab tak sedap katanye..
kopi hitam..tak boleh masuk.
aku dulu macam tu la..
sekarang aku adalah penggemar kopi..

ok..cara yang betul nak minum kopi ..

1)mesti lah ada kopi..pastikan kopi tu tak panas sangat dan tak sejuk sangat..
maknanye suam2 hangat je la..

2)duduk dalam keadaan yang selesa..bukan berdiri bukan mencangkung.
kalau duduk di meja makan pastikan badan tegak.dalam keadaan selesa tau.
kalau duduk bersila pulak pastikan korang bersandar di dinding..

3)suasana mestilah nyaman.tak panas sampai berbahang muka.
kalau boleh kipas angin tu kasi kuat sikit angin nye..sejuk2 lagi nikmat weh!!

4)tak de bunyi bising2 yang memekak kan telinga..
kalau ada bayi2 nangis ke sumbat je mulut dia dengan botol susu.bagi senyap sikit..

5)kemudiaan hirup kopi perlahan2.sebelum air kopi tu masuk dalam mulut tiup sambil2 lalu je..
sikit2 je ye..hirup dan telan...
perggggggghhhh!!shahdu betul la..
tambah lak baru lepas kena nasi goreng dengan ikan masin..

**sangat elok kiranye kopi diminum dari cawan..kalau gelas,rasanye kurang ummmphh!!!

selamat mencuba ye..
hehehe







Catat Komen

43 Ulasan

  1. hahaha ada jugak cara² minum kopi ye..kasi feel gitu eh kak..ngee~ sy bkn penggemar kopi..kalo hot coklat sy minum..^_^

    BalasPadam
  2. hmm...kita tiap2 pg minum milo....hehe..bkn x suka kopi...tp kopi x elok plak amal org kate..hehe...

    BalasPadam
  3. hahahahaa..sis, masa baca ni, ellen bayangkan sedang minum kopi ni..hehe

    BalasPadam
  4. ahaksss...bagus..bagus..
    ads siap bayangkan lg neh...nikmatnyaa kopi...tp bukan selalu..sesekali jek suka kopi...

    BalasPadam
  5. wah siap bagi tips lagi, yup memang best minum kopi semasa panas, masa menghirupnya.. ouhh

    BalasPadam
  6. haha..minum kopi pon ade care ke

    BalasPadam
  7. he..he kena cuba ni, sbb akak ni x suka sgt minum kopi.. bab nasi goreng ikan masin tu mmg buat kecur air liur ni..

    BalasPadam
  8. kopi yang ori tak suka gak. tapi yang 3@4dalam1 suka sangat. tiap pagi minum. lepas ni nak ikut la cara yang disyorkan...mesti lagi ummmphh. ^_^

    BalasPadam
  9. tips minum kopi..rajin la akak ni..byk idea..mmg betul best minum kopi dr cawan bukannya gelas..

    BalasPadam
  10. masa preggy mek sarah saya suka minum kopi...hehee

    BalasPadam
  11. ahahhaa.. ada jugak cara2 nak minum kopi dgn betul eh?
    apsal masa tadika dlu cikgu sy xpnah ajar pon?

    BalasPadam
  12. yana..
    akak suka coklat tapi takut sembelit..kalau minuman yang ada susu atau coklat memang akak tak berani minum..
    perut meragam je pagi2..
    pastu sembelit..
    hahha..

    BalasPadam
  13. zura..
    makan apa pun kalau terlebih semua benda bahaya.ubat pun kalau terlebih makan
    boleh memudaratkan..kan???
    makan minum berpada2 sudah la..

    BalasPadam
  14. ana d'skodeng..
    betul2..
    jangan lah hari2 ..
    skali sekala ok la..

    BalasPadam
  15. padin...
    nikmat betul kan padin..
    tambah2 musim hujan ni..
    hhaha

    BalasPadam
  16. anak pak muin..
    ada..
    nak kasi feel.
    hahah

    BalasPadam
  17. hanis azla..
    kak..
    kalau nak cuba kena sikit2 dulu..
    heheh..
    awas,..
    jangan ketaguh sudah..hehehe

    BalasPadam
  18. misza..
    kopi O akak boleh minum..
    kopi yang 3 in 1 tu akak tak boleh minum la..
    sembelit..
    heheh

    BalasPadam
  19. cik tom..
    kalau dari cawan
    tak la panas sangat kan..
    sebab gelas tak de pemegang..
    macam mengganggu la nak minum tu..kan>>

    BalasPadam
  20. sarah..
    senang nak buang air..
    heheh..

    BalasPadam
  21. solihin..
    kanak2 tak di galak kan minum kopi la..
    hehhe..

    eh!!orang kedah suka minum kopi kan??

    BalasPadam
  22. lagi info tentang kopi di SIHAT SELALU - Kopi Mahkota Dewa

    BalasPadam
  23. baru la ada umphhh bila minum hehe

    BalasPadam
  24. dark strong coffee please.. heheh gula sesudu kecik je ye... fuh!

    BalasPadam
  25. baru ada nikmat minum kopi macam ni.. :D

    BalasPadam
  26. minum kopi pun kene ada cara yang betul eh kak...hehe

    BalasPadam
  27. bertatatertib minum kopi ye..fiza pun penggemar kopi gak..suke minum suam suam je :)

    BalasPadam
  28. Saya suka minum kopi panas keras tanpa gula. Masa musim hujan2 mcm sekarang lagi best..dlm hujan pun boleh berpeluh bila dihirup panas2....

    BalasPadam
  29. pasni bleh la minum tanpa was2

    tumpang bace cni jom ke blog sy jgk ek,nk exchange bloglist ngan sy bgtau la :)

    Tak Mungkin Benar

    BalasPadam
  30. Kak Azie adalah penagih Nescafe, tapi hanya waktu pagi dan cuma di tempat kerja. Di rumah tak pernah ada kopi langsung. Petang tak boleh ambil nescafe dah, sebab nanti malam langsung tak boleh tido.

    Kopi O memang sedap dihirup time panas.

    Kalu minum selepas nasi goreng (yang pedas) Kak Azie suka pekena Teh O! Perhhh nikmat!

    BalasPadam
  31. Ada juga cara minum kopi yang betul ye. Hehe

    BalasPadam
  32. lya bukan pgemar ki n mmg x minum lgsung kopi.. bau dia pon lya mmg dh xtahan..

    BalasPadam
  33. Ada teknik gak ke minum kopi. Patut le saya kurang suka minum kopi, salah teknik la kot. Heheheh.. Saya kalo minum kopi pun suka yang cair sesangat pastu letak gula skit. Kalo pekat tak suka sgt.

    BalasPadam
  34. tak minum kopi...but i am a tea lover...

    BalasPadam
  35. kikikikiki... gempak kopi! sy jugak peminat kopi d waktu pagi.... boleh ilangkan sakit kepale... hehehe...

    BalasPadam
  36. kalu kopi free lg best kan kak...lg syahduuuuu hehehe

    BalasPadam
  37. Lg satu pki cawan plastik x sedap, kena yg kaca atau seramik.. Ekeke

    Sy suka arabica dan espresso

    BalasPadam
  38. hahaha hampeh akk ni.sabo jelah~ hehe

    BalasPadam
  39. OOO...begini caranya,..saya minum sahaja bila ada air kopi dalam cawan atas meja depan mata.

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)