Skip to main content

Akukah Tanggang?

Assalamualaikum..

selamat petang semua..
aku sedang menonton drama "aku kah tanggang?"..ni drama lama kan??
tak pernah tengok pun sebeelum ni..
ni la baru berkesempatan nak tengok..
sebenarnye semalam pun ada tengok..best jugak..
lagu tema cerita ni memang Adi Putra yang nyanyi ye??oh..sedap jugak suara dia..

si tanggang..
masih wujud sebenarnye manusia seperti ini...
bukan dalam drama dan filem saja..
dalam realiti kehidupan ni entah berapa ramai yang sudah menjadi tanggang..
tanpa kita sedar..

ada orang yang merasakan dia sudah cukup memberi pada ibu bapa..
tapi kenapa ibu bapa masih mengeluh.. masih rasa tak cukup..
kenapa??
sebab bukan harta benda yang mereka minta..
mereka ingin kan perhatian..
belaian..kasih sayang...
sebagaimana mereka membelai,melayan kita
medakap kita waktu kita kecil dulu
sebegitu jugak la yang mereka mahu..

ada orang yang bila sudah berkahwin,
rumah tangga adalah keutamaan dia..itu memang patut la..
tapi selain rumah tangga,keluarga dia juga adalah keutamaan..
keluarga bukan cuma isteri dan anak2..
tapi melibatkan ayah,ibu,ayah mertua,ibu mertua dan adk beradik..
maknanye semua itu keutamaan dia..

bila dia bertanggungjawab terhadap setiap keluarga dia..
itu lah pemimpin yang terbaik!

Comments

  1. cerita tuh unjung2 dia adi tuh mimpi.buang karan tul.ehhehe

    ReplyDelete
  2. ye ha..baru blik skol nih..merentas desa tau..hee

    tu la..drama ni da main dulu..pastu ade prob ttg citer sakti delima..dia gnti dgn citer ni..saya tgk yg sakti delima tu..

    tang tanggang moden ni..ada dlm masy kita skrg..semoga kita seme dijauhi dr sikap si tanggang moden ini..

    ReplyDelete
  3. Best lah dapat tengok drama tu..sesuai untuk anak2 yang seakan2 dah melupakan jasa ibubapa dan menidakkan kewujudan ibu bapa dalam hidup mereka sebab ego telah menguasai diri..itu cerita dulu, entah bagaimana plak dengan tanggang musim moden..hehe..

    ReplyDelete
  4. btol tu kak,memang dah ramai yang jadi tanggang moden,tak reti menilai pengorbanan seorang ibu,sanggup menjadikan ibu seperti hamba sendri..btol la,dunia semakin berakhir,apabila seorang ibu melahirkan tuannya...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum

    Ouh cite nie..dah keluar dh dulu kat tv9 dgn Tv3..lagu dier mmg best.

    ReplyDelete
  6. si tanggang tu terpaksa diulang tayang sebab nk ganti cerita delima sakti tu kan.. yg terpaksa dihentikan serta merta..
    hhmm.. mmg syok lagu kelahiran tu.. hehe..

    ReplyDelete
  7. erk,, jrg tgk tv,, tak tau,, mana satu yg betul ni, si tanggang ke si tenggang,, pelik2,, ke malim kundang,, lagi la pelik,, ngeh

    ReplyDelete
  8. mak ayah selaunya tak hairan sangat dengan duit ringgit kita.. apa yg mereka mahukan ialah perhatian dari anak-anaknya.. jadinya walaupun sibuk dgn rumahtangga kita, hati mak ayah pun kena sibuk kita jaga juga.. takut2 jd mcm si tanggang tu pulak kita ni kan.. Nauzubillah..

    ReplyDelete
  9. kalau tk silap ni masuk kali ke-3 citer ni diulang tayang..tapi citer ni mmg beshh..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …