Skip to main content

Posts

Showing posts from November, 2010

patut ke??

selamat malam.. kecewa sikit aku hari ni dengan line broadband kat rumah.. sangat la slow... malas nak cerita pasal tu sebab bukan aku je yang mengeluh.. orang lain pun ada yang sampai putus asa nak berblog ni..

aku nak cerita pasal bertunang pulak.. cuti sekolah ni bukan saja ramai yang berkahwin.. ramai jugak yang ambik peluang ni untuk bertunang..
mengikut apa yang mak aku cerita la.. orang zaman dulu kalau bertunang si lelaki tu tak payah ikut masa rombongan hantar cincin tu.. yang pergi keluarga nya saja..
kalau lelaki tu ikut jugak dia tak payah la masuk dalam umah..duduk je dalam kereta atau duduk la kat luar..

berbeza betul dengan zaman sekarang.. masa bertunang lelaki pun ikut...ikut sampai masuk dalam umah.. ada setengah tu lepas bertunang je si lelaki dengan muka tak de segan boleh je masuk bilik anak dara tu.. alasan nye nak begambo...
begambo pun ala2 gambo kawen.. melentang.. meniarap..berpegang tangan.. bukan la semua.. tapi ada...kan???

biasanye artis la yang macam tu.. nama pun artis kan?? s…

kamera

selamat petang..
gambar... semua orang suka tengok gambar.. tapi tak semua yang suka bergambar..

masa aku kecik2 dulu susah orang nak ambik2 gambar ni.. sebab bukan semua orang ada kamera.. bagi orang2 kampung waktu itu kamera bukan la benda yang penting.
kalau nak bergambar pun biasanye hari raya atau hari ada kenduri kawen..
masa tu bergambar pun kena ramai2.. mana boleh begambar sorang2.. membazir..kalau pengantin tu lain la..

orang tua2 pulak ada yang kata jangan ambik gamba bertiga.. tak baik.. nanti yang tengah2 tu mati awal.. ada yang kata nanti putus hubungan.. eh!!macam2 lagi la..
aku sendiri tak pasti kenapa tak boleh bergambar bertiga. kepercayaan yang karut.. hhahah

sekarang rata2 semua ada kamera. kamera kat handphone tu pun kamera la jugak..
nak bergamba tak payah tunggu raya dan kenduri kawen. nak begamba 3 orang pun tak dak sapa nak marah..
orang yang gilar kamera pun semakin ramai.. salah sorang nye.. dia ni..
hahah..

****

ibu..ibu...ibu...!

hari selasa sudah tiba.. sambil memasak kita berblog ok..
bukan macam anak2 dara.. sekarang cuti sekolah.. 24 jam la duduk depan komputer.. tak dak sapa nak kacau...

macam aku surirumah sepenuh masa ni.. baru je nak menghapdet dah ada bunyi.. "ibu...nak itu.."
ha... bangun jugak pi melayan..
lepas tu duduk semula.. imbas balik .. "apa aku nak tulis tadi..?" tiba-tiba....

"ibu..mana mainan maisara yang ada reben tu.?"
bangun lagi.. masuk bilik cari mainan pulak...
dekat 10 minit .. duduk semula ngadap blog.. "lupa pulak apa aku nak tulis tadi..?''

baca semula kat mana yang tertinggal kot2 boleh kembalikan semula idea yang semakin hilang. last2 cerita lain yang keluar..
next entry baru la timbul cerita yang nak tulis mula2 tadi.. hahhaha.. benda tu biasa dah bagi aku..

******

semakin menjauh..

selamat malam.. sepanjang kita berblog ni mesti ada antara kita yang perasan ada antara rakan2 blogger yang semakin menyepi.. Kalau dulu dia la yang kerap datang melawat entri baru. pantang update,komen dia mesti yang terawal..

macam tu jugak la yang jadi pada blog aku ni. walaupun semakin hari bertambah2 kawan aku tapi tak pernah pun aku lupa kawan2 yang bersama2 dengan aku di awal aku berblog dulu. tak de diaorang dulu mungkin aku dah patah semangat dan tak mau berblog lagi..

masa merubah segalanya.. kesibukan menjadi punca perhubungan yang seperti dulu agak terbatas untuk hari ini.. aku pun paham.. mereka ada komitmen yang lebih besar..

********

cabai kering..

selamat petang..
aku suka makan nasik lemak. sambal ikan bilis paling sedap.. udang pun ok jugak...
tapi... kadang2 nasik lemak buat perut aku merana?? pernah tak jadi pada korang lepas makan nasik lemak tu korang rasa sakit perut sampai nak muntah??

aku rasa silap pada cabai kering yang dia gunakan tu la.. mungkin tak cukup masak kot.. tak pun cabai dia cuci tak bersih sebelum dia kisar tu..
aduhai...

*****

air itu sangat sejuk!!!

selamat pagi semua..
isnin yang sejuk....!!

kesian pada orang yang bekerja..
pagi2 yang sejuk ni terpaksa meredah
kesejukan kat dalam bilik air..
kalau yang mampu tu merasa la mandi air panas..
yang tak mampu ni..
ha!!gasak la engkau..

dulu masa aku bujang tiap2 pagi jam 5:30
dah bangun dah siap2 nak pi kerja..
bayangkan la,sejuk2 tu aku terpaksa gak la mandi..
bangun2 je termenung lama dalam bilik air..
tengok je air yang keluar dari paipp tu..

risau sungguh air tu terkena kat badan..
padahal air je..bukannye api!!
sebab tu yang termenung lama tu..

masa nak jirus air kat badan tu
memang tahan napas la..
mandi pun gaya pasrah je.

sabun pun punye la laju..
bila dah abis mnadi keluar je dari bilik air
menggigil sakan..
dah macam orang kena parkinson pun ada..

seminggu 6 hari kerja..
6 hari la nak kena tempuh situasi yang sama setiap pagi..
aduhai kenangan..

tapi sekarang ni tak dah..
jam 6:30 bangun sembahyang
waktu2 tertentu je kena mandi..
mandi pun air panas..
lepas sembahyang
tidur balik sampai le anak bangun kej…

simpan la.banyak gunanye tu!!

selamat malam...
korang ada jemputan kenduri tak?? kalau tak hari ni hari lain mesti ada..kan??
bila kita pi kenduri kan biasa kita dapat beg yang kecik2 tu. orang panggil goody bag ye?? agaknye la... dalam beg tu biasanye dia bagi bunga telur.. gula2 dan segala mak nenek kat dalam tu..kan??

sebelum tu nak bagi tau.. benda ni tak payah aku pesan pun tak pe.. tapi nak pesan jugak la.. pedulik ape kan..

aku tengok bila tuan umah bagi je beg tu kat tetamu ada jugak la tetamu tu yang jenis tak reti nak menghrgainye kan.. kalau dia bagi beg plastik lain la.. ni tak.. beg tu sekeping pun aku rasa harganye mau 2,3 ringgit gak kan??
beli guna duit. bukan guna bulu ketiak.

jadi bila dia bagi tu korang simpan la beg tu.. kalau nak buang sangat pun jangan la buang kat depan laman tuan umah tu. kecik ati tuan umah tau tak.. sampai kat umah korang kalau rasa tak tahan sangat nak buang,buang je la. tambah pulak yang jenis kat beg tu ada dia printkan muka pasangan pengantin. kita simpan la beg tu buat kenangan.
tak rugi l…

periuk mak berkilat!

selamat malam.. dah malam dah.. gelap dah ni..mana anak2 kita pi?? kalau tak nampak,cepat2 cari..
ajak berjemaah bersama...

malam ni aku nak cerita tentang periuk mak. periuk yang kat dapur tu..

kalau tengok mak2 kita masa kita kecik2 dulu periuk diaorang berkilat saja.. padahal pakai dapur kayu je.. tau je la bila pakai dapur kayu..api nye macam mana kan?? sekali masak,hitam abis buntut periuk tu.. tu pun bila dah habis guna periuk tu depa basuh memang berkilat la.. gosok guna sabut kelapa dan pasir ja pun...

berbeza betul dengan zaman kita sekarang.. guna dapur gas..letak la periuk apa pun tak hitam buntut periuk.. periuk pun bukan yang pesyen lama nun.. tak guna dah yang cap boya.. tak dak class.. orang la ni pakai periuk vision tau..
nak basuh pun tak payah sampai begeger kepala dok gosok periuk macam mak2 kita dulu..

tapi dalam kesenangan kita ni pun dok mengeluh lagi.. penat basuh pinggan la. penat basuh baju la.. penat itu penat ini... mak2 kita dulu pun mengeluh penat jugak tapi periuk depa berkilat.. …

jom tengok dia ada dara ke tidak!

selamat petang..selamat bercuti...

hari ni aku nak cerita tentang dara.. sesuatu yang sangat penting untuk seorang perempuan yang belum berkahwin. sesuatu yang perlu di jaga dan dilindungi. sesuatu yang menjadi tanda kehormatan seorang wanita.

ada cara untuk kita mengenali wanita tu ada dara atau tak.. ni apa yang aku baca lah ye.. zaman moden ni, patah tumbuh hilang berganti..
dara hilang boleh jumpa pengamal perubatan.. diaorang boleh gantikan dara yang hilang.. betul ke??? macam tak percaya je kan???

okey.. ciri2 wanita yang dah tak de dara..

rambut ~selalu mempunyai masalah rambut.. kusut..kusam dan tidak bermaya

dahi
~dahinya ada garisan2 yang kadang2 kita nampak, kadang2 tak nampak bila mana dia sedang bercakap.
hidung.. hidung wanita yang masih dara akan berwarna merah apabila di sentuh. manakala yang tiada dara hanya berwarna merah pucat.

mata ~jika bahagian bawah mata sedikit lebam dan ada garisan2 mungkin dia sudah tiada dara.
bibir.. bibir wanita yang pernah dicium biasanya berbentuk lebih cantik dan …

tukar lagi..

selamat hari minggu..
semalam kan...aku jalan2 kat blogpadin. dia cerita la tentang warna..

bila baca je, bagi kesan betul pada aku..
aku pun pandang blog aku lama2... tak buang masa aku tukar semua kaler kat blog aku ni..
maka jadi lah begini.. korang suka ke tak??
kalau suka..
kasi jatuh itu kapla!!!

kalau taksuka.. bagitau korang suka kaler ape.. nanti hari2 aku tukar kaler dia..

contohnye..
zaer suka kaler hitam sasasuka kaler hijo.. timsuka koko solihinsuka oren..

isnin aku buat la kaler hitam selasa hijo rabu koko kamis oren.. dan seterusnye..

amboi2.. ingat aku baik sampai macam tu sekali ye...??? mimpi la korang.. hadap je apa yang ada ni..

diana vs siti nurhaliza

selamat malam minggu untuk semua.. betul kan malam ni malam minggu..?? kang silap lagi malu muka aku... ahhaha..

kalau tengok majlis award2 kat tv mesti tayang malam minggu kan?? jadi malam ni bukan siti nurhaliza yang dapat award tapi malam ni malam untuk aku pulak.. hhahhah..
terima kasih dunia.. lihat la dunia......!!
ok sudah!!


sebenarnye award ni dari sasa dan tim..
bila dah ambik award kena cerita sikit ye pendapat kita tentang blog orang yang bagi award ni..
sapa la yang tak kenal blog sasa..kan?? blog dia sama ensem dengan tuan nye..(kfc pun jadilah)
entry bersahaja.. gambar semua cantik2.. loading pun cepat..
dan mesra alam sekitar....
tak percaya????
bila sebut "tak percaya ?" dan2 aku teringat dia ni...



****************************
okey...blog si comel timni pulak yang bestnye entry dia ringkas je.. banyak cerita pasal diri dia dan sikit je cerita tentang orang keliling dia.. sebab dia gila gelemer.. hahahah.......!!

lepas ni serik dah diorang nak tag aku. hehehhe

last sekali kena tag orang …

pengaruh tv

selamat malamsuka tonton filem hindustan tak??
aku tak minat dah hindustan sekarang ni.. banyak sangat aksi 18sx.. tak sesuai untuk tontonan keluarga

bila part dia nyanyi mesti hidung hero dok kat celah2.. ish..ish.. seram la aku tengok.. tengok sorang2 boleh la.. kalau ada anak2 jangan le .. budak2 kan suka tiru aksi2 orang dewasa ni..

filem mat saleh pun sama.. cakap mengarut je.. dah la anak aku ni suka ngikut apa orang cakap.. jadi baik tak payah le tengok filem2 mat saleh dan hindustan ni..

sekarang ni filem melayu pun nak buat macam tu la.. tu yang terselit jugak adegan nasik lemak 50 sen..

lagi satu filem yang bagi aku mengarut dan mencarut adalah filem haru biru.. yang que haidar belakon tu.. macam haram jadah filemnye..

kartun pun sekarang ni cakap kasar dah.. pernah tengok animasi budak lapuk.. mengucap panjang suami aku dengar budak2 tu becakap dialog2 yang memaki hamun orang saja..

lagi satu upin dan ipin tu.. logik ke tak budak prasekolah cakap aku engkau dengan kawan2?? satu masa dulu anak aku …

aksi terlampau suami isteri

selamt petang semua..
ada kenduri kawen tak hari ni..?? selamat pengantin baru sapa yang kawen hari ni ye..

cerita pasal kawen teringat lak aku pada cerita kawan aku si Nor. masa tu aku kat jb. nor kawan tempat kerja aku..

lepas kawen akak kepada Nor ni dengan suami duduk kat umah mak ayah Nor. maknanye suami duduk dengan mak mertua la.. selain mak ayah,Nor ada lagi adik lelaki umur 16 dan adik pompuan sekolah rendah

biasa la baru kawen kan.. manja tak kena tempat la..
time makan ramai2 ni diaorang berdua dok bersuap2.. sambil makan berbisik2 kat telinga.. entah apa yang dibisik pun tak tahu la..
hari2 macam tu..
berbulu je mata orang2 dalam umah tu tengok aksi2 terlampau diaorang..
kadang2 tak peduli pun ada orang datang umah.. diaorang boleh jalan beriringan masuk bilik air bersama.. mandi sambil buat bising lak tu.. ketawa tak boleh kasi perlahan.. kalau diam2 tak pe la jugak kan...

ish..ish.. memang la dah halal.. memang la kemesraan tu kena ada.. cuma kena pandang kiri kanan jugak.. kalau duduk umah sen…

cerita kopi O

selamat petang semua..dah makan nasik?? bagus!! jangan di lewat2 kan.. nanti perut masuk angin..

korang sarapan pagi tak?? aku kalau bangun pagi mesti nak sarapan. nak kopi O..

sebenarnye dulu aku tak minum kopi O.
tapi suami memang penggemar kopi la.. tiap2 hari aku buat kopi tapi nak minum tu rasa tak sanggup je kaler dia hitam..

sampai la satu hari tu aku baca kat satu buku apa entah tajuknye.. katanye kopi o bagus untuk membakar lemak..
kebetulan masa tu aku tengah teruja nak kurus.. aku pun cuba la..

dengan senaman dan makan yang teratur akhirnye kurus la.. lepas tu tabiat minum kopi tu kekal la sampai ke hari ini..

pernah aku berbual dengan sorang pakcik ni.. katanye.. "beza orang gemuk dan orang kurus ialah.. orang gemuk suka teh tarik dan orang kurus suka kopi o"
tak pasti lak aku betul ke idak.. hehhe..

agaknye sebab tu la dalam pantang lepas besalin orang pompuan digalak kan minum kopi.. nak bagi badan menten semula kot.. hahahahh

aku pandai jampi!

selamat siang semua.. rancak le hari ni jalan2 kan?? kalau tempat korang tak hujan dapat pi zoo pun bagus gak dalam cuaca teduh ni.. anak aku suka pi zoo.. sebab bila penat bejalan,dia buat la muka kesian dan ayah akan dukung dia..
huhu..

anak2 korang ada tak yang bila jatuh ke, tersakit sana sini ke, mintak di jampi?? ada..??? maisara ada tau.. jampi dia ni kalau korang dengar memang bunyi pelik la.

tapi bila kita jampi2 kat tempat yang sakit tu, dan2 tak sakit dah.. nak sakit balik pun tunggu setengah jam lagi..
macam sekarang ni dia kan sakit mulut. kadang2 rasa berdenyut je kan?? dia datang la kat aku mintak aku ni jampi tiup2 sikit mulut dia tu...

ni dapat dari opah dia la.. masa kecik2 dulu kalau dia jatuh ke nangis tak hengat, opah pun datang le tanye kat mana skit?? dia tunjuk la.."kat sini"

lepas tu opah pun start le..

"fuh tuku takai jalan tepi pintu.. budak nakai memang begitu.."

tiup sikit kat tempat sakit tu.. dan2 hilang sakit tau...

sampai sekarang ni kalau dia sakit kat mana…

saya malu!!

selamat malam malaysia...wah!!bukan main semangat lagi aku..

ok..aku nak tanye korang ni adakah anda seorang yang pemalu?? pikir dulu sebelum jawab ye..
heheh...

aku ni pemalu tau.. tolong lah percaya.. kalau kita berkumpul ramai2 korang akan dapat melihat betapa pemalunye aku..

nampak tak???nampak??? kat situ je dah nampak aku ni calon yang sesuai untuk jadi isteri pilihan.. hahaha..perasan kejap aku..

sebenonye nak cerita tentang blog pilihan malaysia.. aku malu sebenonye nak buat entry ni. tapi kang orang kata sampai tak reti nak menghargai la pulak..kan??

bukan malu apa..
kome pikior le.. blog aku ni baru je lagi.. baru nak benapas ... eh!eh!segan la nak cerita..

blog pilihan malaysia ni macam anugerah bintang popular la.. tapi aku ni popular ke?? hahah...
yang masuk senarai tu bukan blogger kecik2 semut ni.. semua otai2 tau tak.. aku je yang "petai" kat situ..

nak tau lebih jelas lagi cerita ni tolong klik sini..



kaki tak tahan sejuk

selamat petang..

nak cerita ni.. sejak aku besalin kenapa kalau kaki aku kena sejuk dia rasa lenguh2 saja??

korang jadi gitu jugak ke?? kalau sejuk memang tak boleh tahan la.. sakit abis kaki dan kadang2 sampai ke peha ni.. lenguh ya amat..

nak bejalan pijak lantai pun rasa lenguh2 je.. sekarang anak aku dah 3 tahun. 3 tahun lebih dah berlalu.. tapi masih tak boleh kena sejuk kaki aku ni..

malam2 aku tidur pun pakai sarung kaki macam orang dalam pantang je. sebelum pakai tu sapu2 minyak angin. kalau tak memang sakit la..

ibu2 sekalian ada tak cara nak mengatasi masalah ni?? yang bapak2,anakdara dan bujang2 sekalian di galak kan ambik tahu ye.. hehehh

cerita hujan

selamat petang.. petang ni hujan kat pulau pinang.. tapi dah berenti dah pun.. hujan setengah jam je..sekejap sangat..!!
tak pe la..asalkan hujan..ye dak??

cerita pasal hujan.. kenapa masa kecik2 dulu kita suka main hujan..?? pantang hujan,dan2 masuk bilik tukar baju buruk2 sikit.. seluar yang singkat sikit.. keluar dari bilik,sengih2 macam kerang busuk! pastu..gedebushhhh!!!! terjun tangga..terjun lak betul2 kat lopak yang ada air bertakung..
memang shahdu le kalau ingat.. bila hujan tu makin berenti.. masing2 berpeluk tubuh,.. baru rasa sejuk..dalam hati.. "alamak..dah berenti la.."

hujan dulu tak macam hujan sekarang.. tu kata2 mak aku.. hujan dulu2,orang boleh tadah buat basuh tangga.. buat basuh baju..tadah buat basuh kaki..

hujan sekarang sangat la bahaya.. nak buat basuh apa pun tak boleh.. basuh kereta boleh la kot..

nak bagi anak2 main hujan pun tak berani la..

kenapa?? sebab dunia semakian kotor..!!

***


mesra sangat..

selamat pagi semua..aku sarapan nasik lemak pagi tadi.. sedap.. orang bagi... kalau orang bagi memang sedap..

alhamdulillah aku ada kawan2 yang mesra alam.. kalau masak apa2 yang best tu mesti hantar sepinggan kat umah... seronok tau..menambahkan lagi kemesraan tu..

penuh jumpa orang yang terlampau mesra?? mesra campur manja??pernah jumpa??

aku takut kalau jumpa orang terlampau mesra ni.. jumpa yang berlainan jantina lagi la takut.. sambil bercakap dia tepuk2nye bahu kita. amboi..mesra sungguh la engkau ye..
ingt tak de ke lelaki gitu.?? bila bercakap kalau boleh sampai nak berlaga pipi.. ish..geli je..kalau dah kawen tak pe la..
ni tak..taraf kawan2 je ponnnnn....!

kalau pompuan lak, bila sembang dengan lelaki tak de segan silunye.. bertepuk bertampar.. macam adik beradik..

bergurau takde sentuh2 tak boleh ke??
**






nak idea untuk menulis blog??jom baca!!!

selamat malam.. esok ada setengah2 negeri yang bercuti kan?? mesti ada rakan2 yang dah buat rancangan nak bawak keluarga bercuti.. malam ni kena la sediakan entry auto publish.. hehheh.. aku selalu buat gitu.. kalau nak keluar beli barang dapur ke.. nak pi pantai ke.. aku siapkan la satu entry auto publish..sekurang2nye tak la blog kita sunyi saja..

tapi kalau bercuti 2,3 hari jarang la nak buat entry auto publish ni sebab malas..hehe.. bila korang buat entry auto tu jangan la buat panjang2.. orang bosan nak membaca..
tambah lak malam2.. sebab bila malam ni blogger ramai yang nak bw je.. dia cari cerita yang betul2 seronok,ringkas dan tak buangmasa..

cerita apa yang betul2 orang nak baca?? cerita panas..bukan lucah ye. tapi ramai yang suka cerita ringan dan berunsur lawak lucah ni..
lagi satu cerita tentang tip2s tingkatkan traffic dan bufferd earning..
memang ramai la yang tunggu entry gitu..

ramai yang kata tak de idea la nak tulis.. sebabnye korang tak cuba pun lagi dah kata tak de idea..
ada yang rasa …

senyum2 le...!

selamat petang semua...
nak cerita kat korang satu kejadian yang ngeriyang terjadi pada aku..

satu hari tu dalam jam 12:30 tengahari aku kejut la laki aku bangun tidur. dia kerja malam jadi kena la tidur tengah hari..

"abang..bangun la.. dah pukul 12:30.. tak nak pi semayang jumaat ke?''

laki aku buat tak tau je..
5 minit lepas tu...

"abang,bangun la... kita dah gosok baju ni.. satgi lambat la.."

laki aku pun bangun... "hari ni kan hari khamis..esok je la abang pi sembahyang jumaat.."

aku pulak.. eh!ye ke hari ni hari khamis?? kenapa la dengan kepala otak aku ni..??
malu nye aku.. heheh

**kejadian ni berlaku pada jam 12:30 tengah hari tadi..**

sakit mulut

selamat pagi semua.. hari ni masih selsema dan batuk.. tapi redha saja la.. yang tak bestnye maisara pun batuk jugak... bertambah tak best mulut dia pun sakit..
nak makan apa2 pun tak boleh.. aku tengok badan maisara sekeping je.. sebab tak boleh nak makan dan menyusu macam biasa.

maisara ni kalau sakit manja nye melampau.. kalau minum vitegen tu tetibe straw tenggelam sikit pun tak boleh.. menangis macam la straw tu masalah besar sangat..

rasa nak kencing pun merengek2 macam baby2 tu..
aku layankan je la.. sebab tengah sakit..kan..??
orang kata kalau sakit mulut bagi makan aiskrim. tapi aku tak nak la bagi sebab dia tengah batuk2 tu..
dia pulak bukan jenis suka makan ubat. jadi kena la pantang makan.. tak boleh makan/minum yang berais.. tak boleh makan yang berminyak..

mujur dia tak selselma. kalau tak memang tak boleh tidur la aku..

biasanye maisara memang akan sakit2 di bulan sebelas.. dia last demam dan sakit mulut pun bulan sebelas tahun lepas la...

semoga maisara cepat sembuh...

nak dapat bufferd earning???

selamat malam semua..sejak seminggu lalu aku ber bw ni aku tengok ramai blogger yang mengeluh dengan traffic dan bufferd earning (be)

ada yang merungut kenapa cepat sangat bufferd earning bertukar menjadi metered earning (me).. ada jugak yang kata dah berbulan2 bw siang malam tapi masih belum ada lagi be yang melekat..

banyak blog yang dah cerita tentang be dan me ni.. kalau korang google boleh dapat macam2 tip dari blog2 lain tu..

yang aku tau la... nuffnang tak pernah menetap kan jumlah unique visitor yang melayakkan kita mendapat be.. tapi bila dah bagi sekali kita kena la tunjuk kan kesungguhan kita dalam berblog ni.. makna nye bagi dia percaya la yang dia tak kan rugi letak iklan kat blog kita..

masa tu kita kena la rajin up date blog kita.. rajin blogwalking.. rajin update blog survey.. rajin hantar tiket kepada nuffnang.. bila kita buat semua ni dia nampak la kesungguhan kita tu..
lagi satu yang aku agak je la ye.. kalau nak kerap dapat be cuba la jangan kerap sangat copy n paste.. cuba perah o…

bila bergaduh...(untuk orang dah kawen)

selamat malam..siapa yang percaya perkahwinan itu sesuatu yang menyeronok kan??? angkat tangan...!! betul weh.. perkahwinan adalah sesuatu yang sangat menyeronok kan..
bila aku cakap gini mesti ada yang kata..
'alah..dia tak pernah gaduh dengan suami ke?"
eh!!sape kata tak pernah gaduh.. sedangkan dengan diri sendiri pun selalu berbeza pendapat ni kan pulak dengan orang..

tambah bila awal2 perkahwinan tu.. lagi la kerap bergaduh. sebab masa ni la kita baru nampak sebenarnya pasangan kita tu.
masa ni memang kalau gaduh tak kan ada sape la yang nak ngalah.. masing2 tunjuk diri tu betul.

ye la..baru 2,3 bulan kawen kan.. mana boleh tunjuk diri tu lemah.
tapi gaduh2 jugak.. penyelesaian tu kena ada la jugak ye. entry lepas2 pun ada aku cerita cara nak menangani konflik rumah tangga ni..
nak cerita lagi korang boring kot.. try la imbas2 semual entry aku yang lepas2.. mesti ada..

satu je yang aku nak pesan.. benda ni palaing penting..
macam mana teruk pun korang begaduh.. bercekik2 leher.. jangan sesekali …

daging liat wehhhh!!!!

selamat petang...berblog dengan soh..seh..soh..seh.... aduhai selsema pulak yang bertamu ni.. dengan batuk nye semua cukup..
sabar je la.. musim dia kan>>>

banyak lagi tak daging kat rumah korang?? aku ada banyak lagi.. maklum la..ada 3 perut je kat umah ni. masak pun sikit2 ja..

korang pandai potong daging tak?? aku tak reti la.. pelik la.kenapa kalau aku potong daging mesti jadi liat.. nak masak bagi kat orang pun aku segan la.. masak untuk makan sendiri je la..

mujur la suami aku ada gigi yang sangat kuat dan mantap. lagipun liat ke tak dia tetap makan sebab suami aku ni tak makan ikan.. makan daging dan ayam je..

kalau balik kampung.. mak mertua kirim daging korban mesti dia potong siap2 untuk menantu bertuah dia ni..
tapi kalau jiran2 yang bagi, tak kan diaorang nak potong siap2 kan?? melampau dah tu.. heheh

aku harap ada la blog yang buat tutorial cara nak potong daging supaya tak liat.. ada sapa2 nak buat?? tinggalkan link anda.. hahahh


selamat tengah hari semua..
syukur ya Allah akhirnya maisara sihat seperti sedia kala..

petang semalam.. bangun je dari tidur dia terus berdiri.. terkejut jugak aku.. sebab masa dia demam tu nak kemana2 aku dengan suami yang dukung dia. nak mandi pun kena dukung.. nak buang air pun kena dukung.. makan pun baring je..

tapi bila dia bangun tiba2 tu nampak macam katun pun ada.. hehhe...
bangun2 je terus cakap..
"ibu..saya dah sembuh..perut saya berbunyi la.. dia kata dia nak makanan.."

hahaha...

wanita dan gitar

selamat pagi semua..
semakin hari semakin meriah dunia muzik negara kitadengan hadirnya artis2 wanita yang bermain gitar.. kita ada yuna.. ada anna rafail..dan sekarang dengar2 fida pun dah pandai main gitar..

tu artis2 je.. yang bukan artis pun ramai dah yang pandai main gitar.. aku pun suka jugak jugak tengok diaorang ni.. walaupun pompuan tapi pandai bermain gitar.. tak macam zaman aku kecik2 dulu, orang lelaki je yang bermain gitar..

ada orang kata haram bagi wanita bermain gitar. betul ke?? aku try la google2 mencari kebenaran nye..

oh.. yang aku dapat ialah ianye jadi haram jika bermain gitar di depan lelaki dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah.. bagi korang lebih jelas aku copy la sikit ye..

"Jika kita mengikut pandangan ulama yang mengharuskan penggunaan alat muzik bertali maka perempuan juga boleh memainkan alat tersebut.persoalan yang timbul ialah dimana ia memainkannya dan keadaan bagaimana ia memainkannya?Jika ia memainkan alat tersebut di hadapan lelaki yang ajnabi dalam keadaa…

masa dulu2..

selamat malam semua..dah makan malam..??
nak cerita kat korang kenangan masa cuti yang lepas.. seronok sangat sebab aku dapat jumpa kawan baik aku..
dah janji nak datang rumah dia. dia pun siap masak laksa untuk aku lagi tu..

agak terkejut jugak aku tengok dia dah makin bulat. dia lak terkejut tengok aku kurus.. hahahha...
aku dengan dia masa sekolah dulu bukan la dalam kelompok cantik menawan pon.. tapi akhirnye dapat gak suami yang ensem. hhahah... dah la belajor pun malas. pi sekolah semata2 nak jumpa kawan je.. tak patut...

kerja sekolah tak pernah nye buat bagi habis.. bukan tak buat langsung.. tapi tak pernah siap je.. pagi2 datang skolah baru la semua gelabah.

orang tu pinjam buku orang ni.. orang ni pulak pinjam buku orang tu.. ish..ish..satu kelas perangai sama lak tu.
lelaki ke..pompuan ke.. kadang2 siap kami import kawan2 dari kelas lain mai datang kelas kami pagi2 untuk ajar buat kerja umah yang cikgu bagi tu..
tapi untuk setengah2 mata pelajaran je la..
selalunye kerja rumah yang selalu tak siap…

hati-hati meluahkan perasaan

selamat petang..

agak lama aku tak menjenguk facebok aku tu..semalam ada la aku intai2 kejap apa la cerita yang menarik.. ternyata tak de apa2..
yang aku nak ceritakan pada korang ni tentang seorang rakan aku di facebook tu.. namanye di rahsiakan..
2,3 kali jugak aku tengok status facebook nye yang mengambarkan dia tidak gembira.. rakan aku ni dah berkahwin. ada dua orang anak.
suami dia pun selalu jugak la online kat facebook tu..

"hari ni aku sangat sedih.."
atau..
"hidupku penuh dengan airmata"
"hidup ku tak pernah gembira"
kadang2..
"kenapa tak da orang yang memahami perasaan ku"
ada jugak begini..
"hanya adik beradik je yang boleh buat aku gembira"

kalau korang tengok ayat2 macam ni yang datang nye dari seorang isteri apa pandangan korang?? mesti korang agak yang perkahwinan nye tak bahagia..
suaminye kejam..
hidupnye sengsara.. betul tak???

jadi korang rasa wajar tak dia luahkan kata2 begitu di facebook? mungkin rakan2 yang rapat dengan dia faham apa …

bangun dan lawan

selamat petang semua.. terabai sikit aku pada blog kesayangan ni. masalah kesihatan kadang2 buat kita mengbaikan sesuatu teringat pada pesan mak aku dulu. kalau sakit sikit2 tu jangan di manja2 kan sangat.
takut nanti penyakit malas pulak yang menumpang dalam badan..
kalau sakit tenat tu lain la..
lagi satu pesan nya kalau sakit jangan la sampai mempengaruhi emosi orang lain dan emosi kita sendiri.. lawan penyakit tu. jangann menyerah saja.. meratap macam la dah tertulis depan mata esok kita mati.. bangun dan lawan.
setiap penyakit ada penawarnye. kita kena usaha mencari. duduk saja memang tak sembuh la.




ujian!

selamat malam.. kesian nye tengok maisara demam.. macam2 permintaan dia.. nak roti canai la.. nak aiskrim la..
aku pun siap buat janji la dengan dia .. kalau dah sihat nanti ibu bawak pi makan aiskrim..okey???


suami aku pun dah pesan kalau tak buat apa2 tido je. sebab nye malam kang sah2 le jadi macam malam semalam.. tidur aku tak nyenyak sebab kejap2 maisara merengek.. tak sedap badan..

jadi petang ni,bila maisara tidur aku pun tidur je la..
masalah bila maisara demam adalah kerana dia tak suka makan ubat. mujur dia nak jugak makan nasik dan minum air..

risau sikit aku nak jaga maisara malam ni sebab suami aku kerja malam.. tapi aku dah pesan klau aku telepon kena jawab..
kena pesan gitu sebab kat tempat kerja dia bising,. tak dengar bunyi telepon..

aku pun mula batuk2 dah ni.. kepala pun rasa berat.. nak demam ke apa biar la tunggu anak aku sihat dulu.. tapi dah tuhan nak bagi ujian time ni terima je la.. mungkin ni la penghapus dosa2 kecil ku..
terima kasih ya allah!!

pulau pinang ke ipoh..

selamat hari isnin semua.. setelah bercuti selama beberapa hari, tiba la waktu untuk aku menyambung semula perjuangan yang belum selesai.. wah!!ayat..

macam yang aku da h bagitau se belum ni sejak hari jumaat yang lalu aku balik ke perak. sebab sepupu aku nak bertunang..
dari pulau pinang ke ipoh sangat la meletihkan.. mujur la hari hujan tak la panas sangat. duduk dalam kereta pun nyaman saja..
tapi bila sampai kat plaza tol simpang pulai rasa nak menjerit je seb ab berlaku kesesakan.. letih woo.. atas bukit sebelum plaza tol tu je dah 1 jam buang masa kat situ..

sekarang ni aku dah balik ke pulau pinang. sampai mal am tadi.. sibuk sikit la aku hari ni sebab nak basuh semua baju2 kotor dan kemas barang2 yang baru bawak balik dari ipoh semalam..

yang merisaukan aku sek arang ni maisara demam .. anak aku memang tak boleh duduk lama2 dalam kereta. mesti demam..

tahun ni,ini kali yang per tama maisara demam.. biasanye kalau selsema dan batuk pun dia tak demam.. tapi malam tadi nak tidor rasa badan dia panas..
cepa…

NAK PASANG AWNING????

selamat petang... kali ni aku nak buat iklan la kejap..
iklan untuk korang yang nak tukar pagar kat rumah.. kot2 nak tukar pagar yang lawa sikit dari yang korang pakai sekarang..
jangan risau.. korang contact je pak sedara aku ni.
aku tak berapa paham sangat bisnes apa ni.. hehhe... sebab ada perkhidmatan welding2 jugak la...
nak pasang awning pun boleh contact dia..

REZQI ZH ENTERPRISE TAMAN SRI RAIA, KAMPUNG KEPAYANG IPOH PERAK.
TEL:0125937568/0194177988

NAK TENGOK LEBIH LAGI KLIK SINI





rimas cuti sekolah!

selamat bercuti semua..
tadi aku pi la kedai.. biasa la kan.. kalau pi kedai tu dok pasang telinga la aku dengar makcik2 tu bersembang..
makcik A:nak cuti sekolah ni..rimas la.

makcik B:saja pun..budak2 ada kat rumah. kita nak tengok tv pun payah.. nak berebut dengan depa.

makcik A:rumah jangan cakap la..sepuluh kali dok menyapu ja..
depa dok keluaq masuk.mana tak kotoq.

makcik B:kalau pi sekolah tu boleh jugak kita rehat2 ka.. ni dak..baru nak letak kepala dah satgi dengaq begaduh pulak.

makcik A:sungguh aih..kita nak tidoq pun tak berani satgi depa dok buat kerja apa kita tak nampak..

aduhai makcik2.. nak buat macam mana.. cikgu2 pun nak jugak jaga anak sendiri.. asyik jaga anak hampa ja.. hehehehhe



ramalan zodiak di facebook adalah HARAM!!

jumaat yang indah.... selamat bercuti semua...

selalu kita dengar orang kata membaca ramalan zodiak tu haram.. dalam islam kita di larang mempercayai ramalan zodiak.. jangan kan mempercayai.. membacanya pun tak boleh...!
ramalan ni membawa kepada syirik dan hukumnya mempercayainya adalah haram dan berdosa.
tapi walaupun dah di war2 kan masih ada yang suka membacanya..

tengok la kat facebook tu.. satu hari berapa orang yang dok update status zodiak diaorang.. eh!!betul ke ayat aku tu.. tak kisah la salah pun, yang penting sampai.. hehehhe...

kadang2 pelik jugak ye.. tak kan la rakan kita tu tak tahu benda tu haram?? diaorang tak tahu atau saja2 buat tak tahu..?

kadang2 rasa nak tegur salah orang tu. kang sentap pulak.. kalau budak2 tak cukup umur boleh la kita larang2.. ni tak.. dah besar.kerja pun hebat.. mesti la ilmunye banyak nak dibandingkan dengan aku yang sekolah takat tingkatan 5 ni.. tapi benda macam ni pun boleh lepas pandang lagi...

nak buat macam mana ye??

kawan dan kampung

selamat pagi... petang ni kami sekeluarga akan bertolak ke perak.. menghabiskan cuti bersama mak dan adik2 kat kampung.. maisara pun asyik sebut nak balik kampung saja. jadi cemana pun kena la balik. last balik umah mak aku masa raya puasa dulu la.
maka nya.. bila dah balik kampung tu bercuti la sekejap aku dari ngadap blog.
sebenarnye kat kampug aku tu tak dak apa yang best pun.. cuma yang buat tak sabar2 nak balik tu sebab nak tengok mak je.. kawan2??? tak de pun..sejak aku habis sekolah tahun 1997, tak pernah sekali pun aku terserempak dengan kawan2 sekolah dulu.. sampai la sekarang ni..
jumpa kat facebok ada la..

nak pergi umah diaorang aku balik pun kejap2 je.. tak dan nak singgah umah diaorang.. kalau singgah pun diaorang ada ke kat umah.. entah2 dah kawen dah duduk kat luar dengan keluarga sendiri.. sapa tau kan??
teruk betul aku ni kan?? korang pun macam tu jugak ke?? masih berhubung dengan kawan2 masa sekolah rendah dulu? setiap kali balik kampung korang akan singgah umah kawan2? kawan lak ada datang…

Hilang dalam terang

selamat petang semua.. masih dalam mood raya ye.. bagus2...raya ni pun terapi untuk minda kita..
ada yang baru putus cinta?? kesian..sapa la yang tak pernah putus cinta.. rugi la dia..tak merasai betapa berwarna warni nya hidup ini..

pada yang putus cinta banyak2 bersabar...tambah2 cinta pertama.. orang kata cinta pertama paling terkesan di hati. kenapa??sebab cinta pertama tu la yang akan membawa kita mengenali cinta2 yang seterusnya.. bila dah melalui cinta pertama jadikan cinta pertama itu satu pembelajaran dalam hidup..
ye..aku tahu.. bila putus cinta pertama kita akan menangis macam nak rak.. gambar bekas kekasih kita buang dalam tong sampah .. bila bangun pagi kita jenguk semula tong sampah tu.. kutip semula gambar yang kita buang..

baring lagi atas katil dan sambung lagi menangis.. berharap lagi si bekas kekasih datang memujuk tapi hampa...!
ubatnye??? cari la pengganti... bila kamu putus cinta lagi kamu tak kan rasa sakit seperti yang pertama.. mungkin sakit sikit tapi tak sakit macam sebelum nye.. k…

aku kenyang kerana ganja!

selamat berehat semua..
dah hampir waktu makan tengah hari..
bagi yang bekerja tu mungkin
sekarang tengah berkira2 apa la yang nak di makan harini..
kedai makan yang selalu korang pi tu
asyik hidang menu yang sama je..
kalau makan kat rumah boleh la bertukar2 menu..
tambah pulak kebersihan nye terjamin..
berbanding makan di luar yang kita sendiri tak tahu
tahap kebersihan nya..

masa aku tinggal di johor dulu tak
pernah pun aku memasak..
hari2 makan kat kedai saja..
maklum la..orang bujang..
bila makan kat kedai aku mesti cari asam pedas..
kalau tak de asam pedas selera makan sanagt kurang..
masa tu aku rasa aku dah ketagih asam pedas.
hahahah....

nak cerita kat korang ni..
dulu kat kawasan taman daya jb tu..
ada la satu kedai makan..
namanye apa ntah..
tapi tuan kedai tu kami panggil ibu saja..
kedai dia salah satu kedai yang ada asam pedas ..
tiap2 hari kalau boleh nak makan kat situ..

kawan aku ni pernah la tanya..
"na..tak rasa pelik ke..
kita makan la banyak mana pun
tak puas2 lagi..lagi banyak makan,la…

cerita raya aku!

selamat hari raya.. ada ke sapa2 yang mengadap komputer di hari raya ni?? aku ngadap sekejap je ni.. nama pun raya kan?? buka pun kejap je la sambil rehat2 kat umah ni.. penat weh.. bejalan dari jam sepuluh tadi baru la ni boleh rehat2..
balik kampung jarang2.. jadi bila dapat balik semua jiran2 dan sedara mara kita kena la lawat.. kalau tak nanti....
"eh..lan tu ada balik tak raya haji tu..?tak mai pun rumah kami.. dah lupa la tu..sejak anak dah besar dan bini dah lawa ni tak mai dah umah kami.."

ha..yang tu yang kita tak mau dengar..kan??
walaupun kat situ ada ayat2 yang memuji diri sendiri.. sila abaikan.. hahhaah...

suasana beraya di kedah mungkin terencat sedikit sebab banjir yang baru surut.. tapi tidak di kampung pulai,Tokai.. suasana tetap meriah .. di tambah dengan ada 2,3 rumah yang buat kenduri korban.. memang kenyang la kami.. ada yang kami tak dapat nak pi sebab jap lagi kami nak balik ke pulau pinang semuala..

anak aku lak dok sibuk kira duit raya.. padahal tau kira dari satu samp…

maisara suka..tapi ayah??

hello semua... macam yang kita semua tau sekarang berlangsungnye sukan Asia di Guangzou Cina. Aku pun ada la jugak tengok kalau berkesempatan..
aku dengan suami pernah la berbincang sukan apa yang sesuai untuk maisara ni.. kalau boleh kita nak didik la dari kecik..seronok la tengok anak2 yang dari kecik lagi dah pandai itu ini..tapi kami tak kan la memaksa benda yang dia tak suka.

masa dok rehat2 depan tv menonton sukan Asia semalam kami try2 la tengok maisara tertarik dengan suka apa.. ~~~~ cuma satu la yang menghairankan aku.. kenapa gadis2 yang aktif bersukan ni jalan nye dah tak de kepit2 pun.. semua berjalan ala2 pendekar gitu.. belum tengok gaya lari lagi.. terkejut weh... heheh

aku try tanya maisara dia suka sukan apa..

ibu:maisara ..awak suka sukan yang mana satu??

maisara:maisara suka sukan puteri..

ibu:sukan puteri tu apa??

maisara:yang puteri menari tu.dia pakai baju cantik..main ball dan reben.. menari sambil senyum yang sangat menawan..

ibu:ooooo...sukan tu.
gimrama....


hambik kau..sekali min…

awek dan kerbau..

selamat malam...
ada yang belum makan malam??makan cepat2.. jangan makan lewat malam.. tak elok..

sebelum kita semua tidor apa kata kita tengok gamba lucu ni.. boleh gak buat kita tersenyum..

kesian kan.. awek tu posing sampai melentik pinggang.. agak2 berapa jam dia senyum gitu.. mungkin keras dah pipi dia asyik senyum je..

last2 rupa kerbau yang dilukis.. hehehh...kesian..!

kata aku tentang uncle seekers

selamat petang..
kecoh sekejap dunia blogger ini bila uncle seekers buat pendedahan kisah cintanye..
aku pun pergi jugak la ambik tahu..
tak ku sangka begitu terserlah sikap tidak matang uncle dalam hal ini.. paling lucu bila dia kata ramai yang menyokong tindakan dia mengaibkan pihak satu lagi tu.. aku tak rasa pun semua orang menyokong. aku rasa cuma dia je yang kata "semua orang sokong"..
padahal sebenarnye tidak.. kita semua ada akal fikiran.. tak mungkin la kita akan menyokong kerja giler dia tu..
orang yang tak waras je yang akan sokong.. betul tak??

sama ada kisah tu benar atau tidak tak sepatutnye dia dedah kan untuk pengetahuan semua.. bukan saja maruah orang lain tercemar, tapi dalam dia tak sedar dia menyerlahkan kejahilan agama dalam diri dia..
orang begini kah yang kita patut percaya??
dunia semakin panas!! menakutkan...~~~

**link tak kan aku letak kan..tak sanggup nak sebarkan kisah aib orang!!

ape ke hey nye yobbbb????

selamat petang lagi.. mengantuk betul petang2 ni..kan?? kenapa agak nye?nak kata aku tak cukup tidur tak jugakk... tidor jam 11.30 maam tadi..
nak kata makan nasik banyak lagi la tak sebab aku sedang menuju ke angka 49 ni..

menambahkan mengantuk aku ni bila broadband buat hal la hari ni..sedangkan aku dok bw dari jam 11 pagi tadi.. tapi korang tengok la traffic aku seratus pun tak sampai lagi.. mana tak nye.. nak tunggu loading tu sempat aku pi mandi .. lipat kain..cabut2 rumput sikit.. siram pokok.. hadoi.....~~

benda2 macam ni la yang mematahkan semangat aku untuk berblog.. yang peliknye broadband ni bila aku ugut2 dia nak tukar yang lain dia ok lak tiba2.. tak hangin ke korang??

perkara yang macam ni la jugak yang membuatkan pembaca setia blog aku ni tak datang dah ke blog aku.. nak datang buat apa kan, kalau aku pun tak pi blog diaorang.. nak pi macam mana dalam keadaan macam ni..?
kesian kat aku..!!! nak cuba digi lepas ni.. muktamad!
~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~
~~~
~


cakap dan dengar..

selamat petang..

bercakap atau mendengar?? yang mana satu korang??

aku akui aku lebih banyak mendengar dari bercakap.. bukan perasan aku je.. tapi di akui oleh kawan2 aku kat sini jugak..

kalau ada4,5 orang duduk berkumpul dan berbual aku lebih banyak mendengar.. seronok dengar orang bercakap.. macam2 luahan pendapat..

tapi kalau duduk berdua saja. aku akan bercakap.. sebab tak kan nak diam pulak kan.. kesian kat kawan lagi sorang asyik cakap sorang2 saja.. jadi.. yang korang yang mana???

tak habis lagi pasal gelang.

selamat petang semua..
semalam aku baca surat kabar..
tapi tak habis pun.. maklum la sibuk jalan2.. jadi pagi ni aku selak lagi la. tengok berita panas2..
alangkah terkejutnye aku
bila....

Gelang AC Mizal dibeli dengan harga AS$25 (RM78) tetapi dijual RM1,000

Apa yang dipaparkan di blog hanya gambar yang diubahsuai. Harga RM1,000 yang ditawarkan bukan sebab saya tamak, tetapi ia membabitkan pelbagai kos, antaranya kos kotak, operasi dan pemberian bonus. Malah, daripada RM1,000 itu, sebanyak RM500 diberi kepada ahli sebagai komisen.

alahai..
kos apa sampai 5 ratus tu.. kotak apa ye dia guna.. kotak dari kayu jati ke??

tak mau cakap lebih2..
takut kena saman. maklum la aku ni orang miskin.. tapi masih ada otak.. hehehhe

**saje buat tulisan lain2 gaya ni..
aku kan jakun sikit..hahah

senayan dan kenangan

selamat hari senayan... kalau orang tua2 panggil isnin tu senayan.. masa kecik2 dulu kerap la dengar perkataan senayan ni.. tapi dah besar ni rasanye tak de dah orang sebut senayan..

semakin lama banyak bahasa2 yang orang tua2 pakai dulu kita dah tak gunakan lagi..

walaupun aku orang utara tapi aku tak berapa pandai cakap utara..
teringat lak masa balik raya hari tu.. tok aku kata..
"na..ambik gunting dalam kotak sorong kat dapoq"
aku yang dalam keadaan kompius ni pergila ke dapoq tu nak ambik gunting.. sebenarnye aku tak tau apa itu kotak sorong..
aku jenguk bawah lemari dapur.. selak itu ini..

last2 aku buka laci tengok2 ada agunting.. ooo...kotak sorong tu laci rupanya..

ada satu cerita lagi masa darjah 4 tahun 1990 cikgu suruh buat karangan.. tak ingat tajuk apa.. ada ke patut kawan aku yang namayusuf.. buat karangan guna bahasa utara ..
mesti pening kepala cikgu nak memeriksa tu...
haahah

~~~~~~~~
~~~
~

suami dan madu!

selamat petang..
ada yang bermadu tak kat sini?? kalau ada mesti kadang2 terasa hati jugak kan..

masalah yang paling kerap dalam bermadu ni adalah suami yang tidak adil.. suami melebih lebihkan satu pihak saja.. sedangkan yang perkara yang sepatutnye diutamakan sebelum berpoligami adalah keupayaan untuk berlaku adil..

jikalau di pihak isteri pulak.. bila dah bersetuju untuk hidup bermadu kena lah terima setiap risiko yang bakal ditempuhi..bermadu dalam rumah tangga bukan semanis namanye..penuh dengan onak duri..

kalau dapat suami yang tahu tanggung jawab,alhamdulillah.. tapi jika ditakdirkan suami cuma manis dimulut saja dan pandai berpura2 alangkah kecewanya.. kan??

bukan lah semua hidup bermadu tu tidak bahagia.. terpulang pada cara nakhodanye mengemudi bahtera..jika hidupnye berpandukan al-quran insyaallah...bahagia akan datang..

jadi pada semua rakan2 yang ada cita2 nak bermadu dan menambah cawangan.. pikir2 kan lah ye.. buat lah apa yang terbaik untuk diri anda..

~~~~~

ada apa dengan lapan...???

selamat petang...
dalam masyarakat cina nombor 8 adalah no yang sangat bertuah.. nombor lapan bermakna kekayaan dan kemewahan.. tapi aku bukan orang cina.. aku orang islam.. bagi aku nombor cuma lah nombor..

tak kisah la apa nombor sekalipun .. aku sangat2 berterima kasih pada semua yang mengikuti blog aku dari dulu sampai sekarang..
dengan jumlah 888 orang pengikut blog ini aku harap kita semua akan terus menyokong antara satu sama lain..

terima kasih kawan2....



hobi ????lupakan!!!

selamat petang...agak ramai kawan2 aku yang tak update blog diorang hari ni.. mungkin sebab hari ni hari cuti.. jadi semua pi makan angin.. aku dah abis makan angin dah tadi.. baru balik dan masa yang ada ni boleh la ngadap blog kesayangan ni sekejap..

nak jalan2 lagi kena tunggu esok la pulak.. sebab petang ni suami kena kerja sampai jam 12 malam nanti..

cerita pasal suami .. pernah tak korang menghadapi masalah dengan suami tentang hobi dia.. ada isteri yang rimas denagn hobi suami..
aku tak da masalah.. sebab hobi aku dan suami sama. alhamdulillah aku suka dengan semua hobi suami..

tapi bagi yang tak suka rasa seperti suami buang masa.. ada suami yang suka kumpul kereta maianan.. ada suami yang suka main bola petang2.. ada yang suka menghadap enjin kereta..heheh..(tu suami aku)
ada yang suka kumpul setem..duit lama.. dan macam2 hobi lagi..

aku akui dulu aku tak kisah sangat dengan hobi suami.. tapi bila aku ambik tahu jugak dalam setiap hobi dia aku jadi seronok pulak.. sebab hubungan kami jadi akrab.. s…

nasihat dari si kecil

selamat malam semua.. dah makan malam kan??
pernah tak anak2 korang nasihat kan korang sepertimana korang menasihati dia?? malam ni aku nak dedahkan sedikit cerita tentang maisara.. maisara lagi??? ye..tepat sekali.. maisara memang selalu bagi nasihat pada aku dan suami.. tapi nasihat dia tu memang boleh di pakai la.. walaupun baru 3 tahun dan bercakap pun bunyi ala2 siam gitu.. tapi dia tak kisah pun.. asal ada bunyi sudah....heheh

antara nasihat maisara:-

tengah makan nasik~~

ibu:pedasnye kuah ni..
maisara:pi minum air,ibu...jangan minum ais ye..awak batuk nanti..!

nak mandi~~

ibu:maisara..ibu mandi sat ye..
maisara:baiklah..jangan lompat2 dalam bilik air ye ibu..nanti awak jatuh!

dalam kereta~~

kalau ayah bawak laju sikit dari biasa..
maisara:ayah..hati2 sikit..macam laju saja awak pandu ni..

bila nak keluar jalan2~~

maisara:ibu..jangan lupa beg duit awak..nanti lupa pulak...!

bila ayah merokok~~

maisara:ayah..jangann merokok..nanti mulut awak jadi busuk macam dalam tv tu..

bila ayah nak pi sembahyang juma…

dr.fazley??

selamat malam..

banyak benda nak cerita hari ni..tapi sebab masa terhad jadi cerita sikit2 je la ye.. maklum la..nak main cak2 dengan maisara.. nak uruskan umah la.. jadi boleh buka kejap2 je blog aku ni.. kalau nak bw pun curi2 masa la sikit...

korang mesti ada dengar kecoh2 sekarang pasal penyanyi dan pakar motivasi terkenal tu..fazley..

kesian la kat dia.. aku suka kat dia ni sebab dia la artis yang boleh juga di contohi.. nasihat2 dia pun boleh anak2 dan adik2 kita pakai untuk masa depan..

semalam jugak aku baru tau yang rupanya isteri dia,Azrene Soraya tu adalah anak Rosmah Mansur.. ketinggalan betul aku ni.. tu la sibuk cari resepi je.. hahha...

aku tau pun kat sini..link..link..link....

seiras..

selamat petang semua..


eh!nak tanye korang la..betul ke yusry kru dengan maya karin tu bercinta.. sebab tengok diaorang macam rapat giler je..

kalau duda bertemu janda sangat cocok la tu.. dia orang pun nampak sepadan kan?? muka pun ada iras2...
ha..nak cerita pasal ni la sebeno nye.. orang tua2 kata kalau muka seiras meman g ada jodoh.. kekal tak kekal tu Allah je yang tahu..

teringat masa mula2 kawen dulu.. lepas seminggu balik kampung mak tegur.. "tengok muka dah macam muka laki dia sikit2"
kata kat aku la tu..

aku tengok orang lain pun macam tu jugak.. nampak macam seiras dan serasi saja..
pendapat korang????