Skip to main content

broadband dan ubi keledek!

Assalamualaikum..
sangat geram la hari ni..line sangat slow..
aku dok hadap blog aku ni dari jam 2 tadi lagi..
tapi sampai sekarang tak habis2 lagi jalan2 kat blog yang ada kat bloglist aku tu..
bloglist aku tu bukan nye banyak pun..ada 23 blog je...aduhai..

sakit jiwa di buatnye..tapi bala kat luar laju pulak..
masuk je dalam umah jadi siput semula..sapa tak hangin..
ni yang buat aku nak ajak suami pindah kat umah lain..
hehhe..kerja giler nak pindah sebab line broadband menggiler je..

sebanernye bukan nak cerita pasal broadband ni..
aku nak cerita tentang ubi keledek..
korang tau tak daun ubi keledek?
ha..kalau ada kulit melecur ke..tumbuk2 daun tu dan sapu kat tempat lecur tu..
boleh jugak letak kat bisul..nanti bisul tu pecah sendiri dan cepat kering..
kalau demam panas korang rebus ubi keledek tu pastu minum air dia..
air dia jugak elok untuk kesihatan perut ,limpa dan ginjal.

kalau ubi keledek yang kaler ungu tu korang boleh rebus dan minum air dia untuk
merawat diabetes..ubi keledek yang kaler merah pulak boleh di rebus dan diminum airnye
untuk merawat disenteri iaitu penyakit bila mana korang buang air besar keluar darah dengan cirit birit nye..
nak terang kan pun payah..jadi apa kata korang google je..
hahhah..mudah je kerja aku..kan??

banyak sebenarnye khasiat ubi keledek ni..kan??
kalau goreng makan petang2 pun sodappp!!
hehheh

Comments

  1. ubi keledek kuning apa kata kita rebus lecek2 pastu buat cucur badak ataupun kueh keria. kakchik pandai buat tau. Diana percaya tak? percaya lah eh. sumpah tak tipu. hihi ..

    ReplyDelete
  2. eeii takotnya kalo kencing kuar darah....

    ReplyDelete
  3. wah... banyaknya kegunaan ubi keledek ni ye... thanks ye kak diana... info br utk shera ni...

    ReplyDelete
  4. pucuk ubi keledek ni sedap goreng mcm goreng kangkung belacan tu..rangup!

    ReplyDelete
  5. satu lagi buat pengat..sedap gak..yg mcm kakchik bgtau tu..jika oghe klate gak..buat cek mek molek la...sodappp..

    ReplyDelete
  6. kalau pindah umah tak laju2 gak berokband tu tak tau la,, hehe,,

    wah nice info pasal ubi keledek,, biasa org buat goreng je,, tapi rupanya bley dibuat ubat..

    ReplyDelete
  7. owh x sangka plak banyak keistimewaannya kak..huhuuu..
    klo gni hari2 nak makan ubi keledek :P sedapppp ^_^

    ReplyDelete
  8. akak.try guna maxis ke pulak.hehhe..kalau xok gak buang je bb tuh!guna streymx lak.ehhe

    ubi keledek tuh buat kuih cek mek molek kan?

    ReplyDelete
  9. nak ubi keledek gak..huhu...

    cik tom punye bb celcom xdpt on9 sgt kt sini...sob3..

    ReplyDelete
  10. sy suka eskem ubi keledek yang ungu tu.. cedap..
    kalau sapu aiskrim tu kat bisul mujarab gak x? ;-p

    ReplyDelete
  11. lagi info tentang keledek di SIHAT SELALU - Kentang dan Keledek

    ReplyDelete
  12. banyak plak khasiat ubi keledek ni sis..ingatkan hanya untuk buat kuih jer..

    ReplyDelete
  13. lagi info tentang keledek di SIHAT SELALU - Kentang dan Keledek

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …