Skip to main content

semalam...

selamat kembali memblog kepada aku..
setelah sehari bercuti.
sebenornye semalam aku bercuti.
hehe..bukan cuti ape..tapi berehat sekejap dari
ngadap blog ni..
semua entry semalam.
adalah auto publish ye..
ade jugak bw..
tapi sekejap je..
tu pun curi2 masa..

sebenarnye semalam kakyong aku datang..
datang satu keluarga..
dengan anak dia yang 4 orang tu memang
meriah giler la rumah aku..
jarang2 sekali orang nak tengok rumah aku meriah
dengan budak2 gitu..

nak cerita sikit tentang kakyong ni..
sebenarnye dulu suami dia pernah kehilangan pekerjaan tau..
memang susah la dia time tu..
dengan anak 4 orang..
mau jiwa parah jugak..
suami dia kerja sana sini..
bile kerja orang pulak tipu gaji..
cukup bulan duit tak cukup nak bayar gaji..
cari lagi kerja lain..

last2 dia kerja bawak lori simen..
memang dugaan betul dia time tu..
mak aku la yang paling risau masa tu..
risau dengan masa depan cucu2 dia..
berdoa la mak aku siang dan malam..
sampai menitis air mata..

alhamdulilllah..
sekarang semuanye dah kembali stabil..
abang ipar aku tu pun dah mampu ade lori sendiri..
walaupun tak mewah macam orang lain
tapi tak la susah sangat macam dulu..

nak tau rahsia nye..
berdoa..
berjimat...
berusaha....!



Comments

  1. berdoa..
    berjimat...
    berusaha....!

    like that advice kak. selamat kembali

    ReplyDelete
  2. stuju!!doa tu pntg..knci utama Allah nak tolong kita~

    ReplyDelete
  3. Yes...
    Doa!!!

    itulah yang paling mujarab...!

    ReplyDelete
  4. wah canggih la akak ni.. siap main autopublish pulak tu :)

    ReplyDelete
  5. sasa..
    akak baru je
    jadi canggih ni..
    hahah...

    ReplyDelete
  6. SALAM,
    SETUJU, KITA BERUSAHA, KITA BERDOA DAN KITA TAWAKAL. INSYAALLAH, ALLAH SWT YANG MAHA PENYAYANG AKAN BANTU KITA.

    ReplyDelete
  7. semoga rezeki Allah pada kite sentiasa xputus
    =)

    ReplyDelete
  8. D : doa
    U : usaha
    I : ikhtiar
    T : tawakkal

    ReplyDelete
  9. stuju..doa dan berusaha tue perlu seiringan..kalau doa je tak guna jugakkan ;)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …